VegardStr Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 xmms, 19 ¾, hører den fint. Mas på meg og kansje jeg skriver en Java-aplett som lager lyd i "ønsket" frekvensområde 6388645[/snapback] *mase på.* eg hører den fint. men mamma på 38 hører den ikkje Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Ved nærmere ettertanke så går ikke det, da "API'n" jeg tenkte å bruke ikke støtter vilkårlig høye samplerates (så vidt jeg husker), og du vil få problemer med hr. Nyquist. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Det er faktisk ikke riktig at den absolutte øvere grense for menneskeøret er 20kHz. 20Hz ril 20kHz blir brukt som en standart norm for det området som er normal hørsel, men en del kan høre rundt 22kHz og noe få kan faktisk høre over dette også. 6715715[/snapback] Kan du komme med informasjon? I Naturfagstimene testet vi frekvensområdet til alle i klassen. Det var to som hørte den høyeste lyden, nemlig 20kHz. Vi tok ikke testen videre da det visstnok var umulig, pga trommehinnens oppbygging, å høre noe over dette. 6717988[/snapback] fra wikipedia: A common rule of thumb used to describe human sensitivity to pitch is frequency of 20 Hz to 20 kHz. The normal human range of hearing varies significantly with age, occupational hearing damage, and gender; some individuals are able to hear pitches up to 22 kHz and perhaps beyond, while others are limited to about 16 kHz. Et utsnitt på 20-30 er neppe stort nok til å plukke opp disse statistiske avvikene. På den andre siden, siden dere stoppet på 20kHz kan det jo hende at en eller begge av de som hørte denne frekvensen også kan høre litt høyere frekvens. Å si at trommehinnens oppbygging, genetisk, fra fødselen er begrenset til 20kHz synes jeg også var en litt drøy påstand. Vi snakker tross alt om biologi her og det vil være en statistisk normalfordeling og tillhørende avvik selv fra fødselen av når øret ikke har noen begrensende skader fra yttere påvirkninger. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Etter å ha skrudd volumet til 30(av 50) på boomblasteren så hørte jeg lyden svakt. Har hørselskade så det holder, fikk 3 på sesjon og ble henvist til sykehuset for en skikkelig test. Grafen som jeg fikk se etter testen så ikke helt pen ut. Kan ørebetennelse skade hørselen? Da jeg var yngre(0-2år) hadde jeg ørebetennelse og legen ville ikke gi meg medisin pga at jeg var så liten. Gikk lenge med betennelse før legen valgte å gi meg medisin, tror det har en finger med i spillet når det gjelder hørselen min Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Jeg er 26... synes den var skarp, høy, og litegrann ubehagelig. Jeg kan faktisk høre lyden på 1% volum. Mulig jeg har supermannører eller no. Noe som vet om et verktøy for å teste frekvensområde på nett? Skulle likt å vite hvor høyt jeg kan høre. Endret 23. august 2006 av guardianpegasus Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Okeeeey...Uhm Hvis jeg setter den på etter å ha satt på stopp i itunes hører jeg sånn ekkel høyfrekvent lyd...Setter jeg den på repeat kommer det sånn munnspill lyd, som bare blir høyere og lengre...Bare litt om ganga men alikavell..Wtf?? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Foreldrene mine på 49 og 52 kan ikke høre lyden. Fattern hører den veldig svakt når jeg drar opp volumet. Og da får jeg vondt i ørene hehe. Dama mi på 22 hører den merkelig nok heller ikke. Men jeg har en liten teori om at hun ikke spiser grønnsaker, sikkert noe med antioksydanter å gjøre Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 15 år, hørte lyden hvis jeg skrudde på fullt. Har bare det innebygde lydkortet da. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hørte den godt (31 år.) Men lyden var grusom. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hører klart og tydelig, er sikkert blant de eldste her i huset... Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 15 hører den klart og tydelig... Men det hjelper ikke så mye på det store spørsmålet da. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Spilte den av på skolen i dag. Mesteparten hørte den svakt, mens noen fikk vondt i ørene Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Å si at trommehinnens oppbygging, genetisk, fra fødselen er begrenset til 20kHz synes jeg også var en litt drøy påstand. Vi snakker tross alt om biologi her og det vil være en statistisk normalfordeling og tillhørende avvik selv fra fødselen av når øret ikke har noen begrensende skader fra yttere påvirkninger. 6721692[/snapback] At det sikkert er litt avvik er jo greit nok, men hvorfor er det så utenkelig å tro at det er en grense? Kjenner du mange folk som kan se infrarødt eller ultrafiolett? Også med synet er det jo biologisk begrenset hvilke bølgelengder vi oppfatter. Ellers er det vel i hovedsak basilarmembranet, og nervene som er koblet til det som begrender hvilke bølgelengder vi kan oppfatte, ikke trommehinnen(?) AtW Lenke til kommentar
SCV Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 jeg er 20 og hører den ikke på normalt volum, men et lite hakk opp og jeg hører den. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Jeg har faktisk nesten samme lyden konstant på rommet, bare at denne oscillerer. Lyden kommer fra to harddisker og den intefererer siden de spinner på nesten helt likt turtall. (Lyden veksler gradvis mellom helt stille (lydene i motfase) og ekstra høy (lydene i fase)). Og diskene står satt opp i RAID0 så det er ikke bare å fjerne en. Lenke til kommentar
orginal Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Jeg er 17 år og må skru opp mye for å høre den. Har jeg dårlig hørsel da? Eller spiller programvare, maskinvare og høyttaler en rolle? Har hifi-utstyr, men spiller fra PC'en via innebygd lydkort. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Jeg er 17 år og må skru opp mye for å høre den. Har jeg dårlig hørsel da? Eller spiller programvare, maskinvare og høyttaler en rolle? Har hifi-utstyr, men spiller fra PC'en via innebygd lydkort. 6832705[/snapback] Vanskelig å si, hørte på lyden nå, og den virker ganske lav, forøvrig er neppe mp3 ideelt til slike lyttetester, ihvertfall ikke når frekvens er høy, opptaket virker også dårlig, det er en annen pipelyd der som definitivt ikke er 18 khz. Høyttaleren kan muligens spille en rolle, men jeg tror selv dårlige høyttalere greit reproduserer høye frekvenser i de aller fleste tilfeller. Er du bekymret for hørselen så bør du få til en ordentlig test av hørselen din, en slik "hjemmetest" forstyrres av ørten ting, og er neppe noe å basere seg på (ihvertfall om du hører lyden, og er usikker på hvor høyt du bør høre den) AtW Endret 9. september 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 15 år.. hørte ikke en dritt Får håpe det er noe med headsettet og ikke ørene mine Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Å si at trommehinnens oppbygging, genetisk, fra fødselen er begrenset til 20kHz synes jeg også var en litt drøy påstand. Vi snakker tross alt om biologi her og det vil være en statistisk normalfordeling og tillhørende avvik selv fra fødselen av når øret ikke har noen begrensende skader fra yttere påvirkninger. 6721692[/snapback] At det sikkert er litt avvik er jo greit nok, men hvorfor er det så utenkelig å tro at det er en grense? Kjenner du mange folk som kan se infrarødt eller ultrafiolett? Også med synet er det jo biologisk begrenset hvilke bølgelengder vi oppfatter. Ellers er det vel i hovedsak basilarmembranet, og nervene som er koblet til det som begrender hvilke bølgelengder vi kan oppfatte, ikke trommehinnen(?) AtW 6812898[/snapback] Går ikke fargesynet på ionisering/spalting av stoffer som synspurpur - hvor frekvensen (energien rettere sagt) er låst ut i fra molekylets oppbyggning - mot øret, hvor grensen er bestemt av mekaniske ting og derfor mer flytende/påvirkelig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå