salah Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Vi kan kidnappe halve den palestinske regjeringen Hva mener dere om dette, er det rett at så mange skal lide fordi noen har kidnappet en soldat? Statsminister Ehud Olmert krever at den 19 år gamle soldaten løslates umiddelbart. Hvis det ikke skjer, truer han med å stanse strøm-, vann- og matforsyningene til Gazastripen og gå inn med full militær styrke. Israel har også gjort det klart at Hamas-ledere i inn- og utland kan bli likvidert. Jeg lurer på om den israelske administrasjonen er klar over hva de prater om, hvis dette ikke er tomme trusler? Dette her minner meg om nazistene, hvor de brukte Den brente jords taktikk, og hvor deres våpen var å sulte ut befolkningen. Men selv nazistene brukte ikke dette mot kun en soldat de mistet. Er det rett at over en million skal lide fordi Israel har mistet en eneste soldat? (jeg vet ytteligere to ble drept, men her snakker de om den ene soldaten). EDIT: Vann, ikke venn Endret 27. juni 2006 av pavlion Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Trussler og sabelrasling. Israel gjør alt de kan for å gjøre livet surt for palestinerene etter at de (lovlig) valgte inn Hamaz. Typisk moderne "demokratiforkjempere" - når valgresultatet ikke går den veien de ønsker det, truer de med krig for å "fjerne de slemme (folkevalgte) terroristene/diktatorene". Barnehage-sandkasse-politikk. Forøvrig, ang. referanse til nazisme: http://en.wikipedia.org/wiki/Goodwin%27s_Law Lenke til kommentar
likferd Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Det blir absurd å sammenligne med en åpen krigssituasjon, siden det ikke er krig der nede. Situasjonen er vel den at en israelsk soldat er blitt kidnappet av hamas, som også er i folkevalgt regjering. Å holde regjeringen ansvarlig er derfor ikke så veldig rart. Lenke til kommentar
salah Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Det blir absurd å sammenligne med en åpen krigssituasjon, siden det ikke er krig der nede. Situasjonen er vel den at en israelsk soldat er blitt kidnappet av hamas, som også er i folkevalgt regjering. Å holde regjeringen ansvarlig er derfor ikke så veldig rart. 6393681[/snapback] Har du noen som helst bevis for at Hamas-valgte regjeringen har kidnappet denne soldaten? Endret 27. juni 2006 av pavlion Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 hmm blir vel litt feil ja.. men spørs om dette ikke bare er en trussel i håp av og få denne soldaten i live tilbake... Lenke til kommentar
likferd Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Det blir absurd å sammenligne med en åpen krigssituasjon, siden det ikke er krig der nede. Situasjonen er vel den at en israelsk soldat er blitt kidnappet av hamas, som også er i folkevalgt regjering. Å holde regjeringen ansvarlig er derfor ikke så veldig rart. 6393681[/snapback] Har du noen som helst bevis for at Hamas-valgte regjeringen har kidnappet denne soldaten? 6393722[/snapback] Står i artikkelen at hamas har stilt krav om å frigjøre fenglede palestinere i bytte mot soldaten. Endret 27. juni 2006 av likferd Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Det blir absurd å sammenligne med en åpen krigssituasjon, siden det ikke er krig der nede. Situasjonen er vel den at en israelsk soldat er blitt kidnappet av hamas, som også er i folkevalgt regjering. Å holde regjeringen ansvarlig er derfor ikke så veldig rart. 6393681[/snapback] Hvordan kan du forsvare trusler som kan gå utover 1 million mennesker for å redde en Israeler? Israelere er ikke mer verdt enn palestinere, og Israel har ingen rett til å straffe store deler av lokalbefolkningen. Nå er det på tide at du tar av skylappene og prøver å se dette med et objektivt syn, og ikke begynne å forsvare Isralerene bare fordi de er Israel og Palestina det er snakk om. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Goz, dette handler ikke om å sette prislapper på menneskeliv og sammenligne hvem som er mest verdt. Dette handler om å gjøre det man kan for å redde en soldat som er kidnappet av fienden. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Goz, dette handler ikke om å sette prislapper på menneskeliv og sammenligne hvem som er mest verdt. Dette handler om å gjøre det man kan for å redde en soldat som er kidnappet av fienden. 6394248[/snapback] Nettopp, og man skal ikke sette en millions mennesker liv i fare på grunn av en soldat, det skjønner du vel? Lenke til kommentar
salah Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Goz, dette handler ikke om å sette prislapper på menneskeliv og sammenligne hvem som er mest verdt. Dette handler om å gjøre det man kan for å redde en soldat som er kidnappet av fienden. 6394248[/snapback] Og derfor er det rett å sulte ut en million mennesker..? Er det rett av meg å si: Deres regjering har Mulla Krekar som dere nekter å utlevere til oss kurdere, så vi har derfor rett til å sulte ut 1 million av deres sivile befolkning. Jeg skjønner ikke at du kan forsvare Israel i denne saken. Det er tydelig at du viser din støtte Israel uansett hva slags handling Israel måtte gjøre, men siden det er snakk om sivile liv, kanskje du skulle prøve å se situasjonen litt mer nøytralt i denne saken? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Israel ønsker å skape missnøye innad i Palestina og dette er en gylden anledning å gjøre livet surt for palestinerne og samtidig legge skylda på regjeringen. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Vi kan kidnappe halve den palestinske regjeringen Hva mener dere om dette, er det rett at så mange skal lide fordi noen har kidnappet en soldat? Statsminister Ehud Olmert krever at den 19 år gamle soldaten løslates umiddelbart. Hvis det ikke skjer, truer han med å stanse strøm-, vann- og matforsyningene til Gazastripen og gå inn med full militær styrke. Israel har også gjort det klart at Hamas-ledere i inn- og utland kan bli likvidert. Jeg lurer på om den israelske administrasjonen er klar over hva de prater om, hvis dette ikke er tomme trusler? Dette her minner meg om nazistene, hvor de brukte Den brente jords taktikk, og hvor deres våpen var å sulte ut befolkningen. Men selv nazistene brukte ikke dette mot kun en soldat de mistet. Er det rett at over en million skal lide fordi Israel har mistet en eneste soldat? (jeg vet ytteligere to ble drept, men her snakker de om den ene soldaten). EDIT: Vann, ikke venn 6393592[/snapback] Helt riktig avgjørelse syns jeg. Hvis de bare slipper løs en 19 år gammel soldat som sikkert ikke er i hæren frivillig kommer israel til å gjøre noe. Hva er problemet hvis de nekter å slippe løs et barn fra fangenskap er det synd for dem at de dør det er deres valg. Og ikke kom å si at det er regjeringens valg. For regjeringen er folkevalgt. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Det er ikke snakk om et barn, du trenger ikke prøve deg. Forøvrig er målet med å ta soldaten til fange å få palestinske kvinner og barn løslatt. Uansett kan ikke 1 million menneskers liv settes i fare for en person, det har allerede blitt foreslått at partene kan løse saken uten vold, men Israel nekter tydligvis og sier at enten slipper palestina soldaten fri, eller så sulter de 1 million mennesker. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Israel har jo tydeligvis rett til å angripe og rive ned palestinske fengsel for å kidnappe partiledere, mens palestinerne ikke kan ta en soldat i strid til fange før Israel truer med å ta knekken på en million mennesker. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Det blir absurd å sammenligne med en åpen krigssituasjon, siden det ikke er krig der nede. Situasjonen er vel den at en israelsk soldat er blitt kidnappet av hamas, som også er i folkevalgt regjering. Å holde regjeringen ansvarlig er derfor ikke så veldig rart. 6393681[/snapback] Hvordan kan du forsvare trusler som kan gå utover 1 million mennesker for å redde en Israeler? Israelere er ikke mer verdt enn palestinere, og Israel har ingen rett til å straffe store deler av lokalbefolkningen. Nå er det på tide at du tar av skylappene og prøver å se dette med et objektivt syn, og ikke begynne å forsvare Isralerene bare fordi de er Israel og Palestina det er snakk om. 6394113[/snapback] Hva er det du foreslår da? Avskrive israelske soldater som blir kidnappet av hamas som "tap" ? Om trusler fra israel fører fram til løslatelse, hurra. Hva foreslår du da? løslate kriminelle fra fengsel og gi etter for terroren? For da blir ikke israelere kidnappet hver jævla gang hamas vil ett eller annet. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Det blir absurd å sammenligne med en åpen krigssituasjon, siden det ikke er krig der nede. Situasjonen er vel den at en israelsk soldat er blitt kidnappet av hamas, som også er i folkevalgt regjering. Å holde regjeringen ansvarlig er derfor ikke så veldig rart. 6393681[/snapback] Har du noen som helst bevis for at Hamas-valgte regjeringen har kidnappet denne soldaten? 6393722[/snapback] "Hamasbevegelsens væpnede fløy, Ezzedine al-Quassam er en av tre fraksjoner som har tatt på seg ansvaret for det nøye planlagte angrepet." http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121101 Ellers sier det jo nok om palestinerne når det største regjeringspartiet har en egen militær fløy. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Israel har jo tydeligvis rett til å angripe og rive ned palestinske fengsel for å kidnappe partiledere, mens palestinerne ikke kan ta en soldat i strid til fange før Israel truer med å ta knekken på en million mennesker. 6395215[/snapback] "Tatt til fange i strid". Kidnappet av terrorister betegner situasjonen langt bedre. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Jeg er helt uenig i det Olmert sier. Jeg er redd for hvor mye Israel har straffet Palestina bare fordi de valgte sin egen regjering, nå kommer det jo også fram at Fatah og Hamas godtar langt på vei Israel sin eksistens. Da burde vel også Olmert se dette litt mer bredt enn bare en vei. Syns selvfølgelig synd på den israeleren som har blitt kidnappet og ingen fortjener å bli behandlet på den måten, men jeg syns igjen det er direkte usaklig av Olmert å straffe en hel palestinsk befolkning pga noe de ikke engang har ansvar for. Er enig med Goz tidligere at dette blir som å sette israelerne over palestinerne. Det blir feil! Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Jeg er helt uenig i det Olmert sier. Jeg er redd for hvor mye Israel har straffet Palestina bare fordi de valgte sin egen regjering, De valgte selv å sette en terroistorganisasjon til å styre landet. nå kommer det jo også fram at Fatah og Hamas godtar langt på vei Israel sin eksistens. "INGEN ANERKJENNING: Hamas benekter at de går inn for å anerkjenne Israel. De hevder at en slik anerkjennelse ikke har noe som helst å gjøre med Hamas-Fatah-dokumentet som ble signert tidligere i dag." http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121294 men jeg syns igjen det er direkte usaklig av Olmert å straffe en hel palestinsk befolkning pga noe de ikke engang har ansvar for. Goto punkt 1; Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 "INGEN ANERKJENNING: Hamas benekter at de går inn for å anerkjenne Israel. De hevder at en slik anerkjennelse ikke har noe som helst å gjøre med Hamas-Fatah-dokumentet som ble signert tidligere i dag." http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121294 Har lest det og det har null med det jeg mente i innlegget mitt. I innlegget jeg skrev står det at de har LANGT PÅ vei akseptert Israel's eksistens, ikke at DE HAR DET. Forskjell? Ja. Goto punkt 1; Kunne sikkert ha formulert meg annerledes, men det jeg mente var: HELE DEN PALESTINSKE BEFOLKNINGEN PÅ GAZASTRIPEN! Det var det jeg mente med HELE PALESTINSKE BEFOLKNINGEN. Akkurat som Olmert gjorde, da han truet dem! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå