Klauz Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Jeg er litt tungforstått med hva som er hva her.. Hva er en punshline? er dette en punchline? - Vi har et show og blir bua a scena, Rappefansa vil heller høre maria mena. Håper på svar.. Lenke til kommentar
Klauz Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Noen som kan svare? Endret 26. juni 2006 av Klauz Lenke til kommentar
Chrstan Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Jeg er litt tungforstått med hva som er hva her.. Hva er en punshline? er dette en punchline? - Vi har et show og blir bua a scena, Rappefansa vil heller høre maria mena. Håper på svar.. 6390160[/snapback] Hvorfor vil rappefansa heller høree maria mena? Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Hvorfor vil rappefansa heller høree maria mena? 6390345[/snapback] Dissa som lagde låta er sikkert så ræva at de blei bua av scena. Så måtte de whine litt. Endret 26. juni 2006 av kaiern Lenke til kommentar
Klauz Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Hvorfor vil rappefansa heller høree maria mena? ---- Fordi at låtene til T3 (Rapperne) Suger lizm så hardt at de vil heller høre maria mena en demmers låter.. Men hva er punchline, og er den linja en punchline? Her er hele låta (lyrikken) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=596537&hl= Endret 26. juni 2006 av Klauz Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Punch-Lines - a Punch-Line basically is a bar (2 lines you spit) that incorporates a Metaphor, Dis, and/or anything else to enhance the flow directed at your opponent. http://www.wikihow.com/Survive-a-Freestyle-Rap-Battle Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Punch-Lines - a Punch-Line basically is a bar (2 lines you spit) that incorporates a Metaphor, Dis, and/or anything else to enhance the flow directed at your opponent. http://www.wikihow.com/Survive-a-Freestyle-Rap-Battle 6390672[/snapback] en tolinjers diss da med andre ord.. noe sånt Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) "You talk so much shit, your lips look like butt cheeks" Edit: But eller butt? Endret 27. juni 2006 av Aldrack Lenke til kommentar
Klauz Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Så det vil være noe som det her? Men Jeg har en medelelse som jeg vil gi, at klokken kvart på 12 i går pulte jeg mordi. Pulta fort, godt, hard og i slo mo, Du hakke sagt det men jeg veit at du er homo. Men tenk hvis det bare er en fasade, da burde du få en egen homse parade. Så hvis jeg bare skal si det mildt, Eru ikke homo, ere iallfall godt spillt. Jeg er kanskje en diger nørd, men hva ære med det, Jeg er nå for fuck sake ikke en jævla CP. Dere i bra plan, kom nå med en bra plan, Hvis dere ikke har en bra plan, Bra Plan Plan tarn hva faen. Og halla Al-x hvordan gåre med deg, veit du ikke at mordi hare hardcore i senga med meg. Har jeg rett? Er dette punchlines? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 En punchline er bare en linje med et poeng i, gjerne oppbygget ved hjelp av ordspill, metaforer eller sammenligninger. I en rap-tekst er ofte disse såkalte punchlinene rettet mot en annen som en diss. 1. Punches - gode punchlines er det aller viktigste for en battletekst siden det faktisk er poenget med hele teksten: Å disse motstanderen din. Dessverre finnes det ingen klar løsning på hvordan man skal skrive gode punchlines, annet enn å stimulere den kreative sentraen i hjernen din – hvordan man gjør akkurat det finnes det ikke noe lett svar på, men det finnes noen punkter man kan gå utfra: * Opplysninger om motstanden (Kalles ofte for "personals", siden de bærer et mer persolig preg enn regulære punchlinjer som kan være rettet mot alle og enhver) - siden det er begrenset hvor mye man kan vite om personen man battler over et internettforum, må man bruke det man kan; ..er det noe med nicket hans som jeg kan bruke mot ham? ..Kaller han seg for en person/ting/anything jeg kan flippe slik at det kan disse ham? (kaller motstanderen din eksempelvis for ”EminemFan88”, sier det seg selv at det er mulig å si noe om personen/artisten Eminem som backfires på motstanderen din) ..Har han noen andre aliaser på forumet jeg kan bruke som et element i en punch mot ham? ..Er han ung/gammel? kan jeg bruke det i en punch? ..Har han lagt ut et bilde av seg selv, hvor jeg kan disse utseendet/klærene..etc hans? ..Har han en særegen skrivestil jeg kan disse? ..Hvor er han fra? – finnes det noe jeg kan bruke mht det han har skrevet under ”location"? ..Har han lagt ut noen vers i det siste/punchlines/andre opplysninger PÅ FORUMET (viktig) som jeg kan bruke mot ham? Grunnen til at det er viktig å bruke opplysninger som er allment tilgjengelige for andre forumbrukere (som skal gi vote på det beste verset) er fordi det er det eneste vi kan relatere oss til. En feil veldig mange nybegynnere gjør, spesielt hvis de skal battle en de kjenner (f.eks. en som går i klasse med dem) er at de bruker interne faktorer som vi, votere ikke har noe kjennskap til. Si for eksempel at jeg kjenner ”EminemFan88” og vet han falt og brakk foten sin på sommerleir i -99 – og skriver en linje om det, f.eks. ”jeg skal brekke deg som den foten din i -99” NEI OG NEI! ”ja, men hvis jeg forklarer nedenfor at han faktisk brakk foten sin i -99, da? Det må jo gå an??” NEI, og grunnen er ganske enkel: det er ikke interessant/relevant for oss votere – det er noe internt blant dere. * Uttrykk - mange dritgode puncher er de som klarer å flippe et kjent uttrykk inn i en ny, dissende setting, eksempelvis: ”du er tett i pappen, som en uteliggerfamilie” (Skurkesprett) der ”tett i pappen” er et kjent uttrykk..selv om det å si at noen er ”tett i pappen” ikke nødvendigvis disser så mye, er sammenligningen/dobbeltbetydningen med en ”uteliggerfamilie” så utrolig god – at den står på egne bein og fungerer som en meget god punch. Et annet eksempel er "Møter du meg så –leker du med livet- som en rokkering” (Exlax) her spilles det på uttrykket ”å leke med livet”. Prøv å tenk på diverse kjente uttrykk; finnes det noe du kan bruke der for å disse motstanderen din? * Ordspill - kanskje den mest brukte typen punchline av alle; ligner mye på en ”utrykk”-punch (er egentlig det samme som det) bare at her er det ikke nødvendig å spille på et uttrykk, men heller på et singulært ord. Eksempler på det kan være; "vil du bli hylla, så legg mikken på’n” (Bubba Mo) der han spiller på ordet ”hylle”. Et annet eksempel kan være; ”jeg banker donald helt rått mann, du veit du aldri kunne slått an” (Tens One) her spiller han på ordlydlikheten mellom "an/and” Denne type punch er det som nybegynnerne oftest prøver seg på, dessverre blir ordspillene enten: A) veldig presset – noe som betyr at det ikke faller naturlig, at sammenligningen eller ordlydlikheten blir alt for vilkårlig til at det kan regnes som en bra punch, et eksempel på det kan være; ”jeg er like kul som det du får på hodet etter jeg har slått deg” Dette er for så vidt et ordspill (på ordet ”kul”), men ikke et særlig godt et fordi ordleggingen er veldig klønete (setningen er altfor lang) og selve ordet jeg velger å spille på (”kul”) ikke er særlig bra. Dette er altså en wack punch ”Men hvordan vet jeg hvilke ord som er bra å spille på, Atil?” Etter å ha lest et par gode ordspill, og deretter sammenligne kvaliteten på disse med dine egne – får du en pretty good idea om hvordan kvalitetsforholdet er. Hvis du tenker ”daaaaamn, det var clever shit! Hvorfor har ikke jeg tenkt på det før?”, så er det et ganske godt pekepinn på hva voterene er på jakt etter. Det kan likevel være slik at du som ny skribent, blir imponert over ordspill som andre ikke blir imponert over – da er sannsynligheten høy for at de synes at linja er: B) Played out, at konseptet har blitt gjort før, eller at ordspillet er så lite originalt at ingen engang har giddet å gjøre det før. Et eksempel på en played punch er ”du kunne ikke fått sex om du la sammen tre og tre” Her spilles det på seks/sex, som er veldig uoriginalt gjort. Dessuten gir ikke setningen noe mening (hvorfor skulle jeg få sex (ikke seks, men sex) hvis jeg la sammen tre og tre?) Det er med andre ord viktig at punchen make sense – og ikke bare noen vilkårlige ord satt sammen for at det skal se/høres kult ut. * Hjelpemidler til rådighet - de aller, aller fleste puncher faller inn under de ”ord” eller ”uttrykk”-kategorien, men så har du noen småjævler som bruker de hjelpemidlene de har til rådighet – som oftest omgivelser/hjelpemidler..et par eksempler så dere skjønner hva jeg mener ”sjekk tastaturet! se meg trykke 'z og x' -er bedre enn deg 'OVER-ALT'” (slow mo) der han spiller på at bokstavene Z og X er over ALT-tasten på tastaturet. Et annet eksempel er: ”paweawe,waermawermlwearmeawr.,.rmermlse,mlpwer. teksten min SLÅR deg uten vansker, killer skrivd med BOKSEHANSKER” (Big_Bone) der han spiller på at han taster på tastaturet med boksehansker (hence the filler). I denne kategorien er det veldig enkelt å swaye til seg noen votes, siden det viser et høyt innslag av kreativitet å bruke det man har til rådighet av omgivelser..etc Du som ny skribent har også kanskje lagt merke til at det er mange folk som markerer punchene/ordspillene sine med ’’ ”” - - ~ ~ ..også videre eller markerer rimordene med STORE BOKSTAVER..eller markerer punchlinjen med uthevet skrift. Dette er rett og slett et hjelpemiddel til voterne slik at de ikke går glipp av poenget. Noen synes det er irriterende og unødvendig, men sannheten er nok at i (dessverre) mange tilfeller så er det nødvendig, siden det finnes en hel rekke folk som bare skummer gjennom et battlevers – og hvis de ikke forstår punchen (som kan være fordi den ikke er markert eller uthevet, siden de har blitt så vant med disse uthevelsene og markeringene av punchene) så voter de ikke på den. Jeg skal ikke si at det er rett/feil å markere (jeg gjør det selv), men for guds skyld: LES battleverset NØYE før dere stemmer. Hvis dere ikke forstår punchen – så SPØR for guds skyld, og nei det er ikke flaut å spørre ”hva mener du med det?”. Hvis du vil markere – så marker, hvis du har tiltro til forståelsen til voterne, så ikke marker. As simple as that. Et annet punkt som er fint å få med – er å prøve å være original! (hvor vanskelig det enn høres ut) Den beste (å følgelig vanskeligste) måten å være original på er selvsagt å komme opp med et konsept/ordspill/uttrykkspill som ingen andre har kommet opp med – noe selvfølgelig alle som skriver punches bør strebe etter. Dette er selvsagt veldig krevende – og du som skribent kan føle at alt har blitt flippet før og at det ikke kan være noen originale poenger igjen, right? WRONG! Tro meg når jeg sier dette; Det finnes en hel haug med ordspill/konsepter som ingen har tenkt på – det gjelder ”bare” å finne dem frem. Dessverre finnes det ingen klar løsning på hvordan man skal finne opp nye konsepter på – annet enn å prøve & feile..prøve mer & feile mer..også videre. Ingen blir flink over natten – og ALLE som skriver punches har skrevet hundrevis av wacke punches før de endelig kommer opp med noe bra. ALLE. Det finnes likevel en måte – der du ikke nødvendigvis behøver å finne opp et helt nytt konsept/ordspill/innfallsvinkel til en punch – du kan flippe andre sin. Med ”flippe” mener jeg at du kan omgjøre (ja, til og med forbedre) et konsept som har blitt gjort før – med andre ord så kan du la deg INSPIRERE av andre sine punchlinjer. Her er det for øvrig veldig viktig å huske på å IKKE bite (kopiere) punchen og/eller punchens betydning fra en annen – siden dette er noe votere selvfølgelig ikke setter pris på. Et eksempel: - Si at jeg ser ”vil du bli hylla, så legg mikken på’n” -punchen til Bubba Mo og velger å flippe den til ”etter den battlen blir du ikke hylla - du legger mikken der” så kalles det for BITING. "Ja, men jeg forandret jo på ordrekkefølgen!” Det spiller ingen rolle – betydningen av punchene (betydningen av ordspillet på ordet ”hylle”), selve måten de disser på – er identisk, noe alle voterne vil se. - Hvis jeg derimot skriver; ”stilen din kunne ikke blitt hylla – om den var kjøpt på IKEA” (noe som ikke er en særlig god punch, (kreativiteten min er på bunn, haha) men som likevel illustrerer poenget mitt) så har jeg blitt INSPIRERT av ”hylle”-ordspillet i punchen og lagt til MIN EGEN betydning av ordspillet – uten å stjele betydningen av Bubba sin punch. Merk at slike flipper ligger veldig i grenselandet – og det vil alltid være noen som synes like fullt at min hylle-flipp er biting av linja til bubba, men slik vil det alltid være. - En kan også bruke litt kreativitet – ja, kall det gjerne litt ”uvanlige” flipper. Et eksempel på det kan være: ”Vil du bli hylla? ..gå å jack en linje av bubba” (Murakami). Denne linja fungerer bare fordi her henvises det til en såpass kjent punch som det gjør – en punch alle kjenner. Dessuten blir det forklart i punchen at det henvises til bubba sin linje. Kreativitet er altså nøkkelordet – uansett hvilken type punch du skulle velge å skrive. Men det aller, aller viktigste av alt – DEN MÅ DISSE MOTSTANDEREN DIN!! 2. Fillere - et battlevers består som oftest av annenhver linje med fillere/punches (dette er i alle fall det ”normale” ..ikke dermed sagt at du MÅ skrive verset ditt på den formen, det er lov til å eksperimentere – men ikke glem å (ja, du gjettet riktig) DISSE motstanderen din. Navnet ”fillere” er for så vidt litt misledende for hvilken funksjon linjene har (i og med at navnet tilsier at dette er en linje som skal være ”fyllestoff” mellom punchene) – siden det er veldig mange som ”glemmer” eller ikke bruker fillerne for hva de er verdt. Fillere BØR brukes på følgende måter: A) Som en lay-up linje til punchen – der du kanskje forklarer nærmere hvorfor du har valgt å bruke akkurat den punchen du har valgt å bruke. Et eksempel på dette: ”'BigBone kanke sloss' -hva prøver du å få folk til å tru'a? alle her veit jo at jeg 'rommer punches', som boksehansker i stua”(Big_Bone) Her ser vi klart at filleren legger opp til sloss/boksehansker/-punchen som kommer i neste linje. Et annet eksempel kan være: ”en 'hobby-kryssordløser' og keystyle-konge på kjedelige dager ACE ville brife skills og hjalp meg med 'wack på 3 bokstaver'...” (Big_Bone) Her ser vi også at filleren legger opp (og fungerer som en forklaring for) punchen som kommer i linja etter, ved at han legger opp til kryssord/ace/wack på 3 bokstaver-punchen. For øvrig en veldig god punchlinje som virkelig bruker nicket til motstanderen på en flott måte. B) Som en egen punch (som egentlig står fint på egne bein og ikke trenger å ha sammenheng med punchen i neste linje), Et eksempel på det: ”..Jeg er en ener gee..mens du blir mer liggende enn enerly..på intensiven.. For yo..står Sincere med 'henda i lomma' - så reaches det for sprettkniven” (Sincere) Der egentlig begge linjene kan fungere fint som en punch. C) Hverken A eller B, med andre ord en enkeltstående linje som kan bli brukt til å briefe med multirim eller bare generelt fuck-you-snakk. Poenget her er å BRUKE fillerne aktivt. Med dette mener jeg IKKE at ALLE fillerne dine skal være lay-ups eller punches, men jeg mener at det alltid lønner seg å ha fillere som har en eller annen funksjon relatert til det å DISSE MOTSTANDEREN (du synes jeg gjentar det for mye? Vel, det er fordi det er det viktigste i alle aspekter av en battle – altså det å DISSE motstanderen) Lenke til kommentar
Klauz Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Er det noe med nicket hans du kan bruke mot han.. Nicket bra plan.. Dere i bra plan, kom nå med en bra plan, Hvis dere ikke har en bra plan, Bra Plan Plan tarn hva faen. jeg prøve: Rima dine er som om de er kjøpt på prix, Var'u rapper i hotellstabben ville dukke fått no tips. er dette en punchline da.. (Disse to her) ------------------------------------------------------------------------ Nå fatta jeg. ”vil du bli hylla, så legg mikken på’n” -punchen til Bubba Mo Hylla og hylla.. ^^ ------------------------------------------------------------------------ Du er jo skjeiv, som om du var kjøpt flatpakka fra Ikea. - er dette puch da.. Skjeiv = HOMO. Skjeiv = de fleste stativ, hyller som blir kjøpt flatpakket fra ikea. Endret 27. juni 2006 av Klauz Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Du er jo skjeiv, som om du var kjøpt flatpakka fra Ikea. - er dette puch da.. Skjeiv = HOMO. Skjeiv = de fleste stativ, hyller som blir kjøpt flatpakket fra ikea. Ja, det er en punchline, men vil ikke akkurat kalle det en god punch. Den var lite kreativ + at den trengte en liten forklaring. Jeg forbinner ikke nødvendigvis flatpakker fra ikea med sjeiv. En annen ting er at jeg har hørt uendelige varianter som spiller på det samme. f. eks; "Du kaller meg homo? Selv er du som tårnet i Piza" (syns forresten også at dette var en dårlig punchline, poenget er at skjeiv/homo det er oppbrukt) Men bare fortsett å skriv... Endret 27. juni 2006 av Jør2 Lenke til kommentar
Klauz Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Men var jo bare for å finne ut hva en punch var da Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Ja, da var det vel greit nok. Så nå vet du det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå