Gå til innhold

Vil kutte strøm, mat og vann pga en soldat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke snakk om et barn, du trenger ikke prøve deg.

Forøvrig er målet med å ta soldaten til fange å få palestinske kvinner og barn løslatt.

Uansett kan ikke 1 million menneskers liv settes i fare for en person, det har allerede blitt foreslått at partene kan løse saken uten vold, men Israel nekter tydligvis og sier at enten slipper palestina soldaten fri, eller så sulter de 1 million mennesker.

6395140[/snapback]

Nå var en venn på brukeren min og skrev innlegget mitt bare så det er sagt. (Aldri la han komme i nærheten igjen) Jeg er enig med deg. :thumbup:
Lenke til kommentar
"INGEN ANERKJENNING: Hamas benekter at de går inn for å anerkjenne Israel. De hevder at en slik anerkjennelse ikke har noe som helst å gjøre med Hamas-Fatah-dokumentet som ble signert tidligere i dag."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121294

Har lest det og det har null med det jeg mente i innlegget mitt.

I innlegget jeg skrev står det at de har LANGT PÅ vei akseptert Israel's eksistens, ikke at DE HAR DET. Forskjell? Ja. :)

Hamas er ikke i nærheten av å anerkjenne staten Israel.

"GAZA (Reuters) - The governing Hamas movement reached a political agreement on Tuesday with moderate Palestinian President Mahmoud Abbas but rejected any suggestion that the deal could imply recognition of

Israel."

http://news.yahoo.com/s/nm/20060627/wl_nm/...st_agreement_dc

Kunne sikkert ha formulert meg annerledes, men det jeg mente var: HELE DEN PALESTINSKE BEFOLKNINGEN PÅ GAZASTRIPEN! Det var det jeg mente med HELE PALESTINSKE BEFOLKNINGEN. Akkurat som Olmert gjorde, da han truet dem! no.gif

Det er palestinerne som straffer seg selv, ikke Israel.

Lenke til kommentar
Hamas er ikke i nærheten av å anerkjenne staten Israel.

"GAZA (Reuters) - The governing Hamas movement reached a political agreement on Tuesday with moderate Palestinian President Mahmoud Abbas but rejected any suggestion that the deal could imply recognition of

Israel."

http://news.yahoo.com/s/nm/20060627/wl_nm/...st_agreement_dc

Vel, de har iallfall kommet seg inn i en situasjon der Hamas har stilt seg positiv til noen spørsmål ang. det. Å nekte for at det er et steg i rett retning blir å lage vanskelighetene enda større enn de allerede er. :ermm:

Selvfølgelig, det å kutte av strømmen osv er jo ikke det å straffe palestinerne overhodet, neida! :roll:

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Israelske flyangrep i Gaza

Elektrisiteten skal nå være borte i det meste av Gaza by, melder AP

At det går an!! Dette er forferdelig av Israel, nei bare fordi de "tror" det er terrorister der, er inget grunnlag for å straffe resten av befolkningen på den måten!

6396510[/snapback]

Det er terrorister i Gaza by. Israel er i krig med palestinerne som er ledet av terroristgruppen Hamas. Strømforsyning er en selvsagt ting å slå ut i krig.

EDIT: Det skal jo legges til at Israel ba Hamas om å levere tilbake den kidnappede soldaten ellers kom de til å gå til aksjon. Hamas gjorde det ikke. Åpenbar årsakssammenheng -> Israel går til aksjon.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, det å kutte av strømmen osv er jo ikke det å straffe palestinerne overhodet, neida! :roll:

6396611[/snapback]

Strømforsyning er et legitimt mål i krig. Palestinerne har selv valgt en regjering som prøver etter beste evne å jevne Israel med jorden. Kjipt for de som ikke stemte på Hamas, men det er demokratiets bakside.

Lenke til kommentar
Strømforsyning er et legitimt mål i krig.

Ingen unnskyldning! Kom heller med mer konkrete ting på hvorfor dette er riktig enn å si at "det er krig" da er det lovlig. Å drepe uansett hva, er en forbrytelse!

Palestinerne har selv valgt en regjering som prøver etter beste evne å jevne Israel med jorden. Kjipt for de som ikke stemte på Hamas, men det er demokratiets bakside.

Ja, det er kjipt, dessverre så er det sånn. Men Hamas er ikke så veldig alene der. Skjer nemlig ting den andre veien også ;)

Se bare Muren kveler Palestina

Selvom Klassekampen skriver dette og selvom det kommer fra en RV'er betyr ikke det at det ikke er sant! Les det hun sier uavh. av parti tilhørighet!

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Strømforsyning er et legitimt mål i krig. Palestinerne har selv valgt en regjering som prøver etter beste evne å jevne Israel med jorden. Kjipt for de som ikke stemte på Hamas, men det er demokratiets bakside.

Jaha? Her kan jeg sammenligne situasjonen i Israel/Palestina med Norge da karikaturtegningene var på sin hete gang. Med en gang truslene (osv) kom fra islamistene, følte det norske folket en "desperasjon" fordi de følte at regjeringen ikke gjorde nok. Og da var det vanlig at man stemte på et parti som førte en strengere politikk mot islamistene (i dette tilfellet FrP som fører streng poltikk mot innvandrere/muslimer). Slik er det også i Gaza nå, folk stemmer på det mest ekstremistiske partiet fordi de føler en desperasjon til å gjøre det.

Du skriver "Strømforsyning er et legitimt mål i krig" (som jeg har utheva), men hvilken krig prater du om? Å føre en utrolig tungt bevæpnet krig mot det totalt ubevæpnede sivilbefolkningen?

Dette ender opp i massakre. Men pytt, hvem bryr seg? Det er jo bare muslimer og arabere som dør, la oss skifte kanal.

EDIT: Fikset litt på quote-greia.

Endret av pavlion
Lenke til kommentar
Strømforsyning er et legitimt mål i krig.

Ingen unnskyldning! Kom heller med mer konkrete ting på hvorfor dette er riktig enn å si at "det er krig" da er det lovlig. Å drepe uansett hva, er en forbrytelse!

Skjønner du noe av hvordan man bedriver krigføring? Å slå ut infrastruktur er et viktig element i å lamme fienden. Å drepe trenger ikke å være en forbrytelse.

Se bare Muren kveler Palestina

Selvom Klassekampen skriver dette og selvom det kommer fra en RV'er betyr ikke det at det ikke er sant! Les det hun sier uavh. av parti tilhørighet!

6396677[/snapback]

Hvor skal man starte?

" – Det Israel har gjort i Gaza er å få ut bosetterne for å kunne bombe fritt."

Jeg trodde palestinerne var glade for at Israel trakk seg tilbake? Nå er det altså galt at Israel trekker seg tilbake fra Gazastripen? Mulig jeg begynner å bli senil, men er det ikke akkurat det palestinerne ønsker seg? Palestinerne takker for gesten ved å skyte raketter inn på israelsk territorium og å starte å skyte på hverandre. Hadde de regnet med at Israel skulle stå å se på at de ble beskutt?

" – Boikotten av palestinske myndigheter fører til at det som er blitt bygd opp av palestinsk offentlig sektor brytes ned"

Hva om palestinerne hadde brukt penger på helsevesenet sitt fremfor på raketter og tunnelgraving?

Hadde ikke palestinske selvmordsbombere angrepet israelsk kollektivtransport og kjøpesentere så hadde ikke Israel satt opp noen barriere.

"Palestinernes våpen er for nyttårsraketter å regne sammenliknet med Israels tunge skyts"

Så hvorfor gidder de å prøve seg på en overlegen motstander for n'te gang? Hver eneste gang araberne har prøvd seg på Israel har det gått til helvete, lærer de aldri?

" Israel sier de beklager at de dreper sivile, men de bomber i tett befolka områder med jagerfly"

200606267Hamas01.jpg

Det er ikke akkurat vanskelig å skjønne hvorfor det skjer, når sivile står på 5 meters avstand fra mål så er det vanskelig å unngå at sivile omkommer.

Lenke til kommentar

Jaha? Her kan jeg sammenligne situasjonen i Israel/Palestina med Norge da karikaturtegningene var på sin hete gang. Med en gang truslene (osv) kom fra islamistene, følte det norske folket en "desperasjon" fordi de følte at regjeringen ikke gjorde nok. Og da var det vanlig at man stemte på et parti som førte en strengere politikk mot islamistene (i dette tilfellet FrP som fører streng poltikk mot innvandrere/muslimer). Slik er det også i Gaza nå, folk stemmer på det mest ekstremistiske partiet fordi de føler en desperasjon til å gjøre det.

Analogien din brekker. Det er en forskjell på å stemme på FrP som et motmiddel mot islamisme og å stemme på terroristorganisasjonen Hamas.

Du skriver "Strømforsyning er et legitimt mål i krig" (som jeg har utheva), men hvilken krig prater du om? Å føre en utrolig tungt bevæpnet krig mot det totalt ubevæpnede sivilbefolkningen?

Palestinerne er langt fra totalt ubevæpnet ( angrepet på en israelsk stilling utløste jo aksjonen ) og jeg vil ikke kategorisere Hamas som noen sivilister.

Dette ender opp i massakre. Men pytt, hvem bryr seg? Det er jo bare muslimer og arabere som dør, la oss skifte kanal.

:nei:

Det er lite som skaper så mye oppmerksomhet som Israel/Palestina-konflikten. Sammenlign f.eks med Darfur, hva er det som genererer mest oppmerksomhet? Og hvem er det som dreper hvem i Darfur?

Lenke til kommentar

Analogien din brekker. Det er en forskjell på å stemme på FrP som et motmiddel mot islamisme og å stemme på terroristorganisasjonen Hamas.

Her var det ikke ment å sammenligne FrP med Hamas, men heller å fortelle deg at en befolkning stemmer til de mer eksteme i en sak fordi man føler desperasjon. Meningen er, hvem skulle de stemt til? Israel-vennlige partier?

Først krever man jo demokrati, og når befolkningen ikke stemmer de man vil stemme, så boikotter man regimet?

Palestinerne er langt fra totalt ubevæpnet ( angrepet på en israelsk stilling utløste jo aksjonen ) og jeg vil ikke kategorisere Hamas som noen sivilister.

:nei:

Det er lite som skaper så mye oppmerksomhet som Israel/Palestina-konflikten. Sammenlign f.eks med Darfur, hva er det som genererer mest oppmerksomhet? Og hvem er det som dreper hvem i Darfur?

6396753[/snapback]

Her må jeg si meg enig med deg i visse deler. I denne saken er det for det aller meste jøder mot arabere (muslimer) som foregår, men det er få som vet hva årsaken til Darfur-massakrene er. Dessuten er Israel/Palestina-konflikten et symbol i urolighetene mellom den arabiske (muslimske) og den vestlige verdenen.

Lenke til kommentar
Vi kan kidnappe halve den palestinske regjeringen

Hva mener dere om dette, er det rett at så mange skal lide fordi noen har kidnappet en soldat?

Statsminister Ehud Olmert krever at den 19 år gamle soldaten løslates umiddelbart. Hvis det ikke skjer, truer han med å stanse strøm-, vann- og matforsyningene til Gazastripen og gå inn med full militær styrke. Israel har også gjort det klart at Hamas-ledere i inn- og utland kan bli likvidert.

Jeg lurer på om den israelske administrasjonen er klar over hva de prater om, hvis dette ikke er tomme trusler?

Dette her minner meg om nazistene, hvor de brukte Den brente jords taktikk, og hvor deres våpen var å sulte ut befolkningen. Men selv nazistene brukte ikke dette mot kun en soldat de mistet.

Er det rett at over en million skal lide fordi Israel har mistet en eneste soldat? (jeg vet ytteligere to ble drept, men her snakker de om den ene soldaten).

EDIT: Vann, ikke venn ;)

6393592[/snapback]

Er enig, dette er i stor grad statsterrorisme hvor Israel risikerer ingenting.

I tillegg HAR jo Palestinerne nå en demokratisk valgt regjering men det er ikke bra nok.

Selv i Norge må man være forsiktig med og kritisere Israel.

Tidligere hadde jeg stor forståelse for Israel, men dette er nå totalt fraværende, har ingen forståelse for dette lands framferd og dets støttespillere.

Lenke til kommentar

Palestina vil redde 300 barn som sitter i fengsel hos israel ved å kidnappe en 19 år gammel soldat og Israel vil befri denne soldaten ved å sette livet til alle barna, mødrene, fadrene osv i fare ved å stanse strøm-, vann- og matforsyningene til Gazastripen?

Det er ikke så veldig vanskelig å ta et standpunkt...

Lenke til kommentar

Er ikke dette imot noen internasjonale menneskerettighets-lover? Vel, vel, er ikke forste gang israel slipper unna med sine holocoust-lignende angrep paa det palestinske folk. En skam at relegiose ledere lager mordere ut av sin ungdom paa begge sider. Ikke rart jeg hater all relegion.

Lenke til kommentar
Her var det ikke ment å sammenligne FrP med Hamas, men heller å fortelle deg at en befolkning stemmer til de mer eksteme i en sak fordi man føler desperasjon. Meningen er, hvem skulle de stemt til? Israel-vennlige partier?

De burde ha innsett at det er på tide å prøve noe annet. Araberne har aldri hatt suksess med å angripe Israel og før eller senere bør de innse at det er fånyttes å satse på en voldelig løsning med skitne triks mot en overlegen fiende.

Først krever man jo demokrati, og når befolkningen ikke stemmer de man vil stemme, så boikotter man regimet?

Hva er galt med det? Palestinerne valgte selv en terroristorganisasjon inn i regjering.

Her må jeg si meg enig med deg i visse deler. I denne saken er det for det aller meste jøder mot arabere (muslimer) som foregår, men det er få som vet hva årsaken til Darfur-massakrene er. Dessuten er Israel/Palestina-konflikten et symbol i urolighetene mellom den arabiske (muslimske) og den vestlige verdenen.

6396849[/snapback]

Konflikter hvor vestlige land og da særlig Israel og USA er deltager produserer langt flere spaltemetere med stoff enn andre konflikter. Terskelen for hva USA og Israel kan komme unna med er langt lavere enn hva som f.eks kan pågå i Darfur over flere år uten at noen går i demonstrasjonstog. Hvor mye har du lest om Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara i det siste?

Lenke til kommentar
Er ikke dette imot noen internasjonale menneskerettighets-lover? 

Å slå tilbake mot bl.a. utallige rakettangrep og kidnappinger? Som allerede nevnt - palestinerne fikk valget mellom å bli angrepet eller å levere tilbake den kidnappede soldaten (og nå hevder de at de har kidnappet en kar til). De valgte selv det førstnevnte.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Sumptrollet: Du sier strømkuttng er legitimt i krig, er ikke kidnapping av soldater også legitimt?

Å ta krigsfanger som man behandler etter krigskonvensjoner er legitimt. Hamas gjør ikkr dette.

Er ikke kidnapping av en Soldat mer legitimt enn drapsforsøk på en million sivile uskyldige?

Drapsforsøk på en million sivile? Har Israel begynt å lempe taktiske atomvåpen over grensen? Palestinernes idioti kjenner ingen grenser, jeg kan ikke fatte og begripe hvordan de prøver å pisse på Israel som faktisk leverer vital infrastruktur til de. For nittiende gang: Israel ga palestinerne valget mellom å levere tilbake soldaten eller å bli angrepet. DE VALGTE SELV Å BLI ANGREPET. Skal Israel bare avskrive soldater som om det var forbruksmateriell?

Lenke til kommentar

``Israel did everything it could in exhausting all diplomatic options and gave Mahmoud Abbas the opportunity to return the kidnapped Israeli,'' Siegel said by telephone, referring to the Palestinian Authority president. ``This operation can be terminated immediately, conditioned on the release of Gilad Shalit.''

..

"Three Palestinian groups said to be holding the abducted Israeli soldier issued a statement two days ago saying they would release information on his condition only after Israel frees Palestinian women and those under 18 now held in its jails."

Palestinerne kan altså avslutte aksjonen hvis de selv vil, og de var villige til å frigjøre _informasjon_ om den kidnappede soldaten gitt at Israel slipper alle under 18 og kvinner fra løs israelske fengseler.

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...laH4a1Jw&refer=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...