f00b Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Hei, Jeg klarte ikke å finne noe bedre ord enn 'kontrast' for det jeg er ute etter. Det jeg egentlig lurer på, er dersom man f.eks. tar et bilde av gress, med vann i bakgrunnen, hvordan er det man gjør slik at gresset blir mye mer markert? Får mere farge liksom. Kan ta standard XP bakgrunnsbildet "lykke" som eksempel, hvor man har gitt gresset en mye klarere grønnfarge enn det ville hatt uten redigering. Hva heter denne effekten? Og hvordan gjør man det i f.eks. photoshop? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Saturation - fargemetning - er kanskje det du meiner. I Photoshop, gå til Image --> Adjustments --> Hue/Saturation, eller legg til eit Adjustment layer for det same. Prøv med ein liten auke i saturation. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Saturation/Hue kan du også stille for kun et eller flere områder av fargespekteret, slik at f.eks bare grønt blir sterkere mens du samtidig toner ned de andre fargene. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Og grønt gress inneholder egentlig mye mer gult enn du tror, sørg for å øke den også. Veldig effektivt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå