Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke koblet til internett, 2 ulike problem

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har 2 problem her jeg sitter.

Nettverksproblemer begge to.

Jeg har en bærbar og en stasjonær PC.

Den bærbare mistet jeg nettet på for et par uker siden,

den stasjonære falt ut i går kveld,

men det er to helt forskjellige problemer.

Starter med den stasjonære:

Jeg har trådløs ADSL fra Telenor og i det siste har nettet fallt ut flere ganger daglig.

Dette fikses stort sett ved å ta USB-dongen ut av porten og sette den inn igjen.

I går var ikke dette tilfellet.

Da jeg tok den ut, ble selve nettverkskortet / driveren til dette avinstallert og det krevde installasjon da jeg plugga den inn igjen.

Som sagt så gjort, tenkte jeg og gjorde så, men det jeg oppdaga da, var at jeg ikke klarte å legge inn driveren, eller avinstallere den.

Jeg deaktiverte denne (en enhet fra Belkin, husker ikke produktnavnet for øyeblikket, får komme tilbake til det senere) og la inn en ny en fra Jensen jeg hadde kjøpt (Hadde uansett tenkt å bytte ut den gamle fra Belkin etter at den hadde møtt en stol og blitt lettere knust og så teipa sammen igjen).

Da jeg var ferdig med installasjon og oppsett av denne, poppa det opp at signalet og hastigheten var utmerket og at alt var på sitt beste, men jeg får rett og slett ikke nettilgang.

Da jeg kjørte en ipconfig -all, fant jeg ut at gateway ikke var spesifisert og at jeg ikke hadde samme ip som resten av huset (Vi mottar IP automatisk).

Der de har noe a la 192.168.xx.xx, hadde jeg 167.223.xx.xx (eller noe i den duren).

Jeg stusset på dette og skrev ipconfig -release og etterpå ipconfig -renew.

Denne tima ut, og jeg restarta maskina og samme problemet fortsatte.

Tilkoblinga er fortsatt utmerket, og alt ser ut som det skal være, men jeg kommer ikke på nett.

Med den bærbare er saken noe annet.

Når jeg prøver å koble meg til nettverket, går det helt fint, helt til det dukker opp en gul varseltrekant som sier at jeg har begrenset eller ingen forbindelse.

Som på den stasjonære, mangler jeg også gateway og har anderledes IP i forhold til resten av huset.

Finner heller ikke noen av makinene når det søkes etter de fra andre maskiner, ved pinging eller i nettverket (noe som mest sannsynlig er logisk når jeg tenker meg om).

Så, er det noen her på forumet som kan hjelpe meg?

Helst før fredag eller noe sånt, da jeg forlater Norge til fordel for Frankrike.

-Smurf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter med kabel koblet til ruteren nå, men alt er som det pleier å være.

Vel, bortsett fra det faktum at jeg har nett på laptopen, men det er jo fordi jeg er tilkobla med kabel.

Når jeg napper den ut, er det fortsatt like begrensa eller ingen tilgang. (til tross for at jeg gang på gang ser at den kobler til, finner nettverksadressa osv)

Lenke til kommentar

Det som virker litt rart er jo at det dukker opp andre IP adresser enn det routeren egentlig skal dele ut??

Er routeren satt opp som DHCP server? Hva med ev. modem? Er det snakk om et modem med router? Er begge maskinene satt opp til å motta alt automatisk?

Edit: På innsiden av routeren bør selvsagt alle maskinene inklusive router være i samme IP rangen... Om det ikke er tilfellet har du et problem...

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Ja, routeren er satt opp som DHCP-server.

Modem og router er to forskjellige bokser her, så vidt jeg ser / har fått med meg.

Begge maskinene er satt opp til å motta alt automatisk.

Og så vidt jeg ser, så er alle maskinene inkl. router i samme IP-range.

Lenke til kommentar

Det interessante er, at jeg får nett med laptopen når jeg er hos andre folk, på deres trådløse nett, men når jeg kommer hjem og skal prøve der igjen, så er det nytteløst.

Jeg klarer å koble til, men forbindelsen er begrenset eller ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...