Gå til innhold

Vannkjølingen min!

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Jeg har fått tatt bilde av vannkjølingen

min og vil gjerne høre kommentarer og konstruktiv kritikk fra dere om den.

Sett utenifra:

kabb2.jpg

Vanntanken min ( sukkerboks fra Bunnpris )

kabb3_vanntank.jpg

Kjøleblokken fra Innovatek:

kabb4_blokk.jpg

Radiatoren fra Swiftech:

kabb5_radiator.jpg

Radiatorviften har jeg inni kabbet:

kabb6_vifte.jpg

Dett var dett...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser for så vidt greit ut, men har følgende kommentarer:

Vanntanken kunne godt vært mindre, du tjener ingenting på en stor! Men så lenge du har plass....

Radiator og vifte: Hvor tar du luften fra? Om du trekker (varm) luft fra kabinettet, så er ikke dette optimalt, mht. vanntemp. Om dette er tilfelle, så vil også vifta jobbe noe dårligere, ved at den trykker luften gjennom radiatoren. En aksialvifte er mest effektiv på sugesiden!

Zerpent: Silikonslanger er noe av det mest fleksible å bruke. Men jo større dimensjon du anvender, jo større blir også minimum bøyeradius. Du bruker jo 1/2" slanger, og dermed må disse legges i større svinger enn f.eks en 3/8" slange.

Lenke til kommentar

Det første som slår meg (bortsett fra at det var en kul vanntank som stod i stil med slangene :smile:) var at du har en elendig utnyttelse av radiatoren.

a) Du tar varm luft fra kabinettet gjennom radiatoren, men når alternativet er å ta varm luft inn i kabinettet så er det ikke helt lett å si hva som er best.

B) Vifta er plassert helt inntil radiatoren (så godt som). I midten av vifta er det derfor en dødsone. I tillegg er det jo kun akkurat i sirkelen med 120mm hullet (og minus dødsona) som får noe luft gjennom seg.

Ideelt sett bør viftene monteres 2-3 cm ifra og med en trakt. Hele artikkelen kan leses hos duckman :smile: Om jeg var deg ville jeg kutta et større hull og så montert en slik trakt over radiatoren for så å la vifta suge lufta gjennom.

Alternativ (og muligens bedre?) er å prøve å finne en annen plassering.

Jeg tror du har *mange* grader å hente ved bedre utnyttelse av radiatoren

Lenke til kommentar

Spørsmålet er: e ditta vatnet egentlig gult??

å e dissa 90* albuane på toppen egentlig T-stykker??

Jeg synest du har gjort en toppers jobb ej, men ej trur at du klarer å presse inn ei 120 vifte til, over cd-romen din, slik at du får bedre utnyttelse av radiatoren....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-14 12:16, skrev Zerpent:

Men hva med tygon slanger? Er de mer flexible enn silikon? Er det andre fordeler/ulemper med tygon?

Det morsomme er at jeg har både tygon og silikon av samme dim. her. Det mindre morsomme er at tygonslangen er i bruk, så det blir litt vanskelig og sammenligne. Men hvis ikke hukommelsen er helt vekke, så vil jeg påstå at tygonslangen tåler ørlite mer bend er silikonslangen. Og når tygonslangen "knekker" så blir ikke knekken like tett som på silikon. Det kommer nok av at tygonslangen har litt tykkere vegger en silikonslangen. Men det medfører også at den kan virke litt mer uhånderlig/stivere, selv om materialet som sådan er like fleksibelt som silikon. Kvaliteten ellers er upåklagelig. Tygon blir tross alt brukt av NASA i verdensrommet :roll:

Silikon:

+ Fleksibel

+ Lett i vekt

+ Rimelig

- Statisk (suger til seg støv og dritt!)

- Misfarges over tid

Tygon:

+ Fleksibel

+ Gjennomsiktig

+ Misfarges ikke

+ Høy kvalitet

- Høy vekt

- Dyr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...