Gå til innhold

Lage egen driver for min printer


Anbefalte innlegg

Ja, nå har jeg kommet fram til at dette blir min siste løsning.

 

Har jo en omtrent splitter ny Canon PIXMA MP500 Alt-i-ett-printer, som jeg ikke får bruke fordi Linux ikke støtter det.

 

Så jeg har etter å ha prøvd ut forskjellige drivere til Canon, kommet fram til at jeg tror jeg må lage egen driver for denne printeren. Printeren funker sånn ca. når jeg bruker en annen Canon sin driver, da en C2500 driver. Problemet her ligger i at kun 1/4 av arket blir brukt, altså første halvdel av arket, og dermed blir sidene små og uleselig. Jeg har forsøkt forskjellige størrelser uten hjelp. (Har du tips til hvordan jeg kan fikse dette, rop ut!)

 

Men nå har jeg lyst til å lage egen driver. Hele meninga med driveren er å kunne printe ut simple ark med noe tekst på (jeg har aldri brukt printeren til noe annet uansett). Saken er at jeg ikke har fjerneste anelse på hvordan man gjør dette, og derfor trenger jeg tips og veiledning.

 

Har noen tidligere erfaring med driverlaging? Utstyr jeg må bruke? Lesestoff? Hvordan jeg skal gå fram? Osv.

 

Jeg er takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom den er splitter ny kan du kansje bytte den inn, og f.eks. få en HP istedet :p

 

Forøvrig ligger ikke printerdrivere i kjerna, de ligger i CUPS. Kan være du kan få til noe ved å hacke .ppd fila som hører til, uten å måtte skrive en ny driver fra bunnen av.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg brukte ndiswrapper for å ordne driver til HP-skriver'n min. Det fantes ikke linux-drivere til den men jeg lasta ned driver til windows og kjørte denne gjennom ndiswrapper. Og det fungerer helt fint.

 

edit: Ehm.. :blush: eller ikke.. Nei det var visst Wifi-kortet jeg brukte den til, ja.. Til skriveren var det et annet program, beklager feilen. (Hva var det igjen..?)

Endret av Aldeb
Lenke til kommentar
På min egen leterunde etter driver for Canon kom jeg over disse sidene. Vet ikke om dt kan være noe hjelp for deg, men:

 

http://mambo.kuhp.kyoto-u.ac.jp/~takushi/

 

ftp://download.canon.jp/pub/driver/bj/linux/

 

Så finnes det vistnok "betaldriver":

 

My Webpagehttp://www.turboprint.de/turboprint.html

6391811[/snapback]

Jeg har samme problem, men for en PIXMA IP4000 printer.

Hr søkt rundt og blant annet kommet over de turboprint-driverne. Ut i fra hva jeg kunne se, koster de penger.

Har vurdert om jeg skulle prøve å kjøre drivere og programmer gjennom WINE. Er mulig mon tro? :hmm:

Lenke til kommentar
På min egen leterunde etter driver for Canon kom jeg over disse sidene. Vet ikke om dt kan være noe hjelp for deg, men:

 

http://mambo.kuhp.kyoto-u.ac.jp/~takushi/

 

ftp://download.canon.jp/pub/driver/bj/linux/

 

Så finnes det vistnok "betaldriver":

 

My Webpagehttp://www.turboprint.de/turboprint.html

6391811[/snapback]

Jeg har samme problem, men for en PIXMA IP4000 printer.

Hr søkt rundt og blant annet kommet over de turboprint-driverne. Ut i fra hva jeg kunne se, koster de penger.

Har vurdert om jeg skulle prøve å kjøre drivere og programmer gjennom WINE. Er mulig mon tro? :hmm:

6394556[/snapback]

 

 

Jeg har en PIXMA IP4000 den skal gå ann å funke med denne fremgangsmåten. Jeg har ikke selv prøvd den da jeg har valgt å invistere i urboprintdriveren da man ikke får mulighet til å skrive CD med disse kvasiløsningene.

 

Det er flere canon skrivere man kan få til å vikre på denne måten men jeg vet ikke om den også funker for MP500

Lenke til kommentar
Du har prøvd windows-drivere gjennom ndsiwrapper?

6392380[/snapback]

Det morsomste jeg har hørt gjennom tidene i dette forumet :)

6420016[/snapback]

 

Da vil jeg på det sterkeste anbefale deg å lese igjennom flere tråder i dette forumet. Du vil garantert finne ting som er morsommere enn dette! :tease:

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...