Vonbo Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Hei, Jeg skal finne ut hvor mange dager som er representert i en tabell. Derfor ønsker jeg å kjøre DISTINCT på feltet 'time' i tabellen t1, men time inneholder dato og klokke, mens jeg ønsker å kunne få opp en av hver dato i t1, og dette går ikke dersom jeg sjekker med klokkeslett også ettersom alle da blir forskjellige. Er dette mulig å gjennomføre? Eller må jeg legge til et nytt felt i tabellen og overføre datoen alene over der? Lenke til kommentar
roac Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Jeg skal finne ut hvor mange dager som er representert i en tabell. Derfor ønsker jeg å kjøre DISTINCT på feltet 'time' i tabellen t1, men time inneholder dato og klokke, mens jeg ønsker å kunne få opp en av hver dato i t1, og dette går ikke dersom jeg sjekker med klokkeslett også ettersom alle da blir forskjellige. 6392955[/snapback] Løsningen vil jo variere med databasemotor, her er en løsning for SQL Server: use tempdb; go create table test ( id integer identity, dato datetime ); go insert into test values (getdate()); insert into test values (getdate()+0.1); insert into test values (getdate()+1); go select distinct cast(floor(cast(dato as float)) as datetime) from test; go Tilvarende vil være mulig med andre databasemotorer. Det vil også være mulig for tekstfelter å kjøre en substring frem til første mellomrom, for kun å få datodelen dersom datoen mot all formodning ligger lagret som tekst. Lenke til kommentar
Vonbo Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Glemte å si at det er MySql.... Funket ikke helt der. Feltet er datetime, altså i formatet 2006-06-19 10:18:06, hvor jeg kun ønsker å sjekke distinct på 2006-06-19. Lenke til kommentar
roac Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Glemte å si at det er MySql.... Funket ikke helt der. Feltet er datetime, altså i formatet 2006-06-19 10:18:06, hvor jeg kun ønsker å sjekke distinct på 2006-06-19. 6393333[/snapback] Jeg er fristet til å si at dersom du hadde giddet å lese hele innlegget mitt, så hadde du sett svaret der. Har du prøvd å bruke en substring? SELECT DISTINCT substring(kolonne, 1, 10) FROM tabell Det skulle ikke forundre meg mye om det funket. Forøvrig så finnes det mye bedre databaser enn MySQL, også databaser som er gratis, men det er en helt annen diskusjon. Endret 27. juni 2006 av roac Lenke til kommentar
Vonbo Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 takker. Visste ikke hva substring var, så det var ikke så enkelt å forstå første svar. Men nå vet jeg det, så takk for det. Det er alltid noe bedre enn det vi bruker i denne verden... spesielt i IT-verden. Men sålenge det funker...!? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 I postgres så hadde jeg bare castet til date: SELECT DISTINCT timestampfelt::date FROM tablename Det finnes så å si garantert noe tilsvarende syntax for alle andre databaser... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå