Ni kon Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Hei alle sammen. Har lest denne tråden om emnet. I dag hadde jeg og en lengre samtale med en fotograf venn av meg. Han mente det var greit å invistere i det da det i første omgang beskytter linsa. Han sa det er fordeler og bakdeler ved det: Fordelene: Den beskytter optikk Den gir noen fordeler ute Ulempene: Den stjeler lys Dog skal jeg ha meg en slik. Har forstått det slik at den vil legge seg mellom linsa og besyttelsen til linsa. Jeg har bestilt en 18-200 mm linse fra Nikon og har kit linsa til d70s (nikon 18-70 - som faktisk er knallbra). Vil jeg kunne bruke samme polariseringsfilter på begge linsene? Tanken er å kjøpe det til min 18-70 linse nå, og sette det permanent over på min 18-200 linse når den kommer. Det andre spørsmålet er hvilket filter skal jeg kjøpe? Vil ha bra kvalitet På forhånd tusen takk Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Å ha polaroidfilter permanent på et objektiv er lite lurt er kan på ingen måte anbefales. Polafilter har nytte i noen bestemte situasjoner hvor flere betingelser bør være oppfyllt (står nok om det i tråden du linka til). Skal du beskytte frontelementet ditt kjøper du et godt UV filter i stedet. Hoya er bra merke og om du kan bruke samme filter på begge objektivene dine ser du av diameteren. (58mm, 62mm....?) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Ok, et godt UV filter beskytter kun linsa, og har ingen effetk på DSLR Får kjøpe et slikt da. Får stikke innom en fotosjappe å handle et uvfilter senere i dag da. Hoya it is .) Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Ja kjøp deg et UV filter eller evt. et rent beskyttelses filter. Hoya er et meget bra merke så lenge du holder deg til de beste modellene deres. Kjøper du på ebay får du filtrene til 1/3 av norske priser. Betalte selv i overkant av 300, inkludert porto, for et Hoya Super Hmc Pro1 77mm UV filter, sendt som "Gift" fra selgeren i HongKong. Endret 27. juni 2006 av cremaster Lenke til kommentar
AK+ Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 UV filteret ville jeg droppet. Dette pga faren for å få vignetering viss en har polfilteret utenpå uv filteret. På begge disse objektivene er det solblender som vil beskytte fronten meget bra. Og skal en bruke UV filter så bør en kjøpe et av god kvalitet, og da mener jeg personlig at å bruke så mye penger på uv filter til såpass rimelige objektiver (spesielt 18-70mm) ikke har noe for seg. Skal du bruke samme polfilter til begge objektivene så bør du kjøpe et på 72mm og en step up ring (67-72mm). Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Enig med AK+! Jeg brukte billig UV-filter en periode, og det resulterte i helt utrolig dårlige bilder. Ergo må man til med "skikkelige saker", som koster halvparten av et nytt objektiv. Jeg har dratt med meg 18-70'en på sjøen, til fjells om vinteren og ut i all slags vær. Det eneste jeg har trengt er solblenderen (som jeg aldri tar av) som faktisk beskytter veldig, veldig bra kombinert med manisk rutine på alltid å sette på plass objektivdekselet. Frontelementet på objektivet tåler mye - coatingen også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå