Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4 høytalere på en 2-channel forsterker... Hvordan?

Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe meg Dette (det 5" komponentsettet) og har 2 stk. LighningAudio F&F på 225w max og 75w RMS effekt. Alle komponenetene tror jeg skal være på 4 ohm. Har en MAAudio M683i : 2x200wRMS @ 4 ohm stereo, 2x400w @2 ohm stereo, 1x800w Max @ 4 ohm bridged

Har også en cd-spiller på 4x 40w. Tenkte jeg skulle koble de to diskanteen til cd-spilleren og la den drive dem. Og koble de 4 andre høytalerene i forsterkeren, altså 2 høytaere i hver utgang (R og L)

Tror dere dette vil funke?? Vet ikke helt om jeg burde seriekoble eller paralellkoble høytalerene i såfall...

Noen som kan hjelpe eller komme med innspill? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja... Skulle ikke være noe problem å koble alt p åhøyre side på høyre kanal og vice verca men vakkert blir det ikke....

Og spilllern, tja, det er vel ikke biampingsmuligheter på det delefilteret så det er nok utelukket medmindre du har delefilter på selve spillern.

Uansett vil nivåforskjellen føre til et meget uheldig resultat om så er.

Koble to og to på hver kanal du, det blir minst galt om alt skal på forsterkern. Du kan jo prøve å koble på spillern også og høre hva du syns låter best. Eller minst ille alt ettersom :p

Lenke til kommentar

Forstod jeg det riktig så kan jeg altså ikke koble diskantene til spilleren og resten på amp. Mente du at jeg må ha alt på forsterkeren? Men da blir jo det jo svært lite ohm i kretsen da... blir det ikke?

Her er forresten ei tegning av sånn som jeg så det for meg :p

post-63700-1151355922_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det der skulle funke det om du deler elementene på forsterkern på ca samme delefrekvens som delefiltrene til komponentsettet.

Impedansen blir like forbanna 2 ohm uansett hvor du vrir og vender på det, med eller uten diskanter, mellomtoner og delefilter på samme kanaler som 6*9" ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...