Thlom Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Å kidnappe en soldat fra "fienden" er jo en krigshandling. Palestina har erklært krig og får det svaret de fortjener. 6405239[/snapback] Det er ikke lenge siden Israel kidnappa lederen av PFLP, Ahmed Saadat. Han satt i fengsel i Palestine sikta for å ha drept den israelske turistministeren (dog, det finnes ingen bevis og Israel nektet å stille Saadat for retten). De palestinske selvstyremyndighetene ønsket å sette Saadat fri, siden det ikke fantes beviser mot ham. Men det nektet Israel så dei angreip fengselet hvor han satt, bombet det sønder og sammen og tok med seg Saadat. Verdt å merke seg at de britiske styrkene som bevoktet fengselet var evakuert i god tid før Israel gikk til angrep, det var derimot ikke de palestinske fangevokterne som det gikk med et par stykker av. Var det ei krigserklæring? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Det er ikke lenge siden Israel kidnappa lederen av PFLP, Ahmed Saadat. Han satt i fengsel i Palestine sikta for å ha drept den israelske turistministeren (dog, det finnes ingen bevis og Israel nektet å stille Saadat for retten). Han er/var leder for terroristorganisasjonen Popular Front for the Liberation of Palestine som står bak drapet på Rehavam Zeevi, Arafat nektet å utlevere han til Israel. Han blitt dømt i en militær rettsak. Var det ei krigserklæring? Å drepe Ahmed Saadat? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Det er ikke lenge siden Israel kidnappa lederen av PFLP, Ahmed Saadat. Han satt i fengsel i Palestine sikta for å ha drept den israelske turistministeren (dog, det finnes ingen bevis og Israel nektet å stille Saadat for retten). Han er/var leder for terroristorganisasjonen Popular Front for the Liberation of Palestine som står bak drapet på Rehavam Zeevi, Arafat nektet å utlevere han til Israel. Han blitt dømt i en militær rettsak. 6406040[/snapback] Den såkallte rettsaken mot Saadat var ei farse utfært på ordre fra Israel. Amnesty International har uttalt at Saadat enten måtte få en rettferdig rettsak eller bli sluppet fri. Palestinsk høyesterett slo fast at det ikke fantes grunnlag for holde Saadat i fengsel og han skulle bli sluppet fra, da slo Israel til og drepte tre sivile og kidnappet fem innsatte, deriblant Saadat. Israel kan tydeligvis kidnappe hvem dei vil uten smekk på pung. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Palestinsk høyesterett slo fast at det ikke fantes grunnlag for holde Saadat i fengsel og han skulle bli sluppet fra, da slo Israel til og drepte tre sivile og kidnappet fem innsatte, deriblant Saadat. Israel kan tydeligvis kidnappe hvem dei vil uten smekk på pung. Palestinsk høyesterett? Står vel i stil med resten av terrorregjeringen. Hvor blir det av truslene fra Israel om at de skal slakte Saadat og sende filmen til Al-Jazeera? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Er Amnesty også en del av "terroristgjengen"? Lenke til kommentar
salah Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Innenriksdepartementet bombes For meg er det veldig lite som tyder på at Israel i det hele tatt husker at det var på grunn av den kidnappede de gikk til angrep. Noe mer ligger bak dette, men hva? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Innenriksdepartementet bombes For meg er det veldig lite som tyder på at Israel i det hele tatt husker at det var på grunn av den kidnappede de gikk til angrep. Noe mer ligger bak dette, men hva? 6410055[/snapback] Det med kidnappingen var veldig beleielig for Israel, da det var akkurat den unnskyldningen de trengte for å angripe gazastripen. De bryr seg nok ikke så veldig om den ene kidnappede soldaten, men han kan brukes som et symbol, martyr osv. De prøver vel å få opp oppslutningen rundt regjeringen i landet tenker jeg. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 La oss spekulere litt mer i motiv. Vi kan nok gjøre Israel mye ondere enn dette hvis vi vil! Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Det er jo ikke akkurat forholdsmessighet mellom mål og middel her... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 La oss spekulere litt mer i motiv. Vi kan nok gjøre Israel mye ondere enn dette hvis vi vil! 6411013[/snapback] Tror ikke det trengst,da det er helt klart hvem Israels anngrepstaktikk går utover. Som alltid er det sivile, kvinner og barn som får lide mest . Siden israelske styrker rykket inn på Gazastripen natt til tirsdag, har to store kraftstasjoner blitt angrepet. Dermed står flere hundretusen innbyggere nå uten strøm, og situasjonen er derfor svært kritisk. - Det er nå midtsommer i Gaza, det er ekstremt varmt, og det er 1,4 millioner mennesker som bor nesten som sild i tønne i dette området, sier Egeland til NRK. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121569 Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 La oss spekulere litt mer i motiv. Vi kan nok gjøre Israel mye ondere enn dette hvis vi vil! 6411013[/snapback] Tror ikke det trengst,da det er helt klart hvem Israels anngrepstaktikk går utover. Som alltid er det sivile, kvinner og barn som får lide mest . 6411038[/snapback] Ingen tvil om det. Det er derfor jeg liker å dele konflikten opp i tre parter: 1. Israelerne 2. Sivile palestinere 3. Palestinske terrorister Etter min vurdering så er det part 3 som holder konflikten i live, og tvinger part 1 til å komme med tiltak som part 2 får lide for. Uten at jeg dermed forsvarer alle tiltakene til part 1. Men jeg legger hovedansvaret på part 3. Det er denne part som sitter med løsningen på konflikten. Så lenge part 3 opprettholder sin agresjon, så har ikke part 1 noe valg. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 På hvilken måte er Israel tvunget til å tvunget til å ta strømmen fra flere 100 000, og samtidig ødelegge vannforsyning deres? Fordi gruppe 3 har tatt en av soldatene deres? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 På hvilken måte er Israel tvunget til å tvunget til å ta strømmen fra flere 100 000, og samtidig ødelegge vannforsyning deres? Fordi gruppe 3 har tatt en av soldatene deres? 6411111[/snapback] Det var ikke det jeg skrev. Les igjen. Legg gjerne merke til første setning i siste avsnitt. Lenke til kommentar
Balthazor Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 På hvilken måte er Israel tvunget til å tvunget til å ta strømmen fra flere 100 000, og samtidig ødelegge vannforsyning deres? Fordi gruppe 3 har tatt en av soldatene deres? 6411111[/snapback] Kan ikke forsvares. Men mener du at Palestinerene er så mye bedre når di gjør akkurat det samme? For meg så virker det som at palestinerene ikke bryr seg om de sivile, når di sender barna foran til å kaste stein på israelske soldater, ungdom for å sprenge bomber. Dette er en David og Goliath kamp, der David sender fram sauene sine. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 På hvilken måte er Israel tvunget til å tvunget til å ta strømmen fra flere 100 000, og samtidig ødelegge vannforsyning deres? Fordi gruppe 3 har tatt en av soldatene deres? 6411111[/snapback] Det var ikke det jeg skrev. Les igjen. Legg gjerne merke til første setning i siste avsnitt. 6411163[/snapback] Jeg har da ikke sagt noe om at du har skrevet det (hva nå enn "det" er ). Jeg stiller kun noen spørsmål Når det er sagt så sa du at palestinske terrorister handlinger fremprovoserer reaksjoner fra Israel, noe jeg er enig i. Men det bør likevel være en viss forholdsmessighet mellom de ulike handlingene. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 På hvilken måte er Israel tvunget til å tvunget til å ta strømmen fra flere 100 000, og samtidig ødelegge vannforsyning deres? Fordi gruppe 3 har tatt en av soldatene deres? 6411111[/snapback] Kan ikke forsvares. Men mener du at Palestinerene er så mye bedre når di gjør akkurat det samme? For meg så virker det som at palestinerene ikke bryr seg om de sivile, når di sender barna foran til å kaste stein på israelske soldater, ungdom for å sprenge bomber. Dette er en David og Goliath kamp, der David sender fram sauene sine. 6411236[/snapback] Jeg syntes begge er like "god" jeg Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 På hvilken måte er Israel tvunget til å tvunget til å ta strømmen fra flere 100 000, og samtidig ødelegge vannforsyning deres? Fordi gruppe 3 har tatt en av soldatene deres? 6411111[/snapback] Det var ikke det jeg skrev. Les igjen. Legg gjerne merke til første setning i siste avsnitt. 6411163[/snapback] Jeg har da ikke sagt noe om at du har skrevet det (hva nå enn "det" er ). Jeg stiller kun noen spørsmål 6411299[/snapback] Formen på spørsmålene impliserer at dette er påstander, og siden spørsmålene er stillt til meg så impliserer det at det er mine påstander. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Og Israels handlinger fremprovoserer reaksjoner fra militante palestinske grupper. Å legge hovedansvaret på palestinske militante henger ikke på greip. Det er palestinerne som er okkupert og Israel som er okkupant, følgelig ligger hovedansvaret på Israel. Ikke at det nødvendigvis frikjenner de militante gruppenes handlinger. Lenke til kommentar
Balthazor Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Og Israels handlinger fremprovoserer reaksjoner fra militante palestinske grupper. Å legge hovedansvaret på palestinske militante henger ikke på greip. Det er palestinerne som er okkupert og Israel som er okkupant, følgelig ligger hovedansvaret på Israel. Ikke at det nødvendigvis frikjenner de militante gruppenes handlinger. 6411613[/snapback] Hva med andre verdenskrig? Hvordan var det med rettsoppgjøret mellom Norge, Sverige og Danmark? Norge mistet vell land som grønland og færøyene, men vi kaller ikke dette okkuperte områder. Og hva skjedde med Israel etter seks dagers krigen?, jo di ga fra seg landområder di hadde vunnet. og som di etter alle tidligere lover og regler hadde full rett til å beholde. Hvis okkuperte land skal gis tilbake, så er det vell flere som føler seg snytt for landområder... Det er litt for enkelt å si at hovedansvaret ligger på Israel Edit: Leif Endret 3. juli 2006 av Balthazor Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hva med første verdenskrig? Hvordan var det med rettsoppgjøret mellom Norge, Sverige og Danmark? Såvidt meg bekjent var hverken Norge, Sverige eller Danmark med i 1VK. Da Norge gikk i union med Sverige i 1814 var ikke Færøyene, Island og Grønland en del av Norge lengre, men en del av Danmark. Norge mistet vell land som grønland og færøyene, men vi kaller ikke dette okkuperte områder. Kaller man Palestina for okkupert så er også Færøyene det. Og hva skjedde med Israel etter seks dagers krigen?, jo di ga fra seg landområder di hadde vunnet. og som di etter alle tidligere lover og regler hadde full rett til å beholde. Eh, Israel gav Sinai-halvøya tilbake til Egypt, men de har beholdt Vestbredden og Gazastripen (skjønt de visstnok prøvde å prakke sistnevnte på Egypt som okkuperte området fra 1948 til 1967). Edit: Leif 6411882[/snapback] Det var det nok av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå