Gå til innhold

Vil kutte strøm, mat og vann pga en soldat

Anbefalte innlegg

Palestina har gått til krig mot Israel og det straffer seg. Å kutte forsyningene er et ganske smart trekk i en krig. Israel har kanskje ingen rett til å kutte dette under normale omstendigheter, men når de er under angrep så må de jammen meg kunne forsvare seg med en strategi som har vist seg effektiv i århundrer. Jeg ville ihvertfall forsvart meg og mitt med alle tilgjengelige midler hvis jeg ble angrepet av en gjeng banditter som ikke legger skjul på at de ønsker meg utslettet fra jordens overflate.

Vel, det er en forskjell mellom krig og kidnapping. Hvis en hel palestinsk hær hadde gått til angrep på Israel, da hadde det vært krig. Israel stiller tvertom sivile palestinere til ansvar for handlinger som blir utført av terrorister.

Du legger hele tiden vekt på at den palestinske befolkningen blir straffet; det er tøv. De lider under konsekvensene av et dårlig valg. De valgte ledere som er terrorister, og folk som liker å leve hater terrorister (sikkert med gitte unntak som jeg ikke skal nevne igjen i fare for at noen skal tro jeg har en personlig agenda i mot partiet). Skal man støtte alle demokratier selv om lederne er kjeltringer av verste sort? Nei selvfølgelig skal man ikke det. Det er ikke snakk om å straffe noen, det er snakk om å kutte forbindelse til forkastlige handlinger. SV snakker hele tiden om at vi må fjerne norske investeringer (oljefondet) fra våpenindustrien og andre såkalte umoralske selskaper, men samtidig sitter samme gjeng å kaster penger på terrorister som målrettet dreper sivile og hyller folk som bedriver folkemord. Du må gjerne snakke om dobbeltmoral på høyresiden, men en større dobbeltmoral enn det der i norsk politikk finner du ikke.

Ingen har sagt at man må støtte Palestina, da har du misforstått. Det som derimot har blitt sagt er at man skal rett og slett godta at et demokratisk valg er gjennomført og Hamas vant. Det Israel gjør, det er å angripe sivile palestinere, som brukte sin stemmerett for det de følte var rett. Hvem som er umennesklige her trenger man vel ikke en kalkulator for å regne ut?

Palestinerne valgte en ledelse som hater vestlige verdier og som vil utslette det nærmeste landet som deler disse verdiene med oss. Ærlig talt. Hvorfor i all verden skal vi støtte denslags syke meninger og handlinger. Det er et uttrykk som sier "bit ikke hånden som før deg", og det passer utmerket på den konflikten. Vi kaster penger på folket og alikevel hater de oss og ønsker vår kultur og våre verdier utslettet. Majoriteten av folkene ved valget i palestina stemte terrorisme, og de bør da være godt klar over at det ikke passer med våre verdier. De har rett og slett gjort seg fortjent til det de får. De finnes knapt en handling som er mer avskylig enn terrorisme (kanskje med unntak av pedofili), og de bandittene fortjener all ulykke de kan få. "jamen hva med alle de som ikke stemte på hamas eller fatah?" ja hvor mange prosent var det? 1% ellerno? jeg synes svært synd på at de som ikke stemte terrorisme blir rammet, men det er slik demokrati fungerer. Jeg stemte IKKE SV ved siste valg, men alikevel bestemmer de over livet mitt i dag. Når de rødgrønne som jeg ikke stemte på driter seg ut internasjonalt så tror alle det er norge...meg...familien min...vennene mine...Det kalles demokrati. Jeg må ta konsekvensene av noen andres dårlige valg. Det suger, men slik er det dessverre både her og der nede.

Vel, det handler ikke om støtte men forståelse. Vi i Vesten må svelge det faktum at et demokratisk valg ble gjennomført, det er ikke rett å drepe en nynazist, selvom han/hun vil ha bort jødene. Det er ikke rett og drepe noen som har uvanlige meninger fra oss selv. Da er det vel ordet "intoleranse" som gjelder.

Israel kan for all del hate at Palestina gjennomførte sitt valg demokratisk. Men å drepe folk for det, er helt uakseptabelt. Også den siste delen er ikke sammenlignbart, det er ikke noe land som angriper oss fordi vi valgte vår sosialist-regjering, er det vel?

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, sivile israelere er uskyldige (og bør dermed ikke bli mål for selvmordsbombere) mens sivile palestinere 'fortjener' å bli drept.

trodde du nevnte i en post at noen så konflikten for mye i 'svart og hvitt'......feie for egen dør og alt det der

6428349[/snapback]

Hvis din argumentasjonsteknikk går ut på å putte ord i munnen min som er feilaktige så kan du gjerne utebli fra debatten for min del.

Lenke til kommentar
Palestina har gått til krig mot Israel og det straffer seg. Å kutte forsyningene er et ganske smart trekk i en krig. Israel har kanskje ingen rett til å kutte dette under normale omstendigheter, men når de er under angrep så må de jammen meg kunne forsvare seg med en strategi som har vist seg effektiv i århundrer. Jeg ville ihvertfall forsvart meg og mitt med alle tilgjengelige midler hvis jeg ble angrepet av en gjeng banditter som ikke legger skjul på at de ønsker meg utslettet fra jordens overflate.

Vel, det er en forskjell mellom krig og kidnapping. Hvis en hel palestinsk hær hadde gått til angrep på Israel, da hadde det vært krig. Israel stiller tvertom sivile palestinere til ansvar for handlinger som blir utført av terrorister.

Problemet er at det palestinske militæret ER terrorisme, så det er den palestinske stat som er ansvarlig....og den palestinske stat er folket som stemte frem ledelsen som bedriver terror.

Du legger hele tiden vekt på at den palestinske befolkningen blir straffet; det er tøv. De lider under konsekvensene av et dårlig valg. De valgte ledere som er terrorister, og folk som liker å leve hater terrorister (sikkert med gitte unntak som jeg ikke skal nevne igjen i fare for at noen skal tro jeg har en personlig agenda i mot partiet). Skal man støtte alle demokratier selv om lederne er kjeltringer av verste sort? Nei selvfølgelig skal man ikke det. Det er ikke snakk om å straffe noen, det er snakk om å kutte forbindelse til forkastlige handlinger. SV snakker hele tiden om at vi må fjerne norske investeringer (oljefondet) fra våpenindustrien og andre såkalte umoralske selskaper, men samtidig sitter samme gjeng å kaster penger på terrorister som målrettet dreper sivile og hyller folk som bedriver folkemord. Du må gjerne snakke om dobbeltmoral på høyresiden, men en større dobbeltmoral enn det der i norsk politikk finner du ikke.

Ingen har sagt at man må støtte Palestina, da har du misforstått. Det som derimot har blitt sagt er at man skal rett og slett godta at et demokratisk valg er gjennomført og Hamas vant. Det Israel gjør, det er å angripe sivile palestinere, som brukte sin stemmerett for det de følte var rett. Hvem som er umennesklige her trenger man vel ikke en kalkulator for å regne ut?

Du sier jo at ved å ikke støtte palestina så er man i mot demokrati. Det er løgn. De har valgt sine ledere, og at man ikke støtter de har ingenting med demokrati å gjøre. Det er som sagt synd på de få som uskyldige som ikke stemte frem en haug terrorister som bedriver terror mot naboene sine, men majoriteten visste hva hamas stod for på forhånd.

Nei du har rett i det siste der. Jeg er ganske overbevist om hvem som er den største onde av de to hvis man utelukkende baserer konklusjonen på angrep mot sivile.

Palestinerne valgte en ledelse som hater vestlige verdier og som vil utslette det nærmeste landet som deler disse verdiene med oss. Ærlig talt. Hvorfor i all verden skal vi støtte denslags syke meninger og handlinger. Det er et uttrykk som sier "bit ikke hånden som før deg", og det passer utmerket på den konflikten. Vi kaster penger på folket og alikevel hater de oss og ønsker vår kultur og våre verdier utslettet. Majoriteten av folkene ved valget i palestina stemte terrorisme, og de bør da være godt klar over at det ikke passer med våre verdier. De har rett og slett gjort seg fortjent til det de får. De finnes knapt en handling som er mer avskylig enn terrorisme (kanskje med unntak av pedofili), og de bandittene fortjener all ulykke de kan få. "jamen hva med alle de som ikke stemte på hamas eller fatah?" ja hvor mange prosent var det? 1% ellerno? jeg synes svært synd på at de som ikke stemte terrorisme blir rammet, men det er slik demokrati fungerer. Jeg stemte IKKE SV ved siste valg, men alikevel bestemmer de over livet mitt i dag. Når de rødgrønne som jeg ikke stemte på driter seg ut internasjonalt så tror alle det er norge...meg...familien min...vennene mine...Det kalles demokrati. Jeg må ta konsekvensene av noen andres dårlige valg. Det suger, men slik er det dessverre både her og der nede.

Vel, det handler ikke om støtte men forståelse. Vi i Vesten må svelge det faktum at et demokratisk valg ble gjennomført, det er ikke rett å drepe en nynazist, selvom han/hun vil ha bort jødene. Det er ikke rett og drepe noen som har uvanlige meninger fra oss selv. Da er det vel ordet "intoleranse" som gjelder.

Israel kan for all del hate at Palestina gjennomførte sitt valg demokratisk. Men å drepe folk for det, er helt uakseptabelt.

Nok en gang sier du at vi ikke liker demokratiet fordi de valgte hamas. Nei du tar helt feil. Jeg liker at vi endelig har fått se hva slags bandittstat palestina egentlig er som mener terrorisme er akseptabelt. Du har helt rett i at å drepe noen som har uvanlige meninger fra oss selv ikke er rett, men hvilken relevans det har her ser jeg ikke. Hvis du med "uvanlige meninger fra oss" mener "kidnapper våre borgere" så er jeg ihvertfall uenig. Det er ikke rett å drepe før det faktisk er en reel trussel for noens eksistens...og palestinske terrorister er definitivt en trussel for israels eksistens.

Også den siste delen er ikke sammenlignbart, det er ikke noe land som angriper oss fordi vi valgte vår sosialist-regjering, er det vel?

6428351[/snapback]

Du missa poenget. Prøv igjen.

Hele poenget var SVÆRT sammenlignbart. Du hevder at man ikke kan straffe en hel befolkning på grunnlag av ledernes handling, men det er jo slik demokrati fungerer. Når de rødgrønne skaper internasjonale skandaler for norge så er det jo HELE befolkningen som blir sett stygt på av verden og vil få svi hvis det blir sanksjoner, ikke bare de som stemte rødgrønt. Det er også svært sammenlignbart at hvis norge hadde gått til krig mot et annet land så ville ikke fienden sagt at "nei pysj, han der stemte ikke rødgrønt så han lar vi passere". Poenget var ganske enkelt at demokrati er flertallets undertrykkelse av mindretallet, og mindretallet må dessverre også ta konsekvensene når flertallet driter seg ut. Det er slik det er. Jeg synes synd på de svært få som ikke stemte terrorisme i palestina, men slik er det nå bare...demokratiets svakheter...men alikevel mye bedre enn alternativene.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Tidligere har man vel kunnet sagt at palestinske terrorister var sivile. Nå er situasjonen annerledes, hvis man skal tro det som media påstår om terroristenes tilknytning til Hamas.

(I denne situasjonen holder jeg faktisk med Israel.)

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Problemet er at det palestinske militæret ER terrorisme, så det er den palestinske stat som er ansvarlig....og den palestinske stat er folket som stemte frem ledelsen som bedriver terror.

Underlige terrorister isåfall. Syns du skal være veldig forsiktig med å anklage palestinere for å være terrorister, det er en sterk beskyldning du kommer med. Gi meg heller eksempler fra dokumenter der dette kommer klart fram, istedenfor å anklage dem for det.

Du sier jo at ved å ikke støtte palestina så er man i mot demokrati. Det er løgn. De har valgt sine ledere, og at man ikke støtter de har ingenting med demokrati å gjøre. Det er som sagt synd på de få som uskyldige som ikke stemte frem en haug terrorister som bedriver terror mot naboene sine, men majoriteten visste hva hamas stod for på forhånd.

Jeg har aldri sagt at vi skal støtte Palestina i valget som ble gjort tidligere i år. Derimot så syns jeg vi skal akseptere valgresultatet, vi trenger ikke gratulere, vi trenger ikke angripe. De er sitt eget land og flertallet har talt, det må de i aller høyeste grad også gjøre. Overrasker meg ikke at Israel og USA er imot valget som blir tatt, for der sto alternativet mellom det ene ikke begge delere. Sikkert kjempeflott å flagge ut demokratiet som en så god ting å bruke det som en unnskyldning for at vi har det så godt her i Vesten, vi aksepterer jo ikke at andre bruker det?! Sjalusi? :roll:

Nei du har rett i det siste der. Jeg er ganske overbevist om hvem som er den største onde av de to hvis man utelukkende baserer konklusjonen på angrep mot sivile.
= Israel. :yes:

Nok en gang sier du at vi ikke liker demokratiet fordi de valgte hamas. Nei du tar helt feil. Jeg liker at vi endelig har fått se hva slags bandittstat palestina egentlig er som mener terrorisme er akseptabelt. Du har helt rett i at å drepe noen som har uvanlige meninger fra oss selv ikke er rett, men hvilken relevans det har her ser jeg ikke. Hvis du med "uvanlige meninger fra oss" mener "kidnapper våre borgere" så er jeg ihvertfall uenig. Det er ikke rett å drepe før det faktisk er en reel trussel for noens eksistens...og palestinske terrorister er definitivt en trussel for israels eksistens.

Er helt enig i at det er kjempeflott Palestina har fått det til og valgt sitt. Men bandittstat??! Du kan gjerne for min del, hvis det gir deg et kick kalle det for det, men gi meg en liten begrunnelse på hvorfor nettopp det er sånn enn at det er "terrorister".

Du missa poenget. Prøv igjen.

Hele poenget var SVÆRT sammenlignbart. Du hevder at man ikke kan straffe en hel befolkning på grunnlag av ledernes handling, men det er jo slik demokrati fungerer. Når de rødgrønne skaper internasjonale skandaler for norge så er det jo HELE befolkningen som blir sett stygt på av verden og vil få svi hvis det blir sanksjoner, ikke bare de som stemte rødgrønt. Det er også svært sammenlignbart at hvis norge hadde gått til krig mot et annet land så ville ikke fienden sagt at "nei pysj, han der stemte ikke rødgrønt så han lar vi passere". Poenget var ganske enkelt at demokrati er flertallets undertrykkelse av mindretallet, og mindretallet må dessverre også ta konsekvensene når flertallet driter seg ut. Det er slik det er. Jeg synes synd på de svært få som ikke stemte terrorisme i palestina, men slik er det nå bare...demokratiets svakheter...men alikevel mye bedre enn alternativene.

Er enig med deg der. En ting jeg stusser på, rødgrønne skaper internasjonale skandaler? Begrunn det litt bedre er du snill.

Lenke til kommentar
Underlige terrorister isåfall. Syns du skal være veldig forsiktig med å anklage palestinere for å være terrorister, det er en sterk beskyldning du kommer med. Gi meg heller eksempler fra dokumenter der dette kommer klart fram, istedenfor å anklage dem for det.

6429495[/snapback]

List of Hamas suicide attacks

Qassam rocket

The Qassam rocket is a simple steel rocket filled with explosives, developed by the Palestinian Islamist organization Hamas. Three models have been used, all of which lack a guidance system.

The Gaza Strip—where all but one of the Qassams have been launched from—is surrounded by a well-guarded security barrier and has made it difficult for Palestinian militants based there to launch attacks inside Israel. The Qassam is intended to travel over the barrier and strike targets in Israel.

At least 13 people have been killed as a result of Qassam rocket fire at Israeli targets.

Members of Hamas called Qawasameh

The Hamas in Hebron is led by a family from the Qawasameh tribe. Two of its prominent leaders, Abbedalla Qawasameh and Bassal Qawasameh were involved in many terrorist attacks, including the Jerusalem bus 14A massacre and Jerusalem bus 2 massacre which claimed the lives of 40 Israelis. They were later killed by YAMAM and IDF forces.

The Washington Times: Area Hamas suspect is indicted

A self-proclaimed Hamas leader and two suspected members, including a Virginia resident, have been charged with supporting the terrorist organization through a 15-year conspiracy that sought to raise cash for terrorist attacks in Israel, an indictment by a federal grand jury in Chicago said.

The Times: Israel foils plot to kill Palestinian president

A HAMAS plot to assassinate Mahmoud Abbas, the Palestinian president, has been thwarted after he was tipped off by Israeli intelligence.

Abbas, who became president of the Palestinian Authority last year after the death of Yasser Arafat, was formally warned of the danger by the Israelis and cancelled a planned visit to the territory.

Human Rights Watch

Since September 2000, Hamas has carried out more suicide bombing attacks on civilians than any other Palestinian group. Hamas was founded at the outset of the "first intifada" against Israeli military occupation, in December 1987. It emerged as a militant and activist offshoot of the Palestinian branch of the Muslim Brotherhood, which had traditionally avoided the activism and political violence pursued by Fatah and other secular Palestinian nationalist groups.156

The Hamas bombings have been the most destructive in human terms, killing at least 168 persons, 153 of whom were civilians, and injuring more than 949. Hamas suicide bombings include some of the most notorious attacks, such as the Tel Aviv nightclub attack of June 1, 2001, which killed twenty-one, mostly teenagers; the Sbarro pizzeria bombing in Jerusalem on August 9, 2001, which killed fifteen; the March 27, 2002 bombing of the Seder in Netanya which killed twenty-eight; and the June 18, 2002 bombing of a crowded commuter bus in southern Jerusalem which killed nineteen.

The Covenant of the Islamic Resistance Movement (Hamas) (Utdrag)

Israel will exist and will continue to exist until Islam will obliterate it, just as it obliterated others before it" (The Martyr, Imam Hassan al-Banna, of blessed memory).

Allah is its target, the Prophet is its model, the Koran its constitution: Jihad is its path and death for the sake of Allah is the loftiest of its wishes.

Initiatives, and so-called peaceful solutions and international conferences, are in contradiction to the principles of the Islamic Resistance Movement.

There is no solution for the Palestinian question except through Jihad. Initiatives, proposals and international conferences are all a waste of time and vain endeavors. The Palestinian people know better than to consent to having their future, rights and fate toyed with. As in said in the honourable Hadith:

"The people of Syria are Allah's lash in His land. He wreaks His vengeance through them against whomsoever He wishes among His slaves It is unthinkable that those who are double-faced among them should prosper over the faithful. They will certainly die out of grief and desperation."

The day that enemies usurp part of Moslem land, Jihad becomes the individual duty of every Moslem. In face of the Jews' usurpation of Palestine, it is compulsory that the banner of Jihad be raised. To do this requires the diffusion of Islamic consciousness among the masses, both on the regional, Arab and Islamic levels. It is necessary to instill the spirit of Jihad in the heart of the nation so that they would confront the enemies and join the ranks of the fighters.

It is necessary to instill in the minds of the Moslem generations that the Palestinian problem is a religious problem, and should be dealt with on this basis.

"I swear by the holder of Mohammed's soul that I would like to invade and be killed for the sake of Allah, then invade and be killed, and then invade again and be killed." (As related by al-Bukhari and Moslem).

They should back and support it, as Allah wants them to, extending to it more and more funds till Allah's purpose is achieved when ranks will close up, fighters join other fighters and masses everywhere in the Islamic world will come forward in response to the call of duty while loudly proclaiming: Hail to Jihad. Their cry will reach the heavens and will go on being resounded until liberation is achieved, the invaders vanquished and Allah's victory comes about.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Vel dette var masse dokumenter fra Hamas' terrorist-historie og forskjellige angrep som har blitt begått av dem, det blir jo nevnt igjen at bare fordi palestinerne stemte på dette partiet er de terrorister. Det er feil, du trenger ikke nødvendigvis gå konsekvent inn for terrorisme bare fordi du er enig med et parti. Det kan jo være hovedgrunnen til at de fleste stemte Hamas var fordi de kom med masse valgløfter? Eller en god skole-politikk? En god miljø-politikk? Kanskje det var det som ga inntrykk på velgerne, og ikke at Hamas vil jevne Israel med jorden?

Gjentar det innlegget i vente på at noen kan gi et konkret svar på hvordan palestinerne er terrorister. :)

Lenke til kommentar
Vel dette var masse dokumenter fra Hamas' terrorist-historie og forskjellige angrep som har blitt begått av dem, det blir jo nevnt igjen at bare fordi palestinerne stemte på dette partiet er de terrorister. Det er feil, du trenger ikke nødvendigvis gå konsekvent inn for terrorisme bare fordi du er enig med et parti. Det kan jo være hovedgrunnen til at de fleste stemte Hamas var fordi de kom med masse valgløfter? Eller en god skole-politikk? En god miljø-politikk? Kanskje det var det som ga inntrykk på velgerne, og ikke at Hamas vil jevne Israel med jorden?

Gjentar det innlegget i vente på at noen kan gi et konkret svar på hvordan palestinerne er terrorister. :)

6433783[/snapback]

Først skrev du "palestinere", og nå spør du om "palestinerne". TWFA hadde masser av eksempler på palestinere som har drevet med terroraksjoner.

At absolutt alle palestinere (altså palestinerne) er terrorister blir det håpløst å komme med beviser for.

Endret av Ehrgeiz
Lenke til kommentar

Så lett slipper du ikke unna, PureJoy! ;)

Terrorisme er ikke et vilkårlig valgløfte. Det er en sak som du enten er for eller mot.

Vi kan jo tenke oss følgende hypotetiske replikkveksling:

Geir: "Hei PureJoy. Det er kommet et nytt maoistisk parti i Norge. De bør du stemme på."

PureJoy: "Nei, det kommer ikke på tale!"

Geir: "Hvorfor ikke? De er jo for nesten alt du støtter?"

PureJoy: "Ja, men det hjelper ikke. Jeg kunne aldri stemme på et parti som ville ha en væpna revolusjon!"

Med mindre jeg tar feil, ville du altså ha vurdert helheten til partiet før du stemte på dem. Ikke bare de gode sidene, men de negative også. Kanskje er du for væpna revolusjon for alt jeg vet, men la oss anta at du ikke er det. Da ville det aspektet ved partiet overskygget alle de positive.

Slik er det med Hamas. Man kan ikke støtte dem uten at det betyr en de facto støtte også til deres militære fløy, rett og slett fordi de selv ikke skiller mellom dem, som et fremgår av charteret.

Palestinerne (i hvert fall 44% av dem) stemte på Hamas. De har et rent flertall i PLC. Da kan man vanskelig argumentere for at de ikke representerer folkeviljen. Hva annet skulle Hamas-regjeringen være? Som du selv sa i en annen tråd:

Da er vi enige om at folket er Staten da? Flotters.  :thumbup:

6430021[/snapback]

Gjelder ikke dette palestinerne?

Lenke til kommentar
Først skrev du "palestinere", og nå spør du om "palestinerne". TWFA hadde masser av eksempler på palestinere som har drevet med terroraksjoner.

At absolutt alle palestinere (altså palestinerne) er terrorister blir det håpløst å komme med beviser for.

6433978[/snapback]

Jeg fant mange(!) fler eksempler på palestinske terrorister. Men jeg nøyde meg med å plukke ut de som hørte til Hamas, fordi de altså representerer folkeviljen blandt palestinerne.

Og det folket sa ikke "Vi stemmer på dere bare dersom dere slutter med terrorisme!" De stemte på dem enten på tross av eller på grunn av at de er terrorister. De ga terroristene mandat til å styre på deres vegne, og dermed politisk og diplomatisk legitimitet.

Lenke til kommentar

Israel har og okkuperer fremdeles fremmed jord.

I denne situasjon benytter Palistinere samme metoder som Israel før 1948

Vesten har satt seg selv i skikkelig klemme med den uforbeholdne støtte de har gitt Israel særlig siden holocaust.

I mine øyne er ikke den Israelske fremgangsmåte noe annet enn ren terrorisme.

Ett så velutviklet og militært utviklet land kunne meget godt ha gitt innrømmelser ovenfor Palistinere uten og risikere særlig mye.

Men det er Israel ikke interressert i, de har stor støtte særlig i USA og innenfor mange grupper ellers i vesten.

Som jeg ser det MÅ Israel tvinges til innrømmelser, og det betyr og gi mere enn de noengang kunne selv ha forestilt seg.

Men dette kan desverre ikke skje før USA blir en så svak stormakt at de trenger all den støtte de kan få fra vesten forøvrig.

Israel bør boikottes, gjøres oppmerksom på at deres fremgangsmåte er fullstendig uakseptabel, dette vet de forøvrig da de har vel utviklede forbindelser i vesten.

Man kan ikke sitte og knoe hender og håpe det blir bedre i morgen, her må det kraftigere lut til.

Lenke til kommentar

You buy 'em I don't. ;)

Hvordan jeg ordlegger meg er jo ikke noe argument. Kunne sikkert ha formulert meg annerledes, men du forstår jo tydeligvis hva jeg mente, så hvorfor kommentere på det?

Nei, nettopp, fordi det finnes inget slikt bevis! :)

Terrorisme er ikke et vilkårlig valgløfte. Det er en sak som du enten er for eller mot.

Kan det falle deg inn at flesteparten ikke brydde seg om det og stemte på bakgrunn av andre gode politiske løfter Hamas kom med?

Blir som å si:

Man er imot kontantstøtten hvis man stemmer SV

Det er ikke sånn det er med alt og alle nemlig. Det kan være de som stemte på partiet av noen grunner og ikke alle. Som Jens sa i valgkampen:

Ikke prøv å finne det partiet du er enig i alt, for det partiet finns ikke. Prøv å finn det partiet som du er enig i hovedsakene.

Kan sikkert være at terrorisme er en hovedsak blant Hamas, men å feie alle under samme kam og si; "Du stemte Hamas, javel, da er du en terrorist". Blir direkte frekt og latterlig når du ikke vet noe om bakgrunnen til akkurat hvorfor den personen nettopp stemte på dette partiet.

Vi kan jo tenke oss følgende hypotetiske replikkveksling:

Geir: "Hei PureJoy. Det er kommet et nytt maoistisk parti i Norge. De bør du stemme på."

PureJoy: "Nei, det kommer ikke på tale!"

Geir: "Hvorfor ikke? De er jo for nesten alt du støtter?"

PureJoy: "Ja, men det hjelper ikke. Jeg kunne aldri stemme på et parti som ville ha en væpna revolusjon!"

Vi har ikke lik oppfatning. Selvom det er sånn du ikke hadde gjort kan det være andre som hadde f.eks stemt på det partiet på bakgrunn av noe helt annet enn en væpna revolusjon!

Med mindre jeg tar feil, ville du altså ha vurdert helheten til partiet før du stemte på dem. Ikke bare de gode sidene, men de negative også. Kanskje er du for væpna revolusjon for alt jeg vet, men la oss anta at du ikke er det. Da ville det aspektet ved partiet overskygget alle de positive.

Som sagt, vi er forskjellige, med andre ord, vi har forskjellige oppfatninger av ulike partier uansett hva de er for eller hva de er imot.

Palestinerne (i hvert fall 44% av dem) stemte på Hamas. De har et rent flertall i PLC. Da kan man vanskelig argumentere for at de ikke representerer folkeviljen. Hva annet skulle Hamas-regjeringen være? Som du selv sa i en annen tråd:

Jeg har aldri sagt at Hamas ikke representerer folkevilje, hvor skrev jeg det?

Men derimot skriver jeg at det er ikke nødvendigvis terrorisme tenkte på da de stemte Hamas, kan være noe helt annet. Folk gir sin stemme på forskjellige grunnlag.

Gjelder ikke dette palestinerne?

Geir

Som nevnte. Folket har stemt fram det ledende partiet i Staten Palestina, men hvordan vet vi at det er pga at de ønsker seg terrorisme? Nei, det vet vi ikke. Så vi burde være forsiktige med å dømme.

Lenke til kommentar
Kan sikkert være at terrorisme er en hovedsak blant Hamas, men å feie alle under samme kam og si; "Du stemte Hamas, javel, da er du en terrorist". Blir direkte frekt og latterlig når du ikke vet noe om bakgrunnen til akkurat hvorfor den personen nettopp stemte på dette partiet.

Jeg sa ikke det.

Vi har ikke lik oppfatning. Selvom det er sånn du ikke hadde gjort kan det være andre som hadde f.eks stemt på det partiet på bakgrunn av noe helt annet enn en væpna revolusjon!

Selvsagt. Derfor kunne folk stemme på RV når revolusjonen ennå skulle skje med våpen i hånd og AKP som fortropp. De færreste trodde at problemstillingen skulle bli akutt. Men hvis den var det, ville saken vært en annen. Hvis du stemte du på dem på tross av at de faktisk og beviselig allerede hadde skutt politiske motstandere, og partiprogrammet klart og tydelig sa revolusjon er deres mål, kan du ikke komme når "klassefienden" begynner å dingle i lyktestolpene og si at "Neimen, huff da, det var ikke derfor jeg stemte på dem." Det blir litt irrelevant når partiet man stemte på gjør som de lovte og som de alltid har gjort.

Som sagt, vi er forskjellige, med andre ord, vi har forskjellige oppfatninger av ulike partier uansett hva de er for eller hva de er imot.

Jeg har aldri sagt at Hamas ikke representerer folkevilje, hvor skrev jeg det?

Men derimot skriver jeg at det er ikke nødvendigvis terrorisme tenkte på da de stemte Hamas, kan være noe helt annet. Folk gir sin stemme på forskjellige grunnlag.

6434770[/snapback]

Igjen, de som stemte på Hamas kan ha hatt og hadde sikkert tusen gode grunner. Hamas sivile del har gjort mye godt for palestinerne på lokalplanet. Det er en av grunnene til at de har fått en såpass stor oppslutning. Men jeg tviler sterkt på at de finnes en palestiner med stemmerett som ikke kjenner til Hamas sine terrorhandlinger. Når de allikevel stemmer på dem kan ikke det bety annet enn at de støtter disse handlingene, eller at de synes at terror er et legitimt middel i konflikten, eller at Israel fortjener det, eller i det minste at de mener at noen døde Israelere på en buss innimellom ikke teller målt opp mot Hamas skole og miljø-politikk.

Edit:

Som nevnte. Folket har stemt fram det ledende partiet i Staten Palestina, men hvordan vet vi at det er pga at de ønsker seg terrorisme? Nei, det vet vi ikke. Så vi burde være forsiktige med å dømme.

Men terrorisme er det de får. Og dermed Israels reaksjoner, som de også kjenner fra før. Hvis de ikke ønsket den situasjonen, burde de kanskje stemt på noen andre.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Igjen, de som stemte på Hamas kan ha hatt og hadde sikkert tusen gode grunner. Hamas sivile del har gjort mye godt for palestinerne på lokalplanet. Det er en av grunnene til at de har fått en såpass stor oppslutning. Men jeg tviler sterkt på at de finnes en palestiner med stemmerett som ikke kjenner til Hamas sine terrorhandlinger. Når de allikevel stemmer på dem kan ikke det bety annet enn at de støtter disse handlingene, eller at de synes at terror er et legitimt middel i konflikten, eller at Israel fortjener det, eller i det minste at de mener at noen døde Israelere på en buss innimellom ikke teller målt opp mot Hamas skole og miljø-politikk.

Jeg ser poenget ditt. Er derimot delvis uenig i at det er ikke nødvendigvis slik at de ikke bryr seg men de føler at de ikke skal stemme på Hamas eller Fatah osv pga en krigersk bakgrunn men hva som du nevner Hamas har gjør for dem på lokalplanet. Kan jo være mange småbarnsforeldre f.eks. stemmer på SV fordi de liker barne og familiepolitikken dems men er uenig i utenrikspolitikken til SV. Stemmer nok sikkert det at alle eller iallfall flesteparten av palestinerne som hadde stemmerett ved valget var klar over hva de stemte på når de stemte Hamas. Derimot er det ikke sikkert de ville la det forstyrre dems mulighet til å kunne stemme på et parti som fører en ansvarlig politikk på andre steder.

Men terrorisme er det de får. Og dermed Israels reaksjoner, som de også kjenner fra før. Hvis de ikke ønsket den situasjonen, burde de kanskje stemt på noen andre.

Jeg er helt enig med deg i det innlegget, og når man stemmer på et parti må man igjen være klar over det meste av hva partiet bringer med seg i en eventuell regjering.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Hva med å se på folkene på andre siden av muren? Støtter ikke også "alle" israelerne terrorisme da de velger en regjering som står bak aksjoner som tar livet av svært mange sivile palestinere?

6436014[/snapback]

Du har et poeng der. Skal ikke bruke det som argument, men det går virkelig begge veier dette her. Når Ehud Olmert Israels statsminister sier at han vil la palestinske befolkningen i Gaza svi hardt for at terrorister har kidnappet Gilad Shalit, er det en like mye terrorhandling som kidnapping av israelske soldater.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...