Gå til innhold

Får ikke installert Windows på S-ATA disk

Anbefalte innlegg

Jeg skal reinstallere Windows Media Center på en maskin. På hovedkortet er det opprinnelig vanlig ATA porter, men det er også to stk S-ATA som jeg benytter meg av. Jeg har to stk SATA disker på disse to portene, og bruker ikke noen ATA disker. Når jeg starter maskinen og skal begynne installasjonen av Windows, så sier den at den ikke finner noen harddisker. Hva må jeg gjøre for at windows installasjonen skal finne og installere Windows på SATA disken(e)? Er det noe i BIOS eller noe annet? Den finner jo dem dersom ejg ikke begynner på installasjonen, men går rett på starting av windowsversjonen jeg vil fjerne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du burde gjøre er å koble fra den harddisken du ikke skal gjøre noe med.

Så må du sette BIOS til å boote fra CD. Etter å ha bootet fra cd, setter du i disketten med sata drivere, og trykker F6 når du får beskjed om dette.

Lenke til kommentar
Jeg skal reinstallere Windows Media Center på en maskin. På hovedkortet er det opprinnelig vanlig ATA porter, men det er også to stk S-ATA som jeg benytter meg av. Jeg har to stk SATA disker på disse to portene, og bruker ikke noen ATA disker. Når jeg starter maskinen og skal begynne installasjonen av Windows, så sier den at den ikke finner noen harddisker. Hva må jeg gjøre for at windows installasjonen skal finne og installere Windows på SATA disken(e)? Er det noe i BIOS eller noe annet? Den finner jo dem dersom ejg ikke begynner på installasjonen, men går rett på starting av windowsversjonen jeg vil fjerne...

6393619[/snapback]

hepp..

Du må loade driverne til s-ata kontrolleren på hovedkortet når du skal installere win på nytt ( hvis ikke s-ata'en er native da) noe det ikke virker som din er.

under startup av install står det Press F6 if you need to load drivers ettelleranna :p det må du gjøre og sørge for og ha driverne tilgjengelig på diskett eller cd :)

Lenke til kommentar
hepp..

Du må loade driverne til s-ata kontrolleren på hovedkortet når du skal installere win på nytt ( hvis ikke s-ata'en er native da) noe det ikke virker som din er.

under startup av install står det Press F6 if you need to load drivers ettelleranna :p  det må du gjøre og sørge for og ha driverne tilgjengelig på diskett eller cd :)

6393648[/snapback]

Er ikke native SATA nei :no:

Ja det jeg mente å huske selv, men saken er den at jeg ikke har floppy drive (bruker folk det enda altså..?) Jeg hadde heller ikke noen floppy drive den gangen jeg installerte windows første gangen på den maskinen, men husker ikke hvordan jeg løste det da... :hmm:

Noen som vet hvor jeg kan lage en boot CD som installerer disse SATA driverne for meg, slik at jeg kan gå rett videre til installasjonen etterpå uten å måtte bruke floppy?

Lenke til kommentar
hepp..

under startup av install står det Press F6 if you need to load drivers ettelleranna :p  det må du gjøre og sørge for og ha driverne tilgjengelig på diskett eller cd :)

6393648[/snapback]

Er ikke native SATA nei :no:

Ja det jeg mente å huske selv, men saken er den at jeg ikke har floppy drive (bruker folk det enda altså..?) Jeg hadde heller ikke noen floppy drive den gangen jeg installerte windows første gangen på den maskinen, men husker ikke hvordan jeg løste det da... :hmm:

Noen som vet hvor jeg kan lage en boot CD som installerer disse SATA driverne for meg, slik at jeg kan gå rett videre til installasjonen etterpå uten å måtte bruke floppy?

6393796[/snapback]

Du finner all infoen du trenger i linken jeg postet oppe..

Lenke til kommentar

Da har jeg lest hele tråden, men finner likevel ikke fremgangsmåten for å installere SATA drivere uten floppy drive... :( De fleste ser ut til å bruke floppy drive enda. Har du mulighet til evt å være litt mer presis om evt hvor i posten det står forklart fremgangsmåte med dersom man kun har CD og ikke floppy?

Lenke til kommentar
Hvilket hovedkort har du? (chipset).

Du kan prøve med driverne på et usb minne.

6394030[/snapback]

Har et ASUS P4S8X... Alt som står i tråden om innstillinger i BIOS er ikke mulig i min BIOS da den ikke finner de innstillingene...

Lenke til kommentar
Det første du burde gjøre er å koble fra den harddisken du ikke skal gjøre noe med.

Så må du sette BIOS til å boote fra CD. Etter å ha bootet fra cd, setter du i disketten med sata drivere, og trykker F6 når du får beskjed om dette.

6393644[/snapback]

Hva skjer om man ikke kobler fra den ene disken?

Lenke til kommentar
Da finner den ingen harddisker. Har akkurat samme problemet. Og ingen selger floppys heller lenger.

6394232[/snapback]

Floppy drive er djevelens verk! Ser ingen fordeler med å bruke dritten, ikke i 2006, vel bortsett fra om man tilfeldigvis sitter på et noe gammelt HK med SATA og vil installere Windows :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...