Gå til innhold

Roger Waters heftige konsert i Stavanger

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Set the controls for the heart of Sola

Det ble en fantastisk opplevelse i Stavanger mandags kveld. Jeg kan personlig skrive under på at jeg aldri har opplevd makan til lydtrykk. Mange andre mente tydeligvis ikke det samme, men det kan ha noe med hvor en sto og hvor høy en er. Da jeg bøyde meg ned for å knytte skoen, ble det nesten helt stille. Derfor er det nok en fordel å rage over de andre som står rundt.

Jeg sto omtrent 20 meter fra scenen midt på banen. De fire høydepunktene - etter min mening - var avslutningen på "A Perfect Sense", lydeffektene på "On the Run", refrenget "Bring the boys Back Home" og avslutningssoloen på "A Comfortably Numb". Spesielt "On the Run" var dramatisk i lydnivået. Det ristet og slo så kraftig, og surrounden var så heftig at det føltes mer skremmende enn å ta en ekstrem berg og dalbane-tur. Kan tenke meg at bandet gledet seg ekstremt til å vise publikum hva høyttalerene og lydsystemet kunne levere.

Bildet er beskyttet av åndsverksloven, all kopiering forbudt

Dette var altså ikke bare en musikalsk opplevelse, men en lydmessig stor opplevelse. Om du aldri så mye misliker musikken til Pink Floyd, ville du uansett latt deg imponere av de voldsomme dynamiske bølgene som forplantet seg oppover mage- og brystregionen. At Stavanger by fortsatt besto da jeg forlot stadionet, var nærmest et mirakel.

I forhold til konsertene i Spektrum og på Frogner, var dette en helt ny opplevelse. Lerretet var større, pyroeffektene var større, og jeg er temmelig sikker på at lynivået var ganske så mye kraftigere. Scenen som ble rigget opp i Stavanger, var den samme som ble brukt i Moskva.

Dette er helt klart min største konsertopplevelse, men så fikk jeg aldri sett Pink Floyd på scenen. Der var det nok mer ekstremt i følge folk.

Her er bildene fra konserten som jeg tok

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var mildt sagt en bra konsert ja. Jeg sto nesten helt framme på midten, så jeg sto vel ikke så langt i fra deg jeg da ;)

Jeg har alldri vert direkte fan av Pink Floyd, eller musikken til Roger Waters generelt, men som musikk interessert så ga denne konserten utvilsomt mersmak.

Lenke til kommentar

Ja, skulle nok ha en plass lengre fremme. Hadde plass langt bak på tribunen, og der var lyden katastrofalt dårlig. Når det var litt trekk i lufta, forsvant gitarer og keyboards fra lydbilde. Trodde en stund det var lydmannen som var på fylla, men det er vel heller lydanlegget som ikke var dimensjonert for denne stadioen. Jeg synes det er utrolig arrogant å ha med seg et anlegg som bare gir god lyd til halvparten av publikum.

Var på Pink Floyd på i Oslo både i 87 og 94. Der var det like bra lyd uansett hvor man befant seg. I 94 startet jeg opp 10m fra scenen, og endte opp nesten helt bak på stadioen. Noe mindre trykk bak, men like krystallklar lyd.

Men det er kanskje urettferdig å sammenligne denne konserten med en Pink Floyd konsert.

Men ser man bort fra lyden, så var det jo en tøff konsert. Synes kanskje det er på tide å pensjonere låtene fra Final Cut.

Lenke til kommentar
Var du han skalla plagsomme fyren som sperra for utsikten hele veien? Hehehe...

Fra spøk til alvor, konserten var jo mer enn en musikalsk opplevelse. Den var en demonstrasjon på rå makt med trykkbølger. Ble du også filleristet, og hva syntes du om det?

6396348[/snapback]

Da var det nok ikke meg, siden jeg ikke er skalla :)

Ja jeg ble overrasket over lyden, spesielt de "trykkbølgene". Det skulle de hatt mer av, var utrolig fett egentlig. Har alldri opplevd lignende på en konsert før.

bobafett: Synd lyden var så dårlig bak da.

Lenke til kommentar
Synes kanskje det er på tide å pensjonere låtene fra Final Cut.

6397356[/snapback]

The Final Cut beskriver mye av det Roger Waters står for. Er jo en vesentlig del av konseptet hans, og hadde du stått der jeg sto hadde du nok fått et litt annet lydtrykk. Synd at det ble dårlig lyd der du sto. På slike konserter må man bare være frekk og presse seg frem. Like foran mixepulten er det mest ideelle stedet å stå. Da hører man det samme som lydmannen gjør, og jeg regner med at de stiller seg slik at de får best mulig lyd å jobbe etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...