Pearl1 Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Men jeg prøver så godt jeg kan med det lille jeg har å få til noen gode bilder. Så hva synes dere om disse, hva kunne jeg gjort for å få dem enda bedre? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Nå er jeg laaangt fra noen bilde-ekspert, men det bildet til høyre synes jeg komposisjonsmessig ikke er noe spesielt. Ville kanskje ha fjernet det "fjellet" som er nede til høyre, eller fått det klarere fram. Det andre bildet har jeg problemer med å vite hva motivet egentlig er. Hva prøver du å få fram? -b- Lenke til kommentar
Pearl1 Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Hva vil jeg ha frem? Egentlig vil jeg vel ikke annet enn å fange øyeblikket, en flott ettermiddag på stranden. Generelt sett er det å ta bilder å fange øyeblikker, noen kan tolkes, vris og vrenges på for å få frem et kunstnerisk budskap. Men alt i alt er det vel stemningen og følelsen bildet gir som teller? Det samme motivet kan bety forskjellig i forhold til om det er i svart/hvitt, sterke farger, når på året det er tatt osv. Selv synes jeg det er kjekt å ta bilder, jeg tar mange bilder og mye av det er av familien og turer vi er på. Men jeg ønsker å lære. Med et heller enkelt digital kamera er valgmulighetene begrenset. Men jeg ønsker alikevel å hente opp lure triks for et godt bilde, en plass må man begynne. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Å bruke blitz i kraftig sollys kan være en retning å gå. Spesielt hvis f.eks motivet får direkte sollys på siden eller bakfra. Har dog ikke fått testa det enda. Kan være et tips Var litt kjedelig at personene på bildet er helt mørke. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Hva vil jeg ha frem? Egentlig vil jeg vel ikke annet enn å fange øyeblikket, en flott ettermiddag på stranden. Generelt sett er det å ta bilder å fange øyeblikker, noen kan tolkes, vris og vrenges på for å få frem et kunstnerisk budskap. Men alt i alt er det vel stemningen og følelsen bildet gir som teller? Det samme motivet kan bety forskjellig i forhold til om det er i svart/hvitt, sterke farger, når på året det er tatt osv. Selv synes jeg det er kjekt å ta bilder, jeg tar mange bilder og mye av det er av familien og turer vi er på. Men jeg ønsker å lære. Med et heller enkelt digital kamera er valgmulighetene begrenset. Men jeg ønsker alikevel å hente opp lure triks for et godt bilde, en plass må man begynne. 6391902[/snapback] Joda, er ganske ivrig på å ta bilder selv. Liker å trickse og mikse for å lage til effekter, og er generelt ivrig på å ta bilder. Har et EOS350D, og har vel tatt et par tusen bilder eller noe på dem månedene jeg har hatt det kameraet. Joda, er forsåvidt enig i at stemningen og følelsene et bilde gir er viktig, men i dette tilfellet talte bildene ikke til meg -B- Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg vil tro at bildene i dette tilfellet har mer personlig enn "allmenn" verdi. Hvis en kjenner personene på det første bildet kunne det jo være et minne fra en trivelig tur ved sjøen, hvis en var med, vel å merke. For "utenforstående" sier kanskje ikke bildet så mye. Motlyset ødelegger litt i tillegg, og jeg tror neppe blitz ville hatt så mye å si her siden ting er såpass langt unna. Uansett ville bildet blitt mye bedre hvis solen hadde stått en annen plass på himmelen. Det andre bildet blir litt for lite spektakulært i forhold til de andre skybildene her inne. Igjen, det er nok kanskje tatt for å gjengi stemningen akkurat der og da. Kanskje noen som var i nærheten kommenterte skyene, slik at bildet får en personlig verdi av den grunn. Du har rett i at det er gøy å ta bilder, og selv om mange bilder ikke sier så mye som et kvekk til andre, er det verdien for fotografen som er aller viktigst. Hvis du tar en titt på de andre bildene her og responsen de får, vil du få en pekepinn på hva som blir lagt merke til av folk som ikke var til stede da bildet ble tatt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Synes ikke det første bildet er så verst. Det har en grei balanse mellom forgrunn og bakgrunn, og virker rimelig skarpt. Horisonten ser også rett ut, ved første gransking. Ikke særlig spennende, spesiellt ikke for oss nordmenn. Likevel et greit stemningsbilde fra en fin kveld. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Bildet til venstre var fint, men jeg tror jeg ville fått de folkene til å fjerne seg. Du ville få frem en vanlig dag på stranda, men det ville nå jeg ha gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå