Gå til innhold

Blodbanken: hva gjorde jeg galt?

Anbefalte innlegg

Arkitektur er ikke helt min greie. Jeg får meg normalt ikke til å gå rundt og ta bilder av døde ting (dog syns jeg ofte arkitekturbilder er flotte å se på), så jeg satte pris på helgens fotokonkurranse, som drev meg til å prøve å ta noen bilder jeg har "sett" uten å ta...

Min udugelighet blir vel dokumentert i avstemningen, men dette var bildet jeg med en gang jeg leste temaet hadde lyst til å ta:

77907761-L.jpg

Det ble jo ikke særlig vellykket... Én ting er jo at Nikons 18-70 fortegner ganske kraftig på vidvinkel, men velger jeg å orientere meg etter feil linje (den i høyre billedkant), eller er det noe annet jeg gjør galt?

Et forsøk på oppretting gir dette resultatet:

77907764-L.jpg

Problemet er nå at dersom jeg skulle ha fått med hele veggen, så hadde jeg fått et "kakestykke" med byggets fasade i høyre billedkant, og det var jo ikke det jeg ville.

Bygget er forøvrig Blodbanken på Ullevål sykehus. IRL er veggen utrolig massiv og faktisk ikke så rent lite svimlende å se på - jeg glemmer aldri første gang jeg så den. Det kan jeg ikke si om noen annen bygning. Den følelsen mislykkes jeg jo totalt med å formidle (hadde håpet på en litt tristere og gråere himmel).

Av en eller annen grunn får den meg til å tenke på Bladerunner...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er ganske monumental i sin form, men optikken er feil. Du burde nok hatt en videre vinkel til disse bildene. Bygningen alene fenger ikke så veldig mye, og du ser ikke ut for å klare å utnytte motivet skikkelig fra den vinkelen. Jeg vet ikke helt. Det er mulig objektet ikke er så spennende som du ser det for deg.

Lenke til kommentar

Jepp. Inmari skuffende når det ble festet på "film". Det er en gravlund på den andre siden, som jeg hadde håpet å bruke for å gi en følelse av en betongmastodont i et hav av grønt, men trær etc. kom i veien. Klarer nok ikke å la være å prøve igjen om jeg får tilgang på en 12-24. :)

Lenke til kommentar

Med arkitektur som står stille er det ikke noen unnskyldning at du ikke har bred nok vidvinkel ;)

Ta 4 eller 9 overlappende bilder, og lapp dem samen i PS (eller PTgui el.l.) og du har plutselig både supervidvinkel og 20-40MPx-kamera :)

Forøvrig savner jeg å se mer av bygget. Bakgrunnen er alt for anonym til at den kan fylle opp over halve billedflaten. Dessuten er symmetri og sentralperspektiv ofte brukt for å understreke monumentale ting som denne veggen.

Lenke til kommentar

Støtter bjørnkn sit forslag og har selv blitt glad i bruke AutoStitch. Programmet gjør alt for deg innen sortering av bildene, lysnivåoppretting osv.

Forresten, er det ikke slik at en må holde kamera rett i forhold til horisonten slik at bygg blir rett? Og er det ikke slik at hvis en må tiltekamera for å få med mere, så trenger en enten shift-tilt objektiv eller belg for å få rett perspektiv? (er det ikke det som er problemet her?)

Edit:

les litt på denne lenken: wikipedia:view_camera

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Støtter bjørnkn sit forslag og har selv blitt glad i bruke AutoStitch. Programmet gjør alt for deg innen sortering av bildene, lysnivåoppretting osv.

Forresten, er det ikke slik at en må holde kamera rett i forhold til horisonten slik at bygg blir rett? Og er det ikke slik at hvis en må tiltekamera for å få med mere, så trenger en enten shift-tilt objektiv eller belg for å få rett perspektiv? (er det ikke det som er problemet her?)

6418967[/snapback]

I autostitch er det ikke mye du kan gjøre selv - ihvertfall ikke med visuell direkte feedback. I PTgui derimot er det veldig enkelt å rette opp vertikale perspektivlinjer f.eks., enten manuelt eller automatisk med kontrollpunkter. Dette er også ganske enkelt å gjøre i Photoshop. En Shft-linse gjør det samme på direkten, som er en nødvendighet for kamera med film. Men for digitalkamera er mye større muligheter for etterarbeid.. Tilting er vel noe man gjør for å vri fokusplanet slik at du får det skarpt hele veien - og heller ikke så aktuelt for digitalkamera med sin mye mindre "film" enn view-kameraene?

Her er en kjapp oppretting (og litt fargekorrigering) med PTgui

post-40718-1151913870_thumb.jpg

Endret av bjornkn
Lenke til kommentar
I autostitch er det ikke mye du kan gjøre selv - ihvertfall ikke med visuell direkte feedback. I PTgui derimot er det veldig enkelt å rette opp vertikale perspektivlinjer f.eks., enten manuelt eller automatisk med kontrollpunkter.

Men PTgui er ikke et alterantiv til autostitch?

Hvis du gjør endringer som feks strekke eller rotere så må en gjøre nytt utsnitt og mere bildeflate vil forsvinne. Med autostitch kan du få med mere i bildet slik at det blir lettere å klippe i bildet etter bildeflaten er rotert/bøyet/krommet etc. Økt antall pixler med autostitch er heller ikke dumt når oppretting senere gir litt detalj tap. (aner ikke hvor mye, men det er vel noe).

Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt hva du prøvde å si sNx?

PTgui kan gjøre akkurat samme jobben som Autostitch, bortsett fra å finne hvilke bilder som "passer sammen" i en mappe. Men du kan f.eks bruke en eldre kommandolinjeversjon av Autostitch sammen med PTgui og Hugin, som lager ferdige prosjekter ved å finne bilder som passer sammen.

Ellers vet jeg ikke noe autostitch kan gjøre som ikke PTgui kan.

I siste versjoner ar du atomatisk generering av kontrollpunkter.

Å få med mere av bildet er ikke noeproblem i PTgui. Du kan velge mellom 3 projeksjoner (sist jeg prøvde autostitch hadde du ikke noe kontroll over dette?) og velge hfov og vfov fra 1x1 til 360x180.

Lenke til kommentar

Hei beklager. Jeg visste ikke at PTgui satte sammen flere bilder, og derfor ble jeg nok uklar i mitt innlegg. Får du kontroll på pute/tønne forvrengning i PTgui? Hva betyr hfov og vfov? (field of view?)

Lenke til kommentar

Full kontroll på pute og tønne. Jeg har nå aldri sett noen pute-fortegninger på vidvinkelbilder, men PTgui håndterer det uansett, og også fisheyefortegning.

hfov er horisontal billedvinkel (field of view (eller vision?))

vfov er tilsvarende vertikalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...