Gå til innhold

Torrentsider - hvor går grensene?

Anbefalte innlegg

Én ting jeg lurer på:

En gang skulle jeg legge ut et egenprodusert album her på forumet. Jeg valgte å benytte meg av bittorrentteknologien og en tracker på et bittorrentnettsted. Denne linken ble fjernet med begrunnelse av at nettstedet har piratkopiert materiale.

I den siste tiden har The Pirate Bay vært i medienes søkelys, og da går det helt greit å nevne stedet, selv om det har flust med piratkopiert materiale.

Hvor går grensene? Er det direktelinking som avgjør? Er det media som bestemmer hva som blir tillatt å nevne eller ikke her på forumet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går vel mye på moderatorenes individuelle oppfatning, går jeg ut fra ... Det er i hvert fall ingenting ulovlig med å linke til lovlig materiale, selv om resten av webområdet det ligger på er stappa med piratkopier (noe PB ikke er, men det er en annen diskusjon).

Lenke til kommentar
Det er i hvert fall ingenting ulovlig med å linke til lovlig materiale, selv om resten av webområdet det ligger på er stappa med piratkopier

I følge nettiketten er det ulovleg.

Dette omfatter direkte linking, linking til sider som inneholder dette og alternative måter å skaffe seg slike ting på.

https://www.diskusjon.no/index.php?act=boardrules#pirat

Linking til sider som inneheld piratkopiert matriale er ikkje lov. Enkelt og greit. I diskusjoner som f.eks. dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...2&s=hardware.no ser eg ingen problem med at namnet på sida vert nemnt (ikkje linka til).

Dette er i alle fall sånn eg tolker reglane.

Lenke til kommentar
Linking til sider som inneheld piratkopiert matriale er ikkje lov. Enkelt og greit. I diskusjoner som f.eks. dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...2&s=hardware.no ser eg ingen problem med at namnet på sida vert nemnt (ikkje linka til).

Dette er i alle fall sånn eg tolker reglane.

6388548[/snapback]

Jeg syns det er veldig merkelige regler. Er det lov til å navngi andre sider, da? Uten direktelinking? Hvis man f.eks. spekulerer i hvilken side som er nest mest populær ved siden av Pirate Bay eller hvilken som "står for tur" når det gjelder politibesøk.

Lenke til kommentar

Jeg synes også dette er litt merkelig. Etter oppstyret i media rundt The Pirate Bay, så er det plutselig lov å nevne navnet på siden så mye man vil. Det var det ikke før, for å nevne navnet kan lede til piratvirksomhet! Jeg savner en oppfrisking av reglene rundt piratkopiering og backup.

Lenke til kommentar

Sett eit stort spørsmålstegn med kravet til innskjerping av punkt8-overtredelser.

Når noko har stått på framsida av vg og dagbladet samt blitt nevnt i artikler på HW så blir det litt vel paragrafrytteri å drive på å sende PMer / advarsler om brudd på punkt 8.

For då har jo både redaktør og andre medarbeidere brutt punkt 8 gjennom at artiklene genererer tråder på forumet.

Så det får vere grenser for kor firkanta me skal vere i vår moderering.

Når det gjeld linking til torrentsider så meiner eg dette skal vere felles linje:

1) Torrenten MÅ vere lovlig

2) Siten den ligger på Må vere lovlig (om det uheldligvis skulle ligge eit bf2-image der blant 100.000vis av lovlige filer så blir det ikkje ein ulovlig site for det)

Lenke til kommentar

Så det er med andre ord media som setter dagsorden her på forumet. Det er altså lov til å nevnte The Pirate Bay, men er det lov til å linke dit? Hvis jeg f.eks. laster opp en torrent med en egenprodusert film der og linker til den torrenten?

Lenke til kommentar
Så det er med andre ord media som setter dagsorden her på forumet. Det er altså lov til å nevnte The Pirate Bay, men er det lov til å linke dit? Hvis jeg f.eks. laster opp en torrent med en egenprodusert film der og linker til den torrenten?

6404953[/snapback]

Slik retningslinjene er i dag, så er ikke det lov, nei.

Lenke til kommentar
Det er helt latterlig.

"På The Pirate Bay har de tonnevis med ulovlig materiale"

"Link?"

"Ulovlig"

"OK, da søker jeg litt og kommer dit uansett på fem sekunder"

6404968[/snapback]

Jeg er så enig, så enig. Tidligere var det ikke lov å nevne navnet til TPB, men etter medieoppstyret er det plutselig greit. Hvorfor? Fordi folk skal kunne diskutere sakene som ble publisert på HW?

Lenke til kommentar

Her har forumledelsen satt seg i et dilemma. Forumet er strengere enn norsk lov når det kommer til dette temaet, men når de tillater artikler og diskusjoner rundt temaet med en soleklar referanse til et slikt sted, har de kommet opp i en situasjon det er vanskelig å komme ut av igjen.

Enten må reglene følges 100%, ellers blir de bare undergravd.

Lenke til kommentar
Her har forumledelsen satt seg i et dilemma. Forumet er strengere enn norsk lov når det kommer til dette temaet, men når de tillater artikler og diskusjoner rundt temaet med en soleklar referanse til et slikt sted, har de kommet opp i en situasjon det er vanskelig å komme ut av igjen.

6405148[/snapback]

Fullstendig enig :)

Lenke til kommentar
Det er helt latterlig.

"På The Pirate Bay har de tonnevis med ulovlig materiale"

"Link?"

"Ulovlig"

"OK, da søker jeg litt og kommer dit uansett på fem sekunder"

6404968[/snapback]

Ingen her som har hørt om regel uten unntak?

Er på samme måte med backup av egene dvd'er.

Du har lov til å spørre om hvordan man tar backup av dvd-er men du har ikke lov til å spørre direkte som f.eks: "hvordan kan jeg ta backup av filmen jeg har leid meg?"

6405148[/snapback]

Bruk nå sunn fornuft..

Intet ble skrevet før siden ble tatt ned og TPB var nede. Akkurat da, var det helt lovlig å diskutere åpent om TPB fordi linking til siden ikke ville resultere i videredist. av warez på forumet her. Og det at siden kom opp igjen er da vitterlig ikke noe hardware.no kan noe som helst for i det hele tatt (med mindre ueland driver på med noe lurt da ;)).

Jeg ser problemet med dette ja, og det gikk vel litt i tankene når hw.no publiserte artikkelen om TPB og at den var stengt, for slike ting har en tendens til å skyter fart.

Det jeg ser på som løsning på problemet er at de threads som diskuterter artikkelene som ble publisert på hardware.no sin side blir stengt, og så forsetter man forbudet mot å navngi ulovlige torrentsider.

Lenke til kommentar

Unntak av regelen er i dette tilfellet meningsløst. Det forumledelsen burde ha gjort var å ha forby å skrive om TPB i det hele tatt når de først og fremst er strengere enn norsk lov. Tilbakevirkende kraft funker dårlig i dette tilfellet, når "skaden" allerede er skjedd. Slik dobbeltmoral undergraver forumets integritet.

Lenke til kommentar
Unntak av regelen er i dette tilfellet meningsløst. Det forumledelsen burde ha gjort var å ha forby å skrive om TPB i det hele tatt når de først og fremst er strengere enn norsk lov. Tilbakevirkende kraft funker dårlig i dette tilfellet, når "skaden" allerede er skjedd. Slik dobbeltmoral undergraver forumets integritet.

6412101[/snapback]

Forumet integritet er det vel ikke helt snakk om, heller hardware.no. Er ikke bare forumet sin skyld.

Å hvorfor er det meningsløst?

Lenke til kommentar

Det er meningsløst fordi man har gitt grønt lys for én side, noe som ikke burde skjedd pga ledelsens politikk. Jeg syns det svekker deres dømmekraft og setter dem i et lite flatterende lys.

EDIT:

Vi ser at ledelsen ikke følger de restriksjoner de har satt overfor norsk lov, men det den norske (og internasjonale) pressen setter på dagsorden. Dette leder oss til nok et problem: At de famler i mørke når det gjelder dette temaet.

Endret av cun
Lenke til kommentar

Programmer.no har ved fleire tidlegare anledninger hatt artiklar om torrent-sider. Det ser da ikkje ut til at folk har reagert på dette tidlegare, så kva er nytt no?

Det er og viktig å skille mellom redaksjonelt matriale, og matriale som blir lagt ut på forumet.

Lenke til kommentar

Kva er forskjellen? Hensikten med regelen er å hindre at folk kan tilegne seg informasjon om kor dei (i dette tilfellet) får tak i piratkopiert materiale, eg ser då ikkje forskjellen på om informasjonen kjem frå HW.no eller eit forummedlem.

Lenke til kommentar

Genialt.

Men så er jo dette forumet slitt små syk og idotisk når det kommer til torrents.

I stedet for å stå på norsk lov, noe som vil redde de mot eventuelle søksmål, stikker de halen mellom beina og løper sin vei.

Nesten litt sånn som Kina og Internett dette. :no:

Jeg fikk 3 dager ferie da jeg bad en fyr bruke "alternative" metoder for å få tak i BF2 da cden var ødelagt.

Så sant vedkommende har Key er det ikke ulovlig.

Den moderatoren kan #%&!.

Ligger ikke skjul på at jeg prøver å få med meg tråder som blir stengt for å så formidle en link til google via PM. :)

Endret av chills
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...