Onkel Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Historien så langt: jeg kjøpte nylig et Chaintech hovedkort (7AJA2). Jeg valgte dette hovedkortet fordi det har en ISA-port, og jeg har fra før et ISA lydkort (Terratec EWS64-XL) som ikke kan erstattes av andre (PCI-) lydkort, av ulike grunner. Jeg er derfor avhengig av å¨få lydkortet til å fungere. Men det går bare ikke. Lydkortet er plugget riktig i ISA-porten, og er ellers sjekket på ny i et annet hovedkort for om det er defekt: det er det ikke. Jeg har nå prøvd i over en uke med mange kombinasjoner av drivere, både i windows, for lydkortet og for hovedkortet, og med ulike innstillinger i BIOS (for eksempel å tildele ulige DMA's og IRQ's spesifikt til ISA-porten). Men resultatet er det samme: windows får ikke kontakt med lydkortet. Lydkortets drivere er avhengige av at kortet detectes som PnP-hardware i windows' oppstart (de er umulige å innstallere manuelt). Men kortet dukker ikke opp i hardware-listen. Nyttige opplysninger(?): -Hovedkortet har onboard lyd som kan skrus av med en jumper. Jeg har prøvd dette, men uten resultat. -ISA-porten er optional, og deles med en PCI-port. Jeg har ikke sett noen innstillinger hvor man kan sette manuelt hvilken av disse som skal aktiviseres. -I windows er dette organisert med en spesifikk driver som må innstalleres uansett: VIA PCI-to-ISA bridge. Windows rapporterer at denne fungerer normalt. -Lydkortet oppdages som PnP-hardware i andre hovedkort. -Jeg har snakket med Chaintech's egen avdeling. De anbefalte meg, interessant nok, å skaffe et PCI lydkort. Impliserer kanskje at de ikke har så stor tiltro til sitt eget produkt? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Prøv å skru av PnP OS i BIOSen din. Hvilket OS kjører du? -KJ Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 14. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2002 Bruker win2000 (men vurderer nå å hoppe av til fienden, win98). Eh, skru AV PnP OS? Heh, tror faktisk ikke jeg har prøvd det. Kontraintuitivt. Ok, skal prøve. Er det noen andre settinger jeg må være obs på, som kan tenkes å ødelegge effekten av dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 ISA-porter lar seg ikke dele IRQ så enkelt som PCI-porter. Derfor bør du prøve ISA-porten UTEN å dele IRQ med noe. Sjekk også om det er jumpere på isa-kortet som bestemmer hvilken IRQ og DMA den skal bruke. En tips til er at Win 2000 og særlig XP har utelatt en god del drivere til isa-kort siden det er en utgående standard. XP har også begrenset støtte for ISA i det hele tatt. Prøv f.eks. med Win98SE og se om det var OS'et som var problemet. Jeg slet forsåvidt med samme problemet på jobben i forrige uke. Jeg ga til slutt opp det isa-kortet. (Spesial AD/DA-kort med 16 analoge innganger og analoge 2 utganger som kan sample helt opp i 100kHz på alle kanalene med 16 bit) Synd jeg måtte gi det opp siden det er dyrt og vanskelig å skaffe et tilsvarende PCI-kort.. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-14 20:06, skrev Simen1:ISA-porter lar seg ikke dele IRQ så enkelt som PCI-porter. Derfor bør du prøve ISA-porten UTEN å dele IRQ med noe. Sjekk også om det er jumpere på isa-kortet som bestemmer hvilken IRQ og DMA den skal bruke.En tips til er at Win 2000 og særlig XP har utelatt en god del drivere til isa-kort siden det er en utgående standard. XP har også begrenset støtte for ISA i det hele tatt. Prøv f.eks. med Win98SE og se om det var OS'et som var problemet.Jeg slet forsåvidt med samme problemet på jobben i forrige uke. Jeg ga til slutt opp det isa-kortet. (Spesial AD/DA-kort med 16 analoge innganger og analoge 2 utganger som kan sample helt opp i 100kHz på alle kanalene med 16 bit) Synd jeg måtte gi det opp siden det er dyrt og vanskelig å skaffe et tilsvarende PCI-kort.. Har XP støtte for ISA? Trudde det bare var EISA, siden ISA er den gamleste standarden og ikke produseres mye lenger. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 14. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2002 Nei, ingen sigar. Egentlig ikke close heller. :smile: Ingenting skjedde fra eller til. Prøvde på Win98 helt til å begynne med. Fikk det ikke til der heller, men det var riktignok på et tidspunkt hvor dette problemet druknet i en flora av langt mer dramatiske ting. Høres ut som om du (Simen) har ca samme irritasjonsmoment som jeg... hvorfor lages det ikke tilsvarende PCI-kort som ikke koster blod? Det er EISA det er snakk om her. Regner jeg med. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Quote: Jeg slet forsåvidt med samme problemet på jobben i forrige uke. Jeg ga til slutt opp det isa-kortet. (Spesial AD/DA-kort med 16 analoge innganger og analoge 2 utganger som kan sample helt opp i 100kHz på alle kanalene med 16 bit) Synd jeg måtte gi det opp siden det er dyrt og vanskelig å skaffe et tilsvarende PCI-kort.. Er dette kortet til salgs? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-14 00:43, skrev Onkel:...Hovedkortet har onboard lyd... Og problemet var? Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 15. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2002 Ganske ekle problemer... 1. Kun terratec-kort med ISA-port ser ut til å lese TTS- og TTI- sample-banker skikkelig. Jeg har MANGE av disse. Gidder ikke lage alle fra scratch på nytt. 2. Latenstiden på onboard-delen fra MIDI til respons fra ASIO eller DX er for høy, langt over 20ms. Denne er mye lavere på EWS'en. 3. Jeg bruker Cubase SX. Av en eller annen grunn får jeg helt fint lyd i onboard-kortet fra alle andre kilder enn SX. Ikke et pip. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå