Gå til innhold

Hurra, jeg er nå eier av Nikon FE2

Anbefalte innlegg

Denne kunne like gjerne blitt postet i gledesutbrudd, men håper noen på kameradelen av forumet finner dette interresant. Det har seg nemlig sånn at både min far og min mor var/er fotoentusiaster. De kjøpte hvert sitt Nikon FE2 rundt -84. Disse kameraene har begge blitt brukt flittig, helt til pappa kjøpte et Canon Powershot G3 for fire år siden. Hans kamera ble satt på hyllen, mens mamma har fortsatt å bruke sitt helt til skrivende stund. Lukkeren på pappas kamera har også vært litt sliten, og da det ble satt på hyllen hadde det rett og slett speilmekanismen hengt seg opp. Speilet ble heist opp, men gikk ikke ned igjen. Og dette trodde vi var enden på visa for dette kameraet.

Etter at jeg kjøpte med DSLR i vinter har kamerainteressen min steget voldsomt, og jeg har oppdaget hvor gode disse FE2'ene faktisk er, den dag i dag. Dette, sammen med at jeg ønsker meg et analogt hus selv, har ført til en god del klåing på kameraet som sto på hylla. Funnet ut av alle knappene og kikket inn i alle mulige åpninger. Studert lukkermekanismen og skillebildet i søkeren. Og plutselig, etter mye fikling med speilet, begynte mekanismen å virke som den skulle igjen. Med ny iver begynte jeg nå med å rense kameraet. Tannpirkere, q-tips og Jif vaskekluter gikk med for å få kameraet "levende" igjen. Er nå strålende fornøyd og ikke så rent lite stolt :)

Og her kommer planene. For det første må det nevnes at pappa har et mørkerom i kjelleren og det meste av utstyr for enkel framkalling. Dessuten har jeg for lengst oppdaget digitale kameraers begrensninger med svart/hvitt. Med andre ord, det skal kjøpes inn svart/hvittfilm med høy ISO, 800-1600, og vi skal framkalle selv, foreløpig til papirkopier. Prøve å ta etter noen av fatterns mørkeromstriks også :) I tillegg til selve FE2 har jeg tilgang til motorframtrekk(MD12), som gir fantastiske 3,5fps. Dette er jo raskere enn mitt D70s! Ikke blir bufferen fyllt opp heller, selv om jeg riktignok må skifte film etterhvert.

FE2 var et avansert kamera da det kom, med en ypperlig lysmåler og mulighet for blenderprioritert automatikk. Det bruker to små 1,5 volts batterier, men kan også kjøres helt manuelt på 1/250s. Det har TTL blitzstyring, og en synchastighet på 1/250s. Korteste lukkertid er utrolige 1/4000, nesten uhørt da det kom. Søkeren er stor og lys, en drøm å bruke i forhold til D70s. Vil tippe den er omtrent dobbelt så stor.

Her er noen bilder:

post-26352-1151405273_thumb.jpg

post-26352-1151405458_thumb.jpg

post-26352-1151405281_thumb.jpg

FM2 (som er nesten prikk likt FE2) med motorframtrekk MD12:

post-26352-1151405576_thumb.jpg

Mer info om kameraet: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardw...s/fe2/index.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_FE2

http://www.nikonimaging.com/global/product...4/fe2/index.htm

Bilder av mitt eget kamera kommer senere i dag :)

Endret av Nemo}
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grattis:) Ingenting er som et godt gammelt solid manuellfokus-kamera.

Eier og bruker selv et Minolta X-700 som er det beste manuellfokuskameraet som Minolta kom med. Utrolig digg å bruke, ikke mye plastikkjuggel på disse klassikerne..

EDIT: Hvilke objektiv har du som passer til kameraet forresten?

Endret av bragoon
Lenke til kommentar

Flott kamera som absolutt fortjener å gå i arv. Selv har jeg en FM, med samme MD12. Det ser tøft ut, høres tøft ut (fantastisk lyd fra den motoren), og tar gode bilder med god optikk. Forstår det slik at du har arvet noe av fatterns optikk allerede.

Gratulerer. Du får kose deg med din analoge klassiker. Den har garantert mange eksponeringer igjen før den tar natten.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Optikken har nok gått i arv ja :) Dessverre ikke noen eksotiske saker, men en knøttliten Nikon 35-70 3.5-4.5 (52mm, så skal teste på reverseringsringen min), 2xSigma 80-210, den ene med veldig lav nærgrense(macro/micro) og en Nikon 35-105 3.5-4.5 micro. I tillegg har jeg en kikkertkonverter(snadder :D), en gammel blitz jeg ikke husker merke på, og en kraftig Metz 45CL4 stavblitz p_mb_45_cl_4_sca_3000.jpg

Rakkeren bruker 6xAA-batterier, og er helautomatisk(egen lysmåler). Dumme Nikon som sørget for at den ikke virker i det hele tatt på mitt D70s :(

I tillegg låner jeg superobjektivet Nikon AF 35-70 f/2.8 Micro av en venn. Dette bruker jeg ofte på D70s-huset også. Men er redd jeg ikke får låne det så veldig mye lengre...

Endret av Nemo}
Lenke til kommentar

Gratulerer! Det er fantastisk med analoge kameraer. Har mang en gang vurdert å selge min D70 for heller å investere i skikkelig analogt utstyr. Men så kommer jeg frem til at noen ganger er det greit med preview på skjerm, autofokus og det som hører moderne hus til.

Jeg låner for tiden et Nikon F2 av min onkel, selv om kameraet er kjøpt på 70tallet, fungerer alt av mekanikk som en drøm og søkeren er helt fantastisk i forhold til D70 og andre digitale hus jeg har prøvd. Det er en fantastisk levealder på disse gamle husene, jeg tror aldri mitt D70 vil være i live om 30år.

Jeg tror også at en gjerne blir en bedre fotograf ved å bruke analogt utstyr. Det å ha digitalt er utrolig praktisk for å lære teknikk og generelle begreper som iso, blender, lukker osv. men jeg tror at en blir flinkere i komposisjon med et analogt hus. Merker iallefall det på meg selv, når jeg fotograferer med F2'en tenker jeg mye mer på motivet og innstillinger på kamera, her koster tross alt hvert bilde litt og en kan ikke sjekke resultatet før fremkalling. En annen ting er fremkalling av bilder, når jeg har de digitale bildene mine liggende på datamaskinen, blir det sjelden at jeg sender inn til fremkalling. Med analogt utstyr blir man jo nesten tvunget til å fremkalle bilder såfremt en ikke har en film-scanner. Når du også har eget mørkerom er det en veldig fin følelse å ha full kontroll over bildet fra det blir tatt til det viser seg på papiret i fremkallervesken.

Lykke til med ditt Nikon FE2!

Lenke til kommentar

At de varer tilnærmet evig ved pen behandling, er det ingen grunn til å tvile på. Min FM fra 1978 viser i alle fall ingen svakhetstegn, men den var inne til service i 1988. Det er deilig å av og til snurre en analog film gjennom et gammelt kamera. Man blir, som det antydes tidligere her, mer konsentrert når man fotograferer med film.

Edit: Den blitzen hørte til standardutrystningen til de fleste pressefotografer før i tiden. Jeg var ganske sjalu, med mine (ganske avanserte) Panasonic og Sunpak-blitzer.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Heisann. Har ingen greie på Nikon FM. Den lukkeren så jo heftig ut. Er dette et slikt kamera med mekanisklukker på korte tider (kan kjøre uten batteri) og elektrisk-lukker på lange lukkertider?

Forresten sjekk at speildemperen (skumgummi) ikke er klissete og smuldrer opp. Det skjedde i bestefars kamera (Canon EF 1973) og smulene fra materialet var på randen til å drepe lukkeren. Vet ikke hvor mange "kanoner" fra slutten av 70 tallet jeg har byttet forseglinger på nå.. Er det fra 1982 kan det tenkes at forsegling og demper holder enda. Kjøpte nye lysforseglinger og dempemateriale fra en fyr på ebay for bare $8. Det er digg når det finnes slike folk.

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Heisann. Har ingen greie på Nikon FM. Den lukkeren så jo heftig ut. Er dette et slikt kamera med mekanisklukker på korte tider (kan kjøre uten batteri) og elektrisk-lukker på lange lukkertider?

Skjønte ikke helt den, men Nikon FM (2) var den mekaniske kvalitetsamatørmodellen til Nikon, mens Nikon FE(2) var det elektroniske motstykket, disse var etterfølgerne til Nikkormat kameraene på den tiden ville ikke Nikon gi amatørhusene Nikon navnet selv om de hadde fantastisk kvalitet. FM og FE kameraene kjennetegnes av å være driftsikre kameraer med god kvalitet, de var også basert på velprøvd teknologi på tross av den raske lukkeren kan ikke FE2 samenlignes med den teknologifylte Nikon FA fra samme periode.

Hele serien ble avsluttet med FM3a som er et kamera med både mekanisk og elektronisk styring av lukkeren. Dette var i salg fram til Nikon kuttet ut produksjonen av analoge hus for noen måneder siden. Det fantes også to andre FM/FE hus nemlig FM/FE10, men disse hadde lite med den orginale FM/FE serien og var først og fremst billigkameraer (etter sigende laget av Cosina) uten AF beregnet for markeder hvor folk ikke hadde råd til det.

ps. Sjekk lystetningene muligens må de byttes ut, min gamle EM lekker som en sil, men det er selvsagt ikke i samme kvalitetsklasse som en FE.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Jeg har vært borti mange gamle Nikon'er, mye eldre enn min FM. Jeg har faktisk ikke opplevd at pakninger og dempere råtner bort, men det er mulig disse kameraene har vært godt lagret.

Det man merker med gamle Nikon-kameraer, er at byggkvaliteten overgår alt annet fra Japan. Canon hadde sine flotte modeller også, men jeg synes at all-over må man til Tyskland (eller i senere år japansk Contax), for å finne bedre kvalitet.

Jeg ser bort fra ukjente merker som fantastiske Topcon, som nok overgikk alle andre japanere enn høy gang (på mange områder).

http://members.cox.net/topconcollection/

Legg merke til normalobjektivet Topcor 58mm 1,4. Det produseres i dag av Cosina, og kan fås med både Nikkor AI og M42-fatning. Det regnes for å være helt enormt bra, men jeg har nok aldri fått teste det selv. Kjenner en som har et slik kamera, men har desverre aldri vært hjemme hos ham. Det er et kameramerke som jeg kommer til å kikke litt etter, hvis jeg en dag kommer til nok penger til å samle seriøst på kameraer.

Lenke til kommentar

Pakningene på min onkels F2 var borte da jeg lånte det og demperen til speilet hadde begynt å smuldre. Det er vel noe en må regne med når kameraene er så gamle og hvor mye de brukes og hvor de lagres er nok også en faktor å ta hensyn til. Jeg fikk fikset F2'en hos Antonio Stasi for en liten slant.

Lenke til kommentar
Pakningene på min onkels F2 var borte da jeg lånte det og demperen til speilet hadde begynt å smuldre. Det er vel noe en må regne med når kameraene er så gamle og hvor mye de brukes og hvor de lagres er nok også en faktor å ta hensyn til. Jeg fikk fikset F2'en hos Antonio Stasi for en liten slant.

6396709[/snapback]

Ja, han er ikke grådig den karen. Ekte glede over det ekte håndtverket er motivasjonen til ham.

Se der, det finnes også slike problemer på gamle Nikon'er. Tror gamle kameraer har godt av å bli brukt jevnlig. Godt du fikk fikset det billig. Det er nok mange som tar overpriser for slik service.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg ser bort fra ukjente merker som fantastiske Topcon, som nok overgikk alle andre japanere enn høy gang (på mange områder).

http://members.cox.net/topconcollection/

Legg merke til normalobjektivet Topcor 58mm 1,4. Det produseres i dag av Cosina, og kan fås med både Nikkor AI og M42-fatning.

6395942[/snapback]

Nydelig kamera ser nesten litt ut som et gammelt Contax RF kamera med det de firkantede formen og det sorte skinnet som står til den nydelige krommen. Bruker det M42 eller har de sin helt egen bajonett slik jeg synes det ser ut til?

Kostet jo ikke allverden på E-bay heller da... Kanskje jeg skulle kjøpe et sånt en gang.

Lenke til kommentar

Det har sin egen bajonett, så vidt jeg vet. En annen sak er at Cosina laget en designkopi basert på sin Voigtländer Bessaflex for en tid siden. Det virket for noen månedere siden som om den fremdeles er mulig å få tak i fra butikk (bare ikke i Norge, selvfølgelig). Den versjonen har M42, og er ment som en hyllest til en av de store klassikerene i kamerahistorien.

Jeg kunne i og for seg tenkt meg begge, men en original Topcon hadde vel vært stiligst. Den har et historiens sus over seg som ikke kan kopieres. Den har visst en del funksjoner som var langt forut for sin tid. Hvilke funksjoner det er vet jeg ikke....

Lenke til kommentar
Jeg kunne i og for seg tenkt meg begge, men en original Topcon hadde vel vært stiligst. Den har et historiens sus over seg som ikke kan kopieres. Den har visst en del funksjoner som var langt forut for sin tid. Hvilke funksjoner det er vet jeg ikke....

6397678[/snapback]

Den ene jeg så på E-bay hadde faktisk lukkerpritert automatikk, altså i søkeren var beveget nålen seg til rett blender i henhold til hvilken lukker du hadde valgt. Lukkervalget lå foresten rundt bajonetten på denne modellen noe som er litt orginalt. Mens andre Topcon hekmekaniske kameraer hadde en litt mer tradisjonell konstruksjon. I den ene anonsen stod det at Topcon var Japans nest største kameraprodusent etter Nikon på 60 tallet, men stusset litt på det Canon må da ha vært større.

Lenke til kommentar

Synes også det høres rart ut, men men. De var i alle fall det offisielle kameraet til den amerikanske marine. Kanskje de var store p.gr. av store ordrer til forsvaret, he he. De folka knusler jo ikke altid med midlene, og gjorde det i hvertfall ikke under den kalde krigen. Hvem vet?

Flotte, vidunderlige skapninger er de uansett.

Edit: Den 58mm'eren kunne vært et interessant portrettobjektiv til Nikon D200, siden det leveres med AI-fatning.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt den, men Nikon FM (2) var den mekaniske kvalitetsamatørmodellen til Nikon, mens Nikon FE(2) var det elektroniske motstykket...

6393464[/snapback]

Hei. Canon EF 1973 var både mekanisk og elektronisk. På 1s - 1/1000s var det urverk som drev lukkertiden, mens på tregere tider var det elektronisk drevet lukkertid.

Lenke til kommentar

6396709[/snapback]

Med pakningene mener du da lysforseglingene slik at det ikke kommer lys inn på filmen?

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Med pakningene mener du da lysforseglingene slik at det ikke kommer lys inn på filmen?

Ja. tror det hovedsaklig var pakningen ved hengslen på baklokket som var gåen. Halve speildemperen var også borte. Tror egentlig ikke det er så vanskelig å fikse dette selv så lenge en får tak i noe en kan bruke som pakning.

Lenke til kommentar
Ja. tror det hovedsaklig var pakningen ved hengslen på baklokket som var gåen. Halve speildemperen var også borte. Tror egentlig ikke det er så vanskelig å fikse dette selv så lenge en får tak i noe en kan bruke som pakning.

6413521[/snapback]

Sørg for å betale litt ekstra for skikkelige forseglinger, viktig at de ikke er for tykke da går de i stykker igjen med en gang i tillegg risikerer du å bøye i stykker huset ditt. De skal bare være akkurat så tykke at de ikke slipper inn lys, ikke så tykke at de må presses sammen for å få igjen bakdelen.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Nå har kona mi liggende et NIkon, (som hun passer på som en "baby"),det står bare F NIKON på den svære "klumpen" som er oppå kameraet. Hele kameraet er likt Nemo sitt bortsett fra "klompen" på toppen. Det er, skjønner jeg lysmåler. har også hørt at denne modellen ble brukt under ekstreme forhold(Vietnam, etc). Det har mekanisk framdrift. og Nikkor 50 mm, 1:1,8

Gjennom søkeren oppleves det sånn omtrent som å se gjennom et panoramavindu .........

Det er et bra kamera dette, eller? Kan noen si noe om det?

Endret av allanalda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...