Gå til innhold

RAID 0 superytelse?

Betroz

Anbefalte innlegg

Jeg var bitt av RAID basillen for 2-3 år siden jeg også. Leste på internett at hastigheten skulle være SÅÅÅÅÅÅ mye bedre, og ja i benchmarks så jeg klare forskjeller. MEN merka jeg forskjell i dagligdagse programmer/spill? Nei og atter NEI! Men klart, dette var snakk om IDE RAID 0. SCSI RAID 0 er noe HELT annet!

Så til dere som er blitt bitt av RAID basillen nå så vil jeg si til dere, det er faktisk ikke så mye å hente av det. Driver du med audio/video redigering så vil RAID 0 gi deg noe extra ytelse. Men ellers vil du ikke merke noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Så til dere som er blitt bitt av RAID basillen nå så vil jeg si til dere, det er faktisk ikke så mye å hente av det. Driver du med audio/video redigering så vil RAID 0 gi deg noe extra ytelse. Men ellers vil du ikke merke noe.

Gode poeng som mange ikke tenker over i jakten på den ultimate maskin som knuser alt annet i syntetiske benchmarks uten at det dermed blir noe forskjell å snakke om i daglig bruk.

Selv har jeg rikelig med RAM og opplever ytterst sjelden at maskinen bruker disken underveis i f.eks. spill (unntatt når den henter nye levels og sånn da).

Gidder jeg å bruke penger på et RAID-oppsett for at UT2003 skal starte opp på 8 sekunder istedet for 11, eller at Word skal fyre på 1,5 sekund istedet for 2 eller for at Photoshop skal starte på 7 sekunder istedet for 9... No way!

Lenke til kommentar

Men noe som hadde vært fett å hatt...en SCSI disk som f.eks Seagate Cheetah 15K.3 som kommer snart! Dette er en 15000 rpm 8MB cache SCSI disk som kan sies å være verdens raskeste harddisk per dags dato. Søketiden er på 3.x ms ellerno :smile: Det som er spessielt med denne disken er at den bråker ikke mer enn dagens 7200 rpm IDE disker, og blir ca. 5 grader varmere enn f.eks IBM 60GXP disken. Dette er ganske bra med tanke på at vi snakker om 15K rpm disk her!

Kilde: http://www.storagereview.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...