Gå til innhold

Flytter flåtene utenlands - på tide å reagere?


Anbefalte innlegg

Har vært sjømann på 70-80 og 90-tallet.

 

Har i allslags vær fartet langs hele Norskekysten dvs fra Herøya Porsgrunn til Kirkenes.

 

Har også fartet rundt om i Europa som Nordsjøfart.

 

Du kan med en gang legge til siden din bekymring for oss tidligere sjømenn.

 

Ikke for noe i verden ville jeg ha mønstret på en båt i dag hverken under Norsk eller annet flagg.

 

Dette vil jeg heller ikke anbefalle Norsk ungdom til og gjøre heller, noe mere usosialt og fengslende enn det og være sjømann skal enn lette lenge etter.

 

Jeg har også reist med de tidligere sjømenn du henviser til, disse som var i slutten av 50-åra og i 60-åra på midten av 70-tallet.

 

De var nærmest uten unntak alkoholisert og med nerveproblemer i større eller mindre grad.

 

Flere hadde vært krigsseilere med denne behandling de fikk etterpå ( Northraship), ødelagte ekteskap osv.

 

Nei la rederne flagge ut og la de få tjene sine penger der de helst vil.

6420870[/snapback]

 

Nå er det slik at jeg er tidligere overstyrmann i utenriks, arbeider for tiden med kvalitetsikring om bord på skip og vet utmerket hva jeg snakker om. Jeg trenger ingen belæring om hvordan det var, og spesielt ikke om hvordan det er nå. Det tror jeg derimot du gjør:

Det forfyllete bildet du har er faktisk en saga blott. Og det bildet du sitter igjen med er jeg overhodet ikke kjent med. Det er heller ikke representabelt for sjøfarten i dag.

Nå begynte riktignok jeg å seile i slutten av 80 tallet, hvor man allerede hadde begynt å sette kvalitetskrav til hvordan man drev skip. Man sitter i dag med en profesjonell sjømannsstand som er høyt utdannet og spesialisert.

 

Jeg skal ikke gjøre noen antagelser, men jeg skjønner godt at de som ble satt på land under den første store utflaggingen er bitre, både på rederiene og regjeringen. Og saken med Nortraships og Gerhartsenregjeringens tyveri av krigsseilerenes penger, er vi nok hjertens enig i er en stor skam. -Men jeg mener at dette har absolutt ingenting med denne saken å gjøre.

 

Du forstår vel at skipsfarten har endret seg på lik linje med all annen industri siden krav til kvalitetssikring ble innført. Fyll er svært sjelden, og en grunn for avskjedigelse på skip i dag.

 

Skipsfarten er også en attraktiv arbeidsgiver i dag. De fleste sjøfolk sitter med ordninger hvor de har fri halve året, med alt fra 4 uker på til 4 mnd på i slengen. Man har bra lønninger, og har arbeid som en viktig del av utdannelsen.

 

Jeg får ikke lov av kjerringa å reise ut igjen fordi hun mener at jeg blir gående å trø for lenge hjemme uten noe å gjøre. Ute periodene -3mnd, har hun ingenting mot.

 

Jeg var forresten om bord på et av våre skip i går, med 8 nordmenn om bord -resten filippinere. Trivsel og harmoni om bord, og veldig sosialt.

 

Som en av de yngre generasjons sjøfolk, anbefaler jeg sjømannsyrket på det varmeste.

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...