Traktormannen Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Selvfølgelig kan man finne presedens for mye hvis man ser på historien (realpolitikk>prinsipper). Hverken israelerne eller palestinerne er helt uskyldig. Det må likevel sies at utgangspunktet for hele konflikten er (den relativ dårlige gjennomtenkte) beslutningen om opprette staten Israel. Lenke til kommentar
Balthazor Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hva med første verdenskrig? Hvordan var det med rettsoppgjøret mellom Norge, Sverige og Danmark? Såvidt meg bekjent var hverken Norge, Sverige eller Danmark med i 1VK. Da Norge gikk i union med Sverige i 1814 var ikke Færøyene, Island og Grønland en del av Norge lengre, men en del av Danmark. Norge mistet vell land som grønland og færøyene, men vi kaller ikke dette okkuperte områder. Kaller man Palestina for okkupert så er også Færøyene det. Og hva skjedde med Israel etter seks dagers krigen?, jo di ga fra seg landområder di hadde vunnet. og som di etter alle tidligere lover og regler hadde full rett til å beholde. Eh, Israel gav Sinai-halvøya tilbake til Egypt, men de har beholdt Vestbredden og Gazastripen (skjønt de visstnok prøvde å prakke sistnevnte på Egypt som okkuperte området fra 1948 til 1967). Edit: Leif 6411882[/snapback] Det var det nok av. 6411919[/snapback] Ja beklager, gikk litt fort i svingene der. Lenke til kommentar
Balthazor Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Selvfølgelig kan man finne presedens for mye hvis man ser på historien (realpolitikk>prinsipper). Hverken israelerne eller palestinerne er helt uskyldig. Det må likevel sies at utgangspunktet for hele konflikten er (den relativ dårlige gjennomtenkte) beslutningen om opprette staten Israel. 6411936[/snapback] Ja helt enig. Ville bare poengtere at man verken kan legge hovedansvaret på Palestinerene eller Israel. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Selvfølgelig kan man finne presedens for mye hvis man ser på historien (realpolitikk>prinsipper). Hverken israelerne eller palestinerne er helt uskyldig. Det må likevel sies at utgangspunktet for hele konflikten er (den relativ dårlige gjennomtenkte) beslutningen om opprette staten Israel. 6411936[/snapback] Ja helt enig. Ville bare poengtere at man verken kan legge hovedansvaret på Palestinerene eller Israel. 6412094[/snapback] Jo, Israel har betydelig større del av ansvaret når de angriper en hel befolkning som ikke har noe med kidnappingen av den israelske soldaten. Har forstått det sånn at Ehud Olmert vil gjøre alt han kan og han vil straffe palestinerne for noe de ikke engang kan stå til ansvar for! Israel har gjort fæle ting mot stakkarslige palestinere. Hele verden spurte Palestina om å gjennomføre et demokratisk valg, det ble gjort, nå straffer Israel dem for det. Det er greit dette med disse fordommene mot Israel som ligger i Hamas-partiet, det vet vi om allerede. Men det er da ikke dermed sagt at de ikke skal kunne velge sin egen regjering, og etterpå må altså sivilie straffes kraftig fordi de har utført et demokratisk valg?! Latterlig, vi som i Vesten skal være forkjemperne for demokrati. Endret 3. juli 2006 av PureJoy Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Jo, Israel har betydelig større del av ansvaret når de angriper en hel befolkning som ikke har noe med kidnappingen av den israelske soldaten. I motsetning til de sivile israelerne som blir bomba i fillebiter selv om de ikke har noe med israel sine militæraksjoner å gjøre? Har forstått det sånn at Ehud Olmert vil gjøre alt han kan og han vil straffe palestinerne for noe de ikke engang kan stå til ansvar for! ...i motsetning til de sivile israelerne som blir bomba i fillebiter selv om de ikke har noe med israel sine militæraksjoner å gjøre? Israel har gjort fæle ting mot stakkarslige palestinere. i motsetning til hva "insert random arabisk land here" har gjort mot israelere? Hele verden spurte Palestina om å gjennomføre et demokratisk valg, det ble gjort, nå straffer Israel dem for det. Ja de valgte jo tross alt mordere og drapsmenn, og denslags bør man ikke støtte. Demokrati betyr ikke at man har rett på støtte fra andre land uansett hvor dumt valg man tar. De har valgt sine ledere og fikk det de ville ha. Vi kan ikke støtte denslags og trekker støtten vår (eller burde gjort). Det er sunn fornuft. Det er greit dette med disse fordommene mot Israel som ligger i Hamas-partiet, det vet vi om allerede. Men det er da ikke dermed sagt at de ikke skal kunne velge sin egen regjering, og etterpå må altså sivilie straffes kraftig fordi de har utført et demokratisk valg?! Det var de sivile som valgte regjeringen. De burde skjønt hva de gikk til. Ingen vil omgås kriminelt avskum (kanskje med unntak av SV?) som det mordere og drapsmenn er. Latterlig, vi som i Vesten skal være forkjemperne for demokrati. 6426052[/snapback] Ingen har hindre de i å ha et valg. Ingen har underkjent valget. Hamas ER lederne i palestina. Eneste vi gjør er å ikke gi terrorister støtte. Det har ingenting med demokrati å gjøre. Å ikke samarbeide med et land betyr ikke at man er i mot demokrati, men kjenner jeg SV rett så står det vel snart under ordet "demokrati" i ordboka at man forplikter seg å kaste penger på de uansett om de demokratisk valgte er mordere, voldtektsmenn, terrorister og generelt kriminelt avskum. Begynner å bli alvorlig lei av enkeltes svart-hvitt tankegang i denne konflikten. Det er absurd å oppføre seg som om det er en snill og en ond part. Det eneste som er latterlig her er at enkelte på dette forumet har en tendens til å tro at demokrati innebærer mye mer enn det egentlig gjør. Endret 3. juli 2006 av invictus Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Det må likevel sies at utgangspunktet for hele konflikten er (den relativ dårlige gjennomtenkte) beslutningen om opprette staten Israel. Det er nå blitt slik da. Mange muslimer, godt hjulpet av nyttige idioter på venstresiden, vil gjerne snu tiden tilbake og drepe ytterligere seks millioner jøder, men det annser jeg faktisk som ennå mer uakseptabelt enn at palestinerne må ta konsekvensene av sine valg. Lenke til kommentar
bleak Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Helt enig i at det er forferdelig av palestinerene å sende rakketer inn i den byen men ikke i at de burde se konsekvensene av å velge som de gjør. Hvis man skal si at de er ansvarlige for å ha valgt inn Hamas og dermed også ansvarlige for alle deres handlinger tar man det litt feil vei. De er ansvarlige for det Hamas gjør som statsmakt, blant annet å forhandle om fanger men også at de ikke er i stand til å betale statsansatte. Det blir omtrent som å si at de som stemmer AP er ansvarlige for at AUF driver med medlemsjuks. personnelig synes jeg uansett at hele opplegget i Israel\Palestina er tåpelig. Det hjelper absolutt ikke at de hele tiden skal hele mer vann på den andres mølle. Som oftest synes jeg at palestinerne har rett, men det er fordi de ikke har mulighet til å ta igjen skikkelig. De kan rettt og slett ikke bombe i stykker Israels strømforsyning. (foresten: hva logikken: bygge en kraftstasjon i et "krigs"område?) Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 De er ansvarlige for det Hamas gjør som statsmakt Jeg ser ikke forskjellen. Bare fordi en gjeng terrorister har en politisk arm gjør ikke den politiske armen noe bedre enn den militante. De er dønn nøyaktig like ansvarlig for det den væpnede foretar seg når de er medlem av samme organisasjon, forfekter nøyaktig de samme meningene, for ikke å nevne at de som landets myndigheter er ansvarlig for det deres borgere foretar seg, inkludert store organiserte væpnede angrep de ikke bare ikke forsøker å forhindre, men faktisk bidrar med penger og våpen, og penger til "martyrenes" familier. Nei... palestina er terrorstaten tvers igjennom. Deres regjering er ikke noe mer legitim enn Adolf Hitlers. De angriper målbevisst sivile, og det er så godt som alltid de som starter denne syklusen ved å angripe mål i israel. Israelerne må ha lov til å beskytte seg, selv om vi alle synes synd på palestienre generellt, og så lenge de ikke unødig dreper sivile. personnelig synes jeg uansett at hele opplegget i Israel\Palestina er tåpelig Det er jeg helt enig i. Det finnes 10 millioner mennesker i Israel/Palestina. 5-6.000 blir drept hvert år. De fleste av palestinske militante. I Rio De Janeiro Brasil finnes det også 10 millioner mennesker. 25.000 drepes hvert år, de fleste i narkokrig. Hvor er FN observatørene? Fredsstyrken? Det moralske hvinet fra venstresiden? Nei... palestina er bare interessant fordi det er et knutepunkt og uttrykk for konflikten mellom for Islam og Kristendom, og USA og deres jødiske allierte, og venstreradikale i europa. Lenke til kommentar
salah Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) guardianpegasus, er det meningen å få ut hatet mot venstreradikale eller diskutere Israel/Palestina-konflikten i det siste innlegget ditt? Nok en hetsinnlegg mot venstresiden, det kom som en bombe! Men joda, det er jo sant, hvorfor ikke la kapitalistene lede landet og innføre amerikansk kultur inn i verden. Off-topic? Joda, like mye off topic som din innlegg Forsåvidt, så du mener at den israelske befolkningen kan velge og vrake mellom regjeringer som er gode og snille fordi de er støttet av høyrefløyen, og derretter kan drive hva de vil mot palestinske befolkningen uten at noen bryr seg? Jeg forsvarer ikke palestinske terrorangrep, men dere mener jo at israelske befolkningen ikke kan straffes for det regjeringen deres gjør, men palestinere må akkurat det..? Dere har jo litt av en god dobbeltmoral, det skal dere ha. Endret 3. juli 2006 av pavlion Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Forsåvidt, så du mener at den israelske befolkningen kan velge og vrake mellom regjeringer som er gode og snille fordi de er støttet av høyrefløyen, og derretter kan drive hva de vil mot palestinske befolkningen uten at noen bryr seg? Slettes ikke. Svært mange av de som sympatiserer med israel her i tråden sier jo at begge sider er avskylige, men at man velger det minst ille av de to alternativene. At man ikke liker palestinsk terrorisme betyr ikke at man automatisk elsker israel. Dette er nøyaktig den svart-hvitt tankegangen jeg har sett meg så dritt-lei på. Du legger jo opp til at de som ikke er "med deg" er mot deg her. Jeg forsvarer ikke palestinske terrorangrep, men dere mener jo at israelske befolkningen ikke kan straffes for det regjeringen deres gjør, men palestinere må akkurat det..? Dere har jo litt av en god dobbeltmoral, det skal dere ha. 6427366[/snapback] Er det noen som har nevnt at israel ikke kan straffes for det regjeringen gjør og at palestinerne kan nettopp det? Hvorfor snakker man om å straffe befolkningen i det hele tatt når formålet ikke har noe med befolkningen å gjøre? At de sivile blir rammet er dessverre bare en bivirkning i prosessen med å straffe staten for de avskylige handlinger de begår. Skal man også slutte å fengsle skurker fordi det tilfeldigvis straffer de pårørende? Men sannheten er at befolkningen, uansett side av saken, indirekte er ansvarlig for handligene staten begår. Staten ER i et demokratisk land folket, og folket må derfor ta konsekvensene av sitt valg. Det er dessverre synd for den delen av befolkningen som stemte annerledes, men det er slik demokrati fungerer; undertrykkelse av den svake. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Nok en hetsinnlegg mot venstresiden, det kom som en bombe! Er det hetsing hvis det er sant? Men joda, det er jo sant, hvorfor ikke la kapitalistene lede landet og innføre amerikansk kultur inn i verden. 6427366[/snapback] Du mener frihet, verdiskapning, og demokrati? Høres glimrende ut. Frihet > Sharia. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 guardianpegasus, er det meningen å få ut hatet mot venstreradikale eller diskutere Israel/Palestina-konflikten i det siste innlegget ditt? Nå er jeg temmelig venstreradikal selv da, jeg bare legger lista der den hører hjemme. Mange på venstresiden har absolutt et delansvar for det som skjer i verden når de støtter terrorisme. USA har også støttet terror i mange land. Det er kun snakk om at den andre siden støtter terror når det er politisk bekvemmelig for en av sidene. DET kaller jeg dobbeltmoral. Nok en hetsinnlegg mot venstresiden, det kom som en bombe! Det er ikke hets når det er berettiget. Dessuten er det i så fall det første innlegget som snakker venstresiden imot for min del. Er dere hinsides kritikk og ansvar for deres handlinger? Jeg forsvarer ikke palestinske terrorangrep, men dere mener jo at israelske befolkningen ikke kan straffes for det regjeringen deres gjør Ingen sivilbefolkning skal straffes om det er ungåelig. Men når palestinerne velger terrorister til makten, støtter dem, armerer dem, lar dem bruke seg som menneskelige skjold osv. og terroristene også gjemmer seg blandt dem, så er utfallet gitt. Israel har en demokratisk valg regjering som tross alt opptrår relativt ansvarlig og i tråd med etiske og moralske retningslinjer for krigføring. Palestinerne derimot har som sitt øverste mål å ramme sivile og å utslette israel. Israel er i tillegg omringet av en milliard arge muslimer som mange av også vil utslette dem. Med slike forutsetninger blir det temmelig enkelt å kritisere palestinerne og muslimene. Israel har meg bekjent aldri slått til først. Aldri gitt ordre om å drepe sivile. Faktisk går de til lengder for å unngå sivile tap. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Helt enig i at det er forferdelig av palestinerene å sende rakketer inn i den byen men ikke i at de burde se konsekvensene av å velge som de gjør. Hvis man skal si at de er ansvarlige for å ha valgt inn Hamas og dermed også ansvarlige for alle deres handlinger tar man det litt feil vei. De er ansvarlige for det Hamas gjør som statsmakt, blant annet å forhandle om fanger men også at de ikke er i stand til å betale statsansatte. Det blir omtrent som å si at de som stemmer AP er ansvarlige for at AUF driver med medlemsjuks. Hva hvis medlemsjukset stod nedfelt som prinsipp i APs partiprogram? "Hvis vi kommer til makten vil medlemsjuks bli vårt mål..." Ville jeg da ha medansvar for jukset hvis jeg var med på å stemme dem fram til makt? Som oftest synes jeg at palestinerne har rett, men det er fordi de ikke har mulighet til å ta igjen skikkelig. De kan rettt og slett ikke bombe i stykker Israels strømforsyning. (foresten: hva logikken: bygge en kraftstasjon i et "krigs"område?) 6427265[/snapback] Har "rett" noe som helst med maktforhold å gjøre? Bortsett fra at den sterkeste kan ta seg til rette...? Geir Lenke til kommentar
salah Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2006 Ingen sivilbefolkning skal straffes om det er ungåelig. Men når palestinerne velger terrorister til makten, støtter dem, armerer dem, lar dem bruke seg som menneskelige skjold osv. og terroristene også gjemmer seg blandt dem, så er utfallet gitt. Israel har en demokratisk valg regjering som tross alt opptrår relativt ansvarlig og i tråd med etiske og moralske retningslinjer for krigføring. Det er derfor de fleste kritiserer dem? Og da selveste USA sier at de er bekymret for situasjonen? Palestinerne derimot har som sitt øverste mål å ramme sivile og å utslette israel. Israel er i tillegg omringet av en milliard arge muslimer som mange av også vil utslette dem. Med slike forutsetninger blir det temmelig enkelt å kritisere palestinerne og muslimene. Israel har meg bekjent aldri slått til først. Aldri gitt ordre om å drepe sivile. Selvfølgelig har de ikke gitt ordre om å drepe sivile. Men likevel gjøres det. Hvilken trussel er en familie på piknik-tur mot Israel..? Faktisk går de til lengder for å unngå sivile tap. 6427470[/snapback] Som for eksempel å kutte av strøm til en hel befolkning på mer enn 1 million fordi noen få kidnapper en soldat. Eller kollektivt avstraffelse som man også sier. Lenke til kommentar
salah Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Nok en hetsinnlegg mot venstresiden, det kom som en bombe! Er det hetsing hvis det er sant? Uansett sant eller ikke, diskusjonen handlet ikke om venstreradikale lignende, dette var og er en diskusjon om de siste dagenes Israel/Palestina-konflikten. Men joda, det er jo sant, hvorfor ikke la kapitalistene lede landet og innføre amerikansk kultur inn i verden. 6427366[/snapback] Du mener frihet, verdiskapning, og demokrati? Høres glimrende ut. Frihet > Sharia. 6427453[/snapback] Nå går du for langt her. Endret 3. juli 2006 av pavlion Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Som oftest synes jeg at palestinerne har rett, men det er fordi de ikke har mulighet til å ta igjen skikkelig. De kan rettt og slett ikke bombe i stykker Israels strømforsyning. 6427265[/snapback] Vel her er du og jeg ganske uenige. Jeg hørte engang kristin halvorsen sa at hun alltid holdt med den svake part, og derfor synes jeg det er utrolig at hun holder med palestina i denne konflikten. Det krever en enorm psykisk styrke å ty til skitne triks ved å kunne målrettet drepe sivile, så for meg er israel definitivt den svake part. Det jeg tror hun (og alle andre SV'ere som sier det samme) mente var at hun alltid holder med den _primitive_ part. Har ikke palestina mulighet til å ta igjen skikklig? Hva kaller du da frykten sivile israelere har for å utføre ting vi tar som gitt, f.eks. å gå på gata? Er ikke det den ultimate hevn å kunne skremme en hel sivil befolkning ved å true deres eksistens? Jeg vet ikke med deg, men jeg setter sivile liv høyere enn bygninger. At de ikke kan bombe strategiske bygninger i israels infrastruktur tror jeg ikke er saken; jeg tror saken er at de ikke _vil_ da de ser hvor effektivt det er å drepe sivile. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Nok en hetsinnlegg mot venstresiden, det kom som en bombe! Er det hetsing hvis det er sant? Uansett sant eller ikke, diskusjonen handlet ikke om venstreradikale lignende, dette var og er en diskusjon om de siste dagenes Israel/Palestina-konflikten. Ja og jeg tør å påstå at venstresiden av politikken globalt er delaktig ansvarlig for at situasjonen er som den er. Skyld bør fordeles til de som fortjener det, men venstresiden er alt for opptatt med å hakke på usa og israel til å se at årsaken til konflikten er større enn som så og at det inkluderer dem selv. Men joda, det er jo sant, hvorfor ikke la kapitalistene lede landet og innføre amerikansk kultur inn i verden. 6427366[/snapback] Du mener frihet, verdiskapning, og demokrati? Høres glimrende ut. Frihet > Sharia. 6427453[/snapback] Nå går du for langt her. 6427514[/snapback] Jasså? Forklar meg gjerne hvorfor frihet, verdiskapning og demokrati er verre enn tvang, undertrykkelse, mangel på frihet og enorm & økende avhengighet av uhjelp. Og forklar meg gjerne hvorfor å påpeke noe så åpenbart er å gå for langt etter at DU dro inn dette med kapitalisme og amerikansk kultur. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 I motsetning til de sivile israelerne som blir bomba i fillebiter selv om de ikke har noe med israel sine militæraksjoner å gjøre? Det er såklart uforsvarlig uansett hvem som dør, ingen fortjener å bli drept. Jeg er veldig skuffet over Israel, dems krigføring fører ikke bare til ødeleggelser blant palestinere men ødeleggelser også blant sivile israelere. It's high time Olmert faced that! ...i motsetning til de sivile israelerne som blir bomba i fillebiter selv om de ikke har noe med israel sine militæraksjoner å gjøre? Helt uforsvarlig hvem som dør. Som nevnt i n g e n fortjener å bli drept. Derimot går Olmert konsekvent inn for å ødelegge områder der det bor palestinere, dessverre. i motsetning til hva "insert random arabisk land here" har gjort mot israelere? Hevn med andre ord? Latterlig, trodde voksne israelere hadde vokst fra barnehagestadiet jeg! Altså for det første, man tjener ikke noe spesielt mye på hevnaksjoner, annet enn at massevis med sivile liv går tapt, og det er ingen god ting å tjene på! Ja de valgte jo tross alt mordere og drapsmenn Documentation? Demokrati betyr ikke at man har rett på støtte fra andre land uansett hvor dumt valg man tar. De har valgt sine ledere og fikk det de ville ha. Vi kan ikke støtte denslags og trekker støtten vår (eller burde gjort). Det er sunn fornuft. Vel, du leser ikke det jeg skriver. Vesten bad Palestina utføre et demokratisk valg, uansett hvem vinneren var! Nå straffer de altså palestinerne for det valget de tok og det er uhørt når Vesten skal være den store forkjempende makt for demokrati! Hvis du drar den logikken langt utover at hvis man velger feil, blir du drept! Du forstår at sånn kan det ikke funke! Det var de sivile som valgte regjeringen. De burde skjønt hva de gikk til. Ja, vi skal være forkjemperne for demokratisk rett og ytringsfrihet! Guri land og blåbær rike altså! Du straffer alle fordi de valgte et parti som de mente var best for Palestina. Det blir som om flesteparten hadde stemt NKP ved at valg også hadde Norge med tvang trukket seg ut av NATO, så hadde USA kommet og bombet oss. Du forstår logikken i det du fremmer, håper jeg? Ingen vil omgås kriminelt avskum (kanskje med unntak av SV?) som det mordere og drapsmenn er. Jaja, enda en som dømmer før'n leser partiprogrammet! Grøss og gru! Ingen har hindre de i å ha et valg. Ingen har underkjent valget. Hamas ER lederne i palestina. Neida, ingen hindret dem i det. Sivile palestinere blir bare straffet for det nå. Hamas er det ja og det skal de få lov til å fortsette å være, Israel har ingen rett til å kutte i mat, strøm etc forsyninger bare fordi de ikke tolerer at et arabisk land klarer å utføre et demokratisk valg! Eneste vi gjør er å ikke gi terrorister støtte. Det har ingenting med demokrati å gjøre. Å ikke samarbeide med et land betyr ikke at man er i mot demokrati, men kjenner jeg SV rett så står det vel snart under ordet "demokrati" i ordboka at man forplikter seg å kaste penger på de uansett om de demokratisk valgte er mordere, voldtektsmenn, terrorister og generelt kriminelt avskum. Når ble plutselig denne debatten om SV og ikke forholdet mellom Israel og Palestina? Men, jeg må si det er en utrolig rar form for støtte som blir gitt. Israel går altså til angrep på sivile, kutter i forsyninger etc. Ligger mer bak dette! Det eneste som er latterlig her er at enkelte på dette forumet har en tendens til å tro at demokrati innebærer mye mer enn det egentlig gjør. Eh? Altså, forskjellen blir vel at Vesten må akseptere at et arabisk land gjennomførte sitt valg DEMOKRATISK. Er sikkert hardt å svelge med det første, men vi blir sikkert vant med det. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Ingen har hindre de i å ha et valg. Ingen har underkjent valget. Hamas ER lederne i palestina. Neida, ingen hindret dem i det. Sivile palestinere blir bare straffet for det nå. Hamas er det ja og det skal de få lov til å fortsette å være, Israel har ingen rett til å kutte i mat, strøm etc forsyninger bare fordi de ikke tolerer at et arabisk land klarer å utføre et demokratisk valg! 6428159[/snapback] Palestina har gått til krig mot Israel og det straffer seg. Å kutte forsyningene er et ganske smart trekk i en krig. Israel har kanskje ingen rett til å kutte dette under normale omstendigheter, men når de er under angrep så må de jammen meg kunne forsvare seg med en strategi som har vist seg effektiv i århundrer. Jeg ville ihvertfall forsvart meg og mitt med alle tilgjengelige midler hvis jeg ble angrepet av en gjeng banditter som ikke legger skjul på at de ønsker meg utslettet fra jordens overflate. Du legger hele tiden vekt på at den palestinske befolkningen blir straffet; det er tøv. De lider under konsekvensene av et dårlig valg. De valgte ledere som er terrorister, og folk som liker å leve hater terrorister (sikkert med gitte unntak som jeg ikke skal nevne igjen i fare for at noen skal tro jeg har en personlig agenda i mot partiet). Skal man støtte alle demokratier selv om lederne er kjeltringer av verste sort? Nei selvfølgelig skal man ikke det. Det er ikke snakk om å straffe noen, det er snakk om å kutte forbindelse til forkastlige handlinger. SV snakker hele tiden om at vi må fjerne norske investeringer (oljefondet) fra våpenindustrien og andre såkalte umoralske selskaper, men samtidig sitter samme gjeng å kaster penger på terrorister som målrettet dreper sivile og hyller folk som bedriver folkemord. Du må gjerne snakke om dobbeltmoral på høyresiden, men en større dobbeltmoral enn det der i norsk politikk finner du ikke. Palestinerne valgte en ledelse som hater vestlige verdier og som vil utslette det nærmeste landet som deler disse verdiene med oss. Ærlig talt. Hvorfor i all verden skal vi støtte denslags syke meninger og handlinger. Det er et uttrykk som sier "bit ikke hånden som før deg", og det passer utmerket på den konflikten. Vi kaster penger på folket og alikevel hater de oss og ønsker vår kultur og våre verdier utslettet. Majoriteten av folkene ved valget i palestina stemte terrorisme, og de bør da være godt klar over at det ikke passer med våre verdier. De har rett og slett gjort seg fortjent til det de får. De finnes knapt en handling som er mer avskylig enn terrorisme (kanskje med unntak av pedofili), og de bandittene fortjener all ulykke de kan få. "jamen hva med alle de som ikke stemte på hamas eller fatah?" ja hvor mange prosent var det? 1% ellerno? jeg synes svært synd på at de som ikke stemte terrorisme blir rammet, men det er slik demokrati fungerer. Jeg stemte IKKE SV ved siste valg, men alikevel bestemmer de over livet mitt i dag. Når de rødgrønne som jeg ikke stemte på driter seg ut internasjonalt så tror alle det er norge...meg...familien min...vennene mine...Det kalles demokrati. Jeg må ta konsekvensene av noen andres dårlige valg. Det suger, men slik er det dessverre både her og der nede. Endret 3. juli 2006 av invictus Lenke til kommentar
Traktormannen Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Palestinerne valgte en ledelse som hater vestlige verdier og som vil utslette det nærmeste landet som deler disse verdiene med oss. Ærlig talt. Hvorfor i all verden skal vi støtte denslags syke meninger og handlinger. Det er et uttrykk som sier "bit ikke hånden som før deg", og det passer utmerket på den konflikten. Vi kaster penger på folket og alikevel hater de oss og ønsker vår kultur og våre verdier utslettet. Majoriteten av folkene ved valget i palestina stemte terrorisme, og de bør da være godt klar over at det ikke passer med våre verdier. De har rett og slett gjort seg fortjent til det de får. De finnes knapt en handling som er mer avskylig enn terrorisme (kanskje med unntak av pedofili), og de bandittene fortjener all ulykke de kan få. "jamen hva med alle de som ikke stemte på hamas eller fatah?" ja hvor mange prosent var det? 1% ellerno? jeg synes svært synd på at de som ikke stemte terrorisme blir rammet, men det er slik demokrati fungerer. Jeg stemte IKKE SV ved siste valg, men alikevel bestemmer de over livet mitt i dag. Når de rødgrønne som jeg ikke stemte på driter seg ut internasjonalt så tror alle det er norge...meg...familien min...vennene mine...Det kalles demokrati. Jeg må ta konsekvensene av noen andres dårlige valg. Det suger, men slik er det dessverre både her og der nede. 6428276[/snapback] ok, sivile israelere er uskyldige (og bør dermed ikke bli mål for selvmordsbombere) mens sivile palestinere 'fortjener' å bli drept. trodde du nevnte i en post at noen så konflikten for mye i 'svart og hvitt'......feie for egen dør og alt det der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå