Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen låser seg, oppstartsproblem og svart skjerm!


Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg har denne bærbare maskinen:

ibm tinkpad t41 :Product: ThinkPad T41 2373-4GG [change]

 

 

Operating system: Windows XP [change]

 

Original description: P M 1.6GHz, 512MB RAM, 40GB 5400rpm HDD, 14.1 XGA(1024x768) TFT LCD, 32MB ATI Radeon 7500, 16x10x24x/8x CD-RW/DVD, IBM 802.11a/b/g wireless(MPCI), Bluetooth/Modem(CDC), 1Gb Ethernet(LOM), UltraNav, Secure Chip, 6 cell Li-Ion battery, WinXP Pro) ¨

 

1. Pcen låser seg...

Det har seg slik at plutselig låser pcen seg når pcen er på og win xp kjører helt vanlig. Toucpaden (muspanelet) og tastene fungerer ikke når det skjer. Jeg har funnet ut at hvis jeg setter på en ekstern mus vil denne virke og funskjonene i xp kan trykkes på og kjøre. Men ingen avknappene fungerer da heller og jeg er like langt. Hva kan dette komme av?

Lastet ned et program " sandra standard" som hadde mange anmerkinger om systemet. Bla. at pcen var overklokket, noe jeg ikke skjønner hvorfor(har aldri selv gjort d og pcu hastighet er samme som spesifikasjonene til pcen. )

 

2.Problemer under oppstart..

En veldig ustabil oppstart. Det jeg mener er at når jeg trykker på på-knappen starter pcen men jeg kan aldri vite om skjermen kommer på. Det jeg mener er at skjermen er helt svart men pcen kjører. Trykker jeg på knappene begynner pcen å pipe 3 beep. Jeg må da skru av pcen med på\av knappen. Dette kan jeg gjøre flere ganger og det samme skjer hver gang. men plutselig kan skjermen komme på og pcen starter opp helt normalt uten tegn på at jeg har skrudd pcen av og på...

Jeg har altsåingen garanti å få pcen til å kjøre normalt når jeg skrur pcen på...Har dere peiling på hva som kan være galt.

 

Jeg har sett på enhetsbehandlingen og der ser alt normalt ut. Prøvd everest home edition som viste ingen tegn på feil og sandra standard som jeg nevnte tidligere sa at pcen var overklokket...

 

De fleste driverne er oppdaterte og alle oppdateringer fra wndows er installert.

 

3.feilmelding: error malfunction

 

en gang i forrige uke fikk jeg også denne feilmeldingen som inneholdt "error malfunction" jeg husker ikke hele meldingen og er ikke sikker på om det var akkurat slik det stod men den oppstod ihvertfall mens jeg surfet pånettet. Skjermen ble plutselig helt blå og denne feil meldingen kom på...jeg måtte skru avpcen direkte fordi ingen andre ting funket...

 

 

 

Håper på svar, takk på forhånd....All¨hjelp og tips tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Bra beskrivelse av en feil det der. Måtte alle følge ditt eksempel :)

 

Jeg tror at feilen ligger i hardware, siden maskinen er ustabil også under oppstart. Går rett på sak her: Last ned memtest og kjør den. Dette programmes sjekker at minnet er i orden.

 

[edit]

Det finnes en nyere utgave av memtest her hvor det bærer nesten samme navnet, men med et "+" -tegn etter. Du kan forsøke dette programmet, men min erfaring er at det ikke kjøres normalt på alle maskiner.

 

Om du ikke får til, så er det bare å spørre.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Takk for tipset...men jeg forstår ikke mye av dette..

 

1. hvilken nedlastingslenke bør jeg bruke

2. jeg prøvde 1, men det kommer bare opp et ledetekst vindu der jeg skal skrive en stasjon...men den bare forsvinner når jeg skriver c:\

 

3. kan du enkelt forklare hvordan dette skal gjøres?

 

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Har du fått lastet ned zip-fila?

 

Oppskrift:

 

[installasjon]

* Zip-fila må du pakke ut, gjerne i en egen mappe.

* Sett en tom diskett inn i diskettstasjonen. Ikke ha viktige filer på den da.

* Kjør bat-fila som følger med.

* Skriv inn "a:", uten backslash.

* Svar ja (trykke tasten Y på tastaturet) på forespørsel om å overskrive disketten.

* Nå er programmet installert på disketten

 

[oppsett av PC]

* Sørg for at maskinen booter fra diskett, dvs at når du putter inn en diskett med f.ex dos, så starter maskinen fra disketten istedet for windows (harddisk).

* Dette gjøres ved at du går inn i bios ved oppstart. Vanligvis gjøres dette ved å trykke F1, Del eller noe rett etter at maskinen er startet opp. Bruker å stå på skjermen ett eller annet sted, gjerne nede til venstre. Let etter "Boot sequence" eller noe som likner, og sett diskettstasjonen/floppy først/øverst. Og så lagrer du (F10 vanligvis).

 

[Kjøring]

* Start maskinen med disketten i.

* Hvis memtest starter normalt, så la den stå å gå noen timer for å forsikre deg at minnet er i orden.

* I de tilfellene programmet IKKE fungerer normalt, så vil du få masse heksadesimale tallsekvenser som skroller nedover skjermen. Da må du prøve med en annen versjon (ga deg to alternativer i min forrige post).

 

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar
Har du fått lastet ned zip-fila?

 

Oppskrift:

 

[installasjon]

* Zip-fila må du pakke ut, gjerne i en egen mappe.

* Sett en tom diskett inn i diskettstasjonen. Ikke ha viktige filer på den da.

* Kjør bat-fila som følger med.

* Skriv inn "a:", uten backslash.

* Svar ja (trykke tasten Y på tastaturet) på forespørsel om å overskrive disketten.

* Nå er programmet installert på disketten

 

[oppsett av PC]

* Sørg for at maskinen booter fra diskett, dvs at når du putter inn en diskett med f.ex dos, så starter maskinen fra disketten istedet for windows (harddisk).

* Dette gjøres ved at du går inn i bios ved oppstart. Vanligvis gjøres dette ved å trykke F1, Del eller noe rett etter at maskinen er startet opp. Bruker å stå på skjermen ett eller annet sted, gjerne nede til venstre. Let etter "Boot sequence" eller noe som likner, og sett diskettstasjonen/floppy først/øverst. Og så lagrer du (F10 vanligvis).

 

[Kjøring]

* Start maskinen med disketten i.

* Hvis memtest starter normalt, så la den stå å gå noen timer for å forsikre deg at minnet er i orden.

* I de tilfellene programmet IKKE fungerer normalt, så vil du få masse heksadesimale tallsekvenser som skroller nedover skjermen. Da må du prøve med en annen versjon (ga deg to alternativer i min forrige post).

 

Håper dette hjelper

6389118[/snapback]

 

Iog med at dette er en ustabil pc fra før vet jeg ikkeom jeg kan gjøre disse endringene....finnes det ikke et minne stablilitetsprogram som kjører i windows ?Tusen takk for dine forrige svar...(rettet til geir_hk)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Litt gammel post, men problemet har enda ikke blitt fikset....

Det er ikke min pc, men søsteren min sin, og jeg tørte derfor ikke gjøre noe med den minne testen...

Men pcen har vært inne til service, der gjorde de et eller annet med systemet, men nå når pcen er tilbake så er problemet der fortsatt...

 

Jeg lurer derfor på om det kan være mulig å slette hele pcen...og installere alt på ny etterpå...?

 

Problemet er bare at vi ikke har noen form for drivere fra IMB, bare windows xp home edition cd...Vil det fungere å bare bruke denne? Eller må man ha spesial cd for slike pcer fra ibm?

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
....og jeg tørte derfor ikke gjøre noe med den minne testen...

7718383[/snapback]

Du kan ikke ødelegge maskinen ved å kjøre Memtest, med mindre du har et alvorlig varmeavledningsproblem, men da ødelegger du jo den sansynligvis uansett når du forsøker å starte windows.

 

Jeg lurer derfor på om det kan være mulig å slette hele pcen...og installere alt på ny etterpå...?

Du mener å formattere harddisken og legge windows inn på nytt? Ja hvis du ikke har prøvd det før så er det bare å prøve. Så lenge du tar sikkerhetskopier av viktige filer så er det ikke noe å tape på det.

 

Problemet er bare at vi ikke har noen form for drivere fra IMB, bare windows xp home edition cd...Vil det fungere å bare bruke denne? Eller må man ha spesial cd for slike pcer fra ibm?
Du mener gjennopprettings-CD'en som fulgte med maskinen? Ja den skal du kunne bruke, men hvis du vil ha pro-versjonen så tror jeg du må kjøpe den separat.

 

Driverne som du trenger hvis du installerer XP på nytt (ikke gjennppretting av home) fant jeg HER.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...