Gå til innhold

mp3 eller mp4?

Anbefalte innlegg

hei.

har kjøpt meg ny ipod og tenker å legge store deler av cd-samlinga inn på dataen. jeg bruker winamp og kan her velge mellom mange konverteringsformater, bl.a. mp3 og mp4.

synes å huske å ha lest at ved å bruke mp4 kan man få bedre lydkvalitet men allikevel få mindre filer, men at mp4 hovedsakelig er beregnet for video? stemmer dette?

er det hensiktsmessig å konvertere musikk til mp4 eller er det likeså greit å holde seg til mp3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hvor høyt du verdsetter forskellige ting. Om du vil ha lyd i transparent kvalitet (dvs vansklig/umulig å høre forskjell fra CD), så er mp3 helt OK, ikke mye å spare på å bruke AAC, men vil du ha lave bitrates er AAC endel bedre (men ikke fullt opp til transparent kvalitet), mp3 har den store fordelen at det er utbredt.

Personlig bruker jeg flac, som er helt tapsfri komprimering, og koder om til et lossy format etter behov (og det blir i 99% av tilfellene mp3).

AtW

Lenke til kommentar

Du har ihvertfall ikke noe å hente ved å konvertere fra mp3 til et hvilket som helst bedre lydformat, da mp3 allerede er komprimert og "skaden" da er skjedd. Dersom man skal bruke et bedre lydformat enn mp3 må man encode til det bedre lydformatet idet man "ripper" cd'en eller den originale lydkilden. Et eksempel på komprimerte format som har høyere lydkvalitet enn mp3 er ogg vorbis eller APE.

Lenke til kommentar
Du har ihvertfall ikke noe å hente ved å konvertere fra mp3 til et hvilket som helst bedre lydformat, da mp3 allerede er komprimert og "skaden" da er skjedd. Dersom man skal bruke et bedre lydformat enn mp3 må man encode til det bedre lydformatet idet man "ripper" cd'en eller den originale lydkilden. Et eksempel på komprimerte format som har høyere lydkvalitet enn mp3 er ogg vorbis eller APE.

6391283[/snapback]

Siden det er snakk om å "legge in CD-samlinga" så regner med at det er snakk om enkodingen når man ripper. Ellers er det verd å påpeke at OGG sin foredring over mp3 er minimal i transparant kvalitet, mens APE er et lossless format, i mangel på en bedre analogi blir det nesten som å si "både skoda og en formel1-bil er bedre enn en lada". (ja vet skoda har blitt et merke med bedre rykte i det siste).

Ellers er ikke APE mitt favoritt lossless-format, hadde heller gått for flac eller wavepack.

AtW

Lenke til kommentar
er det hensiktsmessig å konvertere musikk til mp4 eller er det likeså greit å holde seg til mp3?

6391153[/snapback]

Hold deg unna mp4.. Mp3 er greit, men bruk minst 192kbps og en god enkoder.

Hvis du vil ha lossless komprimering, anbefaler jeg FLAC. Finnes plugin for alle musikkspillere jeg har benyttet iallfall.

Lenke til kommentar
Heiter det ikkje mpeg2 layer 3?

6391400[/snapback]

MPEG1 Layer3. Altså MP3 er en filtype som bruker lydstandarden fra MPEG1.

MP4 er også en filtype. Det er ikke satt noe standard på hvilken komprimering som skal brukes på MP4. Vanligvis blandes H264 inn her. DVS det er UMULIG å avgjøre hvem som er best lydkvalitet.Dette er avhengig av komprimering og bitrate. MEN. Hvis du ser på standarisering så er MP3 filformat best. Det er på grunn av at MPEG1 Layer3 er en åpen standard som kan spilles på alt fra CDspiller til de fleste ikke-apple digitalavspillere, også kalt MP3 spillere.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker på hvilket format jeg skal velge når jeg ripper fra cd. Tror det blir mp3 hvis kvaliteten ved høy bitrate er bra.

Disse andre programmene dere nevner, FLAC, APE, Wavepack, er dette programmer man bruker til å komprimere allerede rippede filer ytterligere, eller er det programmer man også kan rippe fra cd med?

Lenke til kommentar
Ja, jeg tenker på hvilket format jeg skal velge når jeg ripper fra cd. Tror det blir mp3 hvis kvaliteten ved høy bitrate er bra.

Disse andre programmene dere nevner, FLAC, APE, Wavepack, er dette programmer man bruker til å komprimere allerede rippede filer ytterligere, eller er det programmer man også kan rippe fra cd med?

6394469[/snapback]

Altså det er to steg i prossessen 1. Ripping, og 2. Komprimering, disse er i ugangspunktet uavhengig av hverandre, men de fleste programmer gjør begge deler i en operasjon. Flac, APE og wavepack er alle tapsfrie (dvs at signalet er nøyaktig det samme som på CDen), derfor er det best egnet til å komprimere "rett fra CDen".

AtW

Lenke til kommentar

MP4 er ikke en format, men en container. Den kan i prinsippet inneholde mange forskjellige typer formater. Fra mpeg2 til XviD, og forskjellige lydformater, f.eksm mp3, AC3 eller ogg vorbis. Den støtter til og med forskjellige typer subtitle formater for å kunne kunen pakke inn en film med "alt-i-ett" samlet i èn fil.

slik som a.vi og .ogm er den bare en container, så det blir helt feil å si at f.eks. mp4 er dårligere enn mp3. En mp4 kan jo fint inneholde en mp3, så da blir jo den påstanden helt idiotisk...

Skal du rippe CD'er så annbefaler jeg enten MP3 med høy bitrate, eller evt. min favoritt - ogg vorbis som er generellt sett litt bedre på kompressjonen (men også litt midnre støttet av diverse MP3 spillere osv.)

Evt. akn du lagre musikken lossless komprimert (altså absolutt ingen kvalitetstap) med lossless codecer som .ape formatet. Disse filene blir selvfølgelig mye større siden de er lossless, så er er mest brukt av audiofile perfeksjonister eller de som bruker lydfilene for å mikse ting videre og produsere musikk f.eks.

Ville bare rette en del av de veldig feilaktige påstandene som (noen) folk i denne tråden har gitt...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
MP4 er ikke en format, men en container. Den kan i prinsippet inneholde mange forskjellige typer formater. Fra mpeg2 til XviD, og forskjellige lydformater, f.eksm mp3, AC3 eller ogg vorbis. Den støtter til og med forskjellige typer subtitle formater for å kunne kunen pakke inn en film med "alt-i-ett" samlet i èn fil.

slik som a.vi og .ogm er den bare en container, så det blir helt feil å si at f.eks. mp4 er dårligere enn mp3. En mp4 kan jo fint inneholde en mp3, så da blir jo den påstanden helt idiotisk...

Skal du rippe CD'er så annbefaler jeg enten MP3 med høy bitrate, eller evt. min favoritt - ogg vorbis som er generellt sett litt bedre på kompressjonen (men også litt midnre støttet av diverse MP3 spillere osv.)

Evt. akn du lagre musikken lossless komprimert (altså absolutt ingen kvalitetstap) med lossless codecer som .ape formatet. Disse filene blir selvfølgelig mye større siden de er lossless, så er er mest brukt av audiofile perfeksjonister eller de som bruker lydfilene for å mikse ting videre og produsere musikk f.eks.

Ville bare rette en del av de veldig feilaktige påstandene som (noen) folk i denne tråden har gitt...

-Stigma

6394719[/snapback]

De fleste(?) er klar over at mp4 er en kontainer, og ogg også forsåvidt, og at mp3 er mpeg1 layer 3, men i dagligtalen sier folk ogg og mp3 allikevel. AAC og MP3 er ei heller unisone fomrater (eller ogg engang), finnes flere forskjellige implmentasjoner av varierende kvalitet. Men man antar jo gjerne det er snakk om de vanligste implementasjonene (som stort sett er best/blant de beste)

AtW

Lenke til kommentar
De fleste(?) er klar over at mp4 er en kontainer, og ogg også forsåvidt, og at mp3 er mpeg1 layer 3, men i dagligtalen sier folk ogg og mp3 allikevel. AAC og MP3 er ei heller unisone fomrater (eller ogg engang), finnes flere forskjellige implmentasjoner av varierende kvalitet. Men man antar jo gjerne det er snakk om de vanligste implementasjonene (som stort sett er best/blant de beste)

AtW

6394860[/snapback]

Trådstarter virket ikke helt stødig på forskjellen mellom container og format, så jeg syntes det var nødvendig å presisere. Det var ikke meningen å rakke ned på noen av de andre innlegene, da det forøvrig ble gitt mye korrekt informasjon her også.

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg ville rippet i mp3 hvis du skal bruke det på mp3-spillere, er ikke akkurat alle spillerene på markedet som støtter FLAC.

6395210[/snapback]

Nei, det er sant, men så er jo også transkoding lett, og uten kvalitetstap (i forhold til "direkte" komprimering), så det blir litt smak og behag.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...