Gå til innhold

Filserver med mange disker

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å sette opp en filserver med Linux Redhat 8.0 som OS. Etterhvert vil det bli en del disker som skal installeres på denne maskinen. For øyeblikket har jeg brukt alle ide portene (3 HD + 1 CDR). Den ene disken inneholder OS'et mens de andre kun er data disker. Jeg tenkte å kjøpe meg et PCI kort med IDE porter på for å koble til flere disker, men problemet blir jo nå plass i kabinettet (har et midi tower). Hvordan bør jeg gjøre dette, skal jeg kjøpe et nytt kabinett og installere disker i dette, eller finnes det andre løsninger for å sette inn/koble til mange disker til en server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg var med å lage en filserver en gang.. 4 disker oppå hverandre med dobbeltsidigteip(tjukk) med en vifte på hver side så man fikk bra luft gjennomstrømning.. så ble den øverste disken skrudd fast.-.. dette passer kanskje ikke i kabinettet ditt, men det ble bra her.. den står å går fortsatt.. er vel 2 år siden.. satt inn en disk til da.. den ligger bare i bunn :

Lenke til kommentar

Hvordan bør jeg gjøre det med stømtilførsel til diskene? Har en 300W strømforsyning, er dette nok til å drive 7 disker på en P3/667mhz maskin? Jeg vil vel også få et problem med nok strømtilkoblinger til diskene. Bør jeg ha en ekstra strømforsyning til disse diskene?

Lenke til kommentar

jEG LA AKKURAT OPP 5 X120 gb wd SE disker og fant at 300W forsyningen ikke har nok ampere til å drive diskene ved spin-up. En 340W jag hadde gav 2 A mer og holder helt fint. 0 problem. Også en p3 650. Sjekk diskenes hjemmeside så finner du nok specs på hvor mye strøm den trenger. De bruker ca 10 ganger mer ved spinup enn ellers.

Lenke til kommentar

Jeg har en filserver selv med 6 stk hardisker, alle er i 7200 rpm, og bruker en vanlig 250watt's strømforsyning.

alle diskene spinner fint opp :smile:

EPOX 8kta+

AMD Athlon XP 1700+

Tilsammen 510GB HDD

TwinMOS 512MB DDR

GF4 TI 4200 128mb

NGT ADSL 2048/640

9800 3D merker

[ Denne Melding var redigert av: crewlar98moffe på 2002-10-14 11:50 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...