C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 God morgen, jeg har i lengre tid snust rundt og prøvd å finne ut litt om hvordan man setter opp et forholdsvis enkelt hjemmenettverk. Jeg har lest guidene her, men de var veldig kompliserte. Faktisk så kompliserte at jeg måtte snakke med noen hyggelige menn i hvite frakker etter å ha prøvd å sette meg inn i det Men fra spøk til revolver, planen er i alle fall at min stasjonære og foreldrenes bærbare skal ha nettilkobling, og da skal selvfølgelig den bærbare være trådløs. Min stasjonære tror jeg helst bør være kablet, stemmer ikke det med tanke på at jeg ikke flytter på den og da bare vil merke ulempene med trådløst og ikke noen av fordelene? Begge maskinene skal helst kobles til en printer også, med samme scenario: trådløst for den bærbare og kablet for den stasjonære. Det er hva resultatet helst skal bli. I skrivende stund har vi en gammel stasjonær som er koblet til ADSL. Da regner jeg med at ADSL-opplegget flyttes nærmere der hovr den stasjonære skal befinne seg, og kobles til den. Det er utgangspunktet. Hva mer trengs, og hvordan skal dette ordnes? Jeg er helt n00b på dette, så hvis noen kan komme med et enkelt svar hadde det vært dønnbjeff. - G.G. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 I skrivende stund har vi en gammel stasjonær som er koblet til ADSL. Da regner jeg med at ADSL-opplegget flyttes nærmere der hovr den stasjonære skal befinne seg, og kobles til den. Det er utgangspunktet. Hva mer trengs, og hvordan skal dette ordnes? Jeg er helt n00b på dette, så hvis noen kan komme med et enkelt svar hadde det vært dønnbjeff. det du trenger i første omgang, hvis du har allerede ADSLmodem, trådløs router..... koblingen kan se ut sånn: ------------------------------------/ bærbar PC linje -> ADSL -> trådløs router ------------------------------------\ stasjonær PC -> skriver - stasjonær PC kobler du i en av portene til trådløs router. - installerer skriver i stasjonær PC og tillatter deling av skriver i nettverk (hvis du ikke skal ha trådløs skriver). - bærbar PC kobler seg gjennom trådløs router til ADSL og skriver. det tror jeg er det enkleste og billigeste løsningen..... selvfølgelig må du også sette opp nettverk med IP(er) o.s.v. men først må du ha klart utstyr for å veilede deg gjennom hele prosessen..... Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 For å dele printeren, bør du ha en såkalt printserver på routeren eller en ekte nettverksprinter. Å bruke Windows til å dele printer er en nødløsning. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 For å dele printeren, bør du ha en såkalt printserver på routeren eller en ekte nettverksprinter. Å bruke Windows til å dele printer er en nødløsning. 6392105[/snapback] litt enig med "buskmann". det er litt tungvint, hvis du skal koble PC -> printer. da må stasjonær PC stå på hvis du skal skrive noe fra laptop(en)..... Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Takk for svar! Nå ble det hele litt mindre kryptisk. Så for eksempel noe sånt er da å anbefale for å få printeren i nettverket? Altså, ADSL -> X ruter -> Printserver -> printer? Så brukes ruteren på den bærbare mens ADSLen kobles med kabel til den stasjonære? Da anser jeg neste spørsmål til å være hvilken ruter jeg skal bruke. Denne ser bra ut, men er den for dyr? Jeg veit ærlig talt ikke hva man regner for dyrt blandt trådløse rutere. Den er i alle fall den beste jeg fant basert på tester og sånt. Noen synspunkter? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Takk for svar! Nå ble det hele litt mindre kryptisk. Så for eksempel noe sånt er da å anbefale for å få printeren i nettverket? Altså, ADSL -> X ruter -> Printserver -> printer? Så brukes ruteren på den bærbare mens ADSLen kobles med kabel til den stasjonære? Da anser jeg neste spørsmål til å være hvilken ruter jeg skal bruke. Denne ser bra ut, men er den for dyr? Jeg veit ærlig talt ikke hva man regner for dyrt blandt trådløse rutere. Den er i alle fall den beste jeg fant basert på tester og sånt. Noen synspunkter? 6393232[/snapback] he he, det er ikke akurat den billigste router du har valg, men helt OK hvis du skal spille mye gjennom nett. det eneste jeg vil anbefale deg, når du kjøper nettverksutstyr, prøv å kjøpe samme merke så lang det er mulig. da har du mindre å forholde deg til..... med det utstyret, blir det da: linje -> ADSL -> trådløs router -> printserver -> printer (kabel) trådløs router -> stasjonær (kabel) Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Du får trådløse rutere med innebygget print server også. F.eks http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321717. Slipper en ekstra boks da. Hvis du vil ha printeren et annet sted enn modemet og ruteren, så finnes trådløse printservere. Endret 27. juni 2006 av buskmann Lenke til kommentar
dofferneo Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 1. Ikke kjøp D-link. Kjøp heller den routeren buskmann foreslår. Den har alt du trenger - trådløst nettverk, kablet nettverk og printserver integrert. Det finnes også en og annen skriver som har innebygd støtte for trådløs, men jeg har mindre god erfaring med en slik. 2. Nettverket blir ganske enkelt. Du kobler ADSL-modemet til WAN-porten eller port nummer 1 hvis routeren ikke har en slik dedisert port. Så kobler du nettverkskabelen mellom den stasjonære maskinen, kobler opp den bærbare via trådløst. Du må nok nødvendigvis konfigurere litt i routeren, men det skulle ikke by på for store problemer. I tillegg må du sette opp et lokalt nettverk, hvis du vil at maskinene skal kommunisere med hverandre (sende over filer og sånt). Men det er en annen historie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå