Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvem er inne på mitt trådløse nettverk?

Anbefalte innlegg

Har installert Trend Micro PC Cillin 14, og programpakken inneholder bl.a en tjeneste der man kan oppdage om noen prøver å bruke det trådløse nettverket.

Har fått opp meldinger om at to ukjente brukere bruker nettverket. Disse er angitt med deres IP-adresser.

Jeg er selv påkoblet, og har i tillegg bredbåndstelefon tilkoblet. Min trådløse forbindelse er oppsatt med WEP.

Kan det være dette som er de ukjente brukerne?

Den ene IP-adressen som oppgis i meldingen er identisk med standard gateway jeg bruker. Fant denne ved å sjekke innstillingene "Nettverkstilkoblinger" > "Status for lokal tilkobling" i Kontrollpanelet i Windows.

Har prøvd å koble fra bredbåndstelefonen, men det er fremdeles to brukere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ene IP-adressen som oppgis i meldingen er identisk med standard gateway jeg bruker. Fant denne ved å sjekke innstillingene "Nettverkstilkoblinger" > "Status for lokal tilkobling" i Kontrollpanelet i Windows.

6391750[/snapback]

bruker ikke Trend Micro, men kan disse to vare: ditt nettverkkort og trådløs router ?

Lenke til kommentar

6391750[/snapback]

bruker ikke Trend Micro, men kan disse to vare: ditt nettverkkort og trådløs router ?

6391838[/snapback]

Muligheten er jo til stede. Men jeg våger ikke å gjøre noen innstillinger før jeg vet sikkert. Gateway-adressen var som sagt identisk med den jeg finner i oppsettet i Kontrollpanel.

Lenke til kommentar
Har nå sjekket vha IPconfig, og sammenlignet meldingene fra PC Cillin opp mot de dataene IPConfig fremskaffer.

IP-adressen var identisk, med unntak av siste siffer.

Gateway-adressen var den samme.

6392226[/snapback]

tipper at alle IP du får listet fra PC Cillin er dine enheter....

Lenke til kommentar

no_viking_no:

Ok.

Siden jeg har WEP-beskyttet nettverket, regner jeg med at sjansene for at noen uteforstående kan bruke det er relativt små, selv om det teknisk sett er mulig.

Har forresten fjernet antennen på den trådløse ruteren for å gjøre rekkevidden mindre.

Prøvd en gang å koble ut trådløse signaler, men da virket ikke IP-telefonen, selv om den var koblet direkte til ruteren.

EDIT:

Men IP-adressen angitt i PC Cillin-meldingen er ikke identisk med den som blir oppgitt når jeg kjører IPConfig. Det er kun siste siffer som skiller, men likevel. Hvis det er min IP-adresse PC Cillin har funnet, hvordan kan den være ulik den IPConfig finner?

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Siden jeg har WEP-beskyttet nettverket, regner jeg med at sjansene for at noen uteforstående kan bruke det er relativt små, selv om det teknisk sett er mulig.

6392407[/snapback]

Nå er det ikkje så vanskelig å ta WEP, fleire websider som har guide på korleis (mellom anna THG). Om utstyret ditt (router og pc) støtter WPA/WPA2 ville eg bytta til det. Er vel temelig nøyaktig samme arbeid å konfigurera, men mykje sikrare.

Lenke til kommentar

6392407[/snapback]

Nå er det ikkje så vanskelig å ta WEP, fleire websider som har guide på korleis (mellom anna THG). Om utstyret ditt (router og pc) støtter WPA/WPA2 ville eg bytta til det. Er vel temelig nøyaktig samme arbeid å konfigurera, men mykje sikrare.

6392978[/snapback]

Det støtter WPA, mener jeg å huske, så kanskje jeg skulle gjøre et forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...