Gå til innhold

Folk over 20 hører ikke denne lyden...?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å si at trommehinnens oppbygging, genetisk, fra fødselen er begrenset til 20kHz synes jeg også var en litt drøy påstand. Vi snakker tross alt om biologi her og det vil være en statistisk normalfordeling og tillhørende avvik selv fra fødselen av når øret ikke har noen begrensende skader fra yttere påvirkninger.

6721692[/snapback]

 

At det sikkert er litt avvik er jo greit nok, men hvorfor er det så utenkelig å tro at det er en grense? Kjenner du mange folk som kan se infrarødt eller ultrafiolett? Også med synet er det jo biologisk begrenset hvilke bølgelengder vi oppfatter. Ellers er det vel i hovedsak basilarmembranet, og nervene som er koblet til det som begrender hvilke bølgelengder vi kan oppfatte, ikke trommehinnen(?)

 

AtW

6812898[/snapback]

 

Går ikke fargesynet på ionisering/spalting av stoffer som synspurpur - hvor frekvensen (energien rettere sagt) er låst ut i fra molekylets oppbyggning - mot øret, hvor grensen er bestemt av mekaniske ting og derfor mer flytende/påvirkelig...

6843943[/snapback]

 

Hørselens frekvensspekter er jo også bestemt av hvilke nerver som reagerer på hva. Som jeg sa tidligere, så har såvidt meg bekjent ikke selve trommehinnens oppbygning spesielt mye å si for frekvensresponsen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Å si at trommehinnens oppbygging, genetisk, fra fødselen er begrenset til 20kHz synes jeg også var en litt drøy påstand. Vi snakker tross alt om biologi her og det vil være en statistisk normalfordeling og tillhørende avvik selv fra fødselen av når øret ikke har noen begrensende skader fra yttere påvirkninger.

6721692[/snapback]

 

At det sikkert er litt avvik er jo greit nok, men hvorfor er det så utenkelig å tro at det er en grense? Kjenner du mange folk som kan se infrarødt eller ultrafiolett? Også med synet er det jo biologisk begrenset hvilke bølgelengder vi oppfatter. Ellers er det vel i hovedsak basilarmembranet, og nervene som er koblet til det som begrender hvilke bølgelengder vi kan oppfatte, ikke trommehinnen(?)

 

AtW

6812898[/snapback]

 

Går ikke fargesynet på ionisering/spalting av stoffer som synspurpur - hvor frekvensen (energien rettere sagt) er låst ut i fra molekylets oppbyggning - mot øret, hvor grensen er bestemt av mekaniske ting og derfor mer flytende/påvirkelig...

6843943[/snapback]

 

Hørselens frekvensspekter er jo også bestemt av hvilke nerver som reagerer på hva. Som jeg sa tidligere, så har såvidt meg bekjent ikke selve trommehinnens oppbygning spesielt mye å si for frekvensresponsen.

 

AtW

6844182[/snapback]

 

Delvis mitt poeng også. Men hovedpoenget var "fargesynets frekvensspekter varierer ikke fra person til person, hørsel kan kansje gjøre det".

Lenke til kommentar

 

Hørselens frekvensspekter er jo også bestemt av hvilke nerver som reagerer på hva. Som jeg sa tidligere, så har såvidt meg bekjent ikke selve trommehinnens oppbygning spesielt mye å si for frekvensresponsen.

 

AtW

6844182[/snapback]

 

Delvis mitt poeng også. Men hovedpoenget var "fargesynets frekvensspekter varierer ikke fra person til person, hørsel kan kansje gjøre det".

6882623[/snapback]

 

Jeg har ihvertfall ikke sett noe spesielt som tyder på at enkelte hører noe særlig over 20 khz, men mitt orginale poeng var at det er ike så usaklig å anta at sanser har absolutte grenser, og ikke er normalfordelt, noe som ble sagt i et innlegg jeg svarte på.

 

Men du har rett, bare fordi synet ikke variere noe særlig, så betyr ikke det nødvendigvis at hørselen ikke gjøre det, det var mer ment som et eksempel på at sanser kan ha ganske absolutte grenser.

 

AtW

Lenke til kommentar

AtW: jeg er helt enig i at sanser kan ha absolutte verdier. Men jeg er ikke enig at hørsel er blandt disse. Man lærer i både statistikk og naturvitenskap at naturen stort sett er normalfordelt. Når man også kan observere at forskjellige arter har forskjellig frekvensspekter i hørselsområdet til tross for at mekanismen for hørsel er prinsipielt den samme så er det ikke så riv ruskende galt å anta at det også er små variasjoner innenfor samme art. Også vil jeg vel si at 18-22kHz er en ganske spiss normalfordelign der vi kan anta at de aller fleste ligger svært nære 20kHz. Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt tok det opp var at det i tidligere poster hardnakket ble påstått at ingen mennesker kunne høre over 20kHz. Noe som ikke er tilfelle. 20Hz-20kH blir brukt som en normal for normalt hørende mennesker uten hørselsskader og ikke som en absolutt grense. Det er helt sikkert fult mulig å sette en absolutt øvere grense for mulig menneskelig hørsel, men 20kHz er altså ikke denne grensen. Det var det eneste jeg ville fram til med min oprinnelige post.

Lenke til kommentar
AtW: jeg er helt enig i at sanser kan ha absolutte verdier. Men jeg er ikke enig at hørsel er blandt disse. Man lærer i både statistikk og naturvitenskap at naturen stort sett er normalfordelt. Når man også kan observere at forskjellige arter har forskjellig frekvensspekter i hørselsområdet til tross for at mekanismen for hørsel er prinsipielt den samme så er det ikke så riv ruskende galt å anta at det også er små variasjoner innenfor samme art. Også vil jeg vel si at 18-22kHz  er en ganske spiss normalfordelign der vi kan anta at de aller fleste ligger svært nære 20kHz. Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt tok det opp var at det i tidligere poster hardnakket ble påstått at ingen mennesker kunne høre over 20kHz. Noe som ikke er tilfelle. 20Hz-20kH blir brukt som en normal for normalt hørende mennesker uten hørselsskader og ikke som en absolutt grense. Det er helt sikkert fult mulig å sette en absolutt øvere grense for mulig menneskelig hørsel, men 20kHz er altså ikke denne grensen. Det var det eneste jeg ville fram til med min oprinnelige post.

6885669[/snapback]

 

At andre dyr har samme mekanismer og har et annet frekvensspekter sier jo lite, det kunne jo menensker også hatt med et litt annerledes hørselssystem. (med samme mekanismer).

 

Har du noen kilder på denne normalfordelingen du viser til? (og at 20 khz ikke er den øvre grensen)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg har allerede referert til artikkel på wikipedia som forklarer at det finnes mennesker som hører greit opp til 22kHz og også muligens høyere. Som sagt er det snakk om veldig spiss normalfordeling her og det er kanskje snakk om kun en av flere tusen som hører disse frekvensene, og de fleste av oss påføres små skader på hørselssystemet gjennom livet som medfører at vi ikke en gang hører så langt som 20kHz (derav utspringet til denne tråden).

 

20-20kHz forteller oss hva som er normalt å forvente av et friskt øre. Hvis man ser på oppbygningen av øret og tar utgangspunkt i at ingen mennesker er helt like (med untak av identiske tvillinger) så er det jo logisk at stigbøylen og sneilehuset og alle de andre delene som bygger opp mekanismene i øret som gjør at vi hører ikke er 100% identiske i to forskjellige mennesker. Det er disse små variasjonene som også medfører at man får en liten statistisk variasjon for hva som er mulig for de enkelte individer og høre.

Lenke til kommentar
Jeg har allerede referert til artikkel på wikipedia som forklarer at det finnes mennesker som hører greit opp til 22kHz og også muligens høyere. Som sagt er det snakk om veldig spiss normalfordeling her og det er kanskje snakk om kun en av flere tusen som hører disse frekvensene, og de fleste av oss påføres små skader på hørselssystemet gjennom livet som medfører at vi ikke en gang hører så langt som 20kHz (derav utspringet til denne tråden).

 

20-20kHz forteller oss hva som er normalt å forvente av et friskt øre. Hvis man ser på oppbygningen av øret og tar utgangspunkt i at ingen mennesker er helt like (med untak av identiske tvillinger) så er det jo logisk at stigbøylen og sneilehuset og alle de andre delene som bygger opp mekanismene i øret som gjør at vi hører ikke er 100% identiske i to forskjellige mennesker. Det er disse små variasjonene som også medfører at man får en liten statistisk variasjon for hva som er mulig for de enkelte individer og høre.

6886133[/snapback]

 

Stigbøylen (og hammeren og ambolten) driver bare med impedans-matching mellom trommehinnne og det ovale vinduet, det har såvidt jeg vet ikke noe særlig med frekvensoppfattelsen å gjøre.

 

Jeg skal se om jeg får gravd opp noe info om dette, det er egentlig ganske interessant, må innrømme at jeg ikke stoler helt på wikipedia, da artikkelen ikke virket helt 100% (blant annet er det feil at øret er mest sensistivt mellom 500 og 2000 hz), så forhåpentligvis kommer jeg tilbake litt senere med noe ionformasjon som kanskje kan kaste litt mer lys over saken.

 

AtW

Lenke til kommentar
"The full range of human hearing extends from 20 to 20,000 hertz."

6388322[/snapback]

sier seg vel selv at alle med normal hørsel hører testlyden på 18.000Hz da.. ;)

 

små barn hører høyere frekvenser en 20.000 ,men faller med årene, 20-50år eller no sånt hører 18.000-20.000 å etterhvert som man blir eldre faller det enda lengre ned, var hos en kunde som ikke hørte varsel lydene på måleinstrumentet mitt (elektriker), tipper den ligger under 10.000Hz...

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Veit dette er en gammal tråd,

men jeg har funnet en lyd som skal være på 17khz

http://www.jetcityorange.com/mosquito-ring...to-ringtone.mp3

gamlingan (over 45) hørte den ikke.

Har ikke sjekka med andre. Men den funker greit som ringetone

 

Kilde:

http://www.jetcityorange.com/mosquito-ring...ngtone-MP3.html

9163682[/snapback]

Jeg hørte den ikke, er 18år. Jeg er rimelig sikker på at lyden i første post ikke har så høy frekvens som er oppgitt. Hadde et apperat på skolen som sendte ut høyfrekvent lyd, og da stoppet lyden på rundt 13KHz.

Lenke til kommentar

Jeg er nå blitt 28 år.. har jobbet som tømrer i over 10 år nå og ikke alltid vært så veldig flink til bruke hørselværn.. Men alikevel hører jeg disse lydene helt fint, og kansje litt for godt også. Får en merkelig følese i kroppen og hodet når disse lydene spilles av. Funket helt fint med ms mediaplayer 11 hos meg.. Btw fikser ikke å oppholde meg for lenge i nærheten av høspent ledninger / master heller, da dette resulterer i noe av det samme som vis jeg spiller av disse lydene over lengere tid (les: flere ganger etter hverandre). Noe merkelig skjer med kroppen når den utsettes for høyfrekvenslyder med mye db. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...