plumbe Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Hvordan bygger jeg opp dersom jeg skal ha 30 tegn fra en f.eks på forsiden. Eks. Dette er en dummy tekst, teksten fortsetter ved å følge linken....... Les mer(link) Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 <?php $string = // noe som kommer fra en database? echo substr($string, 0, 30) . '...'; ?> men den kan komme til å kutte midt i et ord da... Lenke til kommentar
plumbe Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 men som en sql command da Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 det er umulig å svare på uten å vite hvordan du har strukturert databasen din. Lenke til kommentar
plumbe Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 content ligger som tinytext. Er det svar på spørsmålet? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) tja, kan vel ta et forsøk.. kan du kjøre en describe på tabellen og gi meg resultatet? <?php $conn = mysql_connect('host','user','pass); mysql_select_db('database',$conn); $sql = "SELECT * FROM `tabell`"; $result = mysql_query($sql, $conn) or die(mysql_error()); while(false !== ( $rad = mysql_fetch_assoc($result)) ) { $content = $rad['content']; // Sikkert hente ut mange andre felter også echo substr($content, 0, 30); // (og mye annet) } mysql_close($conn); ?> Kan du php eller ikke? EDIT: glemte å bruke substr() ja... fiksa Endret 26. juni 2006 av hockey500 Lenke til kommentar
plumbe Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Okay, jeg skal bruke php Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 ja, jeg hadde regnet med det siden du poster i php-delen av forumet. men KAN du php? Lenke til kommentar
plumbe Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Ja det kan jeg ganske bra Lenke til kommentar
Peter Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/string-functions.html SUBSTRING(str,pos), SUBSTRING(str FROM pos), SUBSTRING(str,pos,len), SUBSTRING(str FROM pos FOR len) The forms without a len argument return a substring from string str starting at position pos. The forms with a len argument return a substring len characters long from string str, starting at position pos. The forms that use FROM are standard SQL syntax. It is also possible to use a negative value for pos. In this case, the beginning of the substring is pos characters from the end of the string, rather than the beginning. A negative value may be used for pos in any of the forms of this function. mysql> SELECT SUBSTRING('Quadratically',5); -> 'ratically' mysql> SELECT SUBSTRING('foobarbar' FROM 4); -> 'barbar' mysql> SELECT SUBSTRING('Quadratically',5,6); -> 'ratica' mysql> SELECT SUBSTRING('Sakila', -3); -> 'ila' mysql> SELECT SUBSTRING('Sakila', -5, 3); -> 'aki' mysql> SELECT SUBSTRING('Sakila' FROM <span style='color:orange'><span style='color:orange'>-4 FOR 2); -> 'ki' This function is multi-byte safe. If len is less than 1, the result is the empty string. SUBSTR() is a synonym for SUBSTRING(). Endret 27. juni 2006 av Nazgul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå