Gå til innhold

submit-knapp under valgmeny

Anbefalte innlegg

Hei! Holder nå på med en enkel form i php og kildekoden er slik:

<html>
<body>
<select>
<form action="dyr.kjøpt.php">
<option>Velg et tall</option>
<option>1</option>
<option>2</option>
<option>3</option>
<option>4</option>
<option>5</option>
<option>6</option>
</select>
</body>
</html>

Nå vil jeg ha en submitt-knapp under denne valgmenyen. Noen som vet hvordan jeg gjør det? Vet bare hvordan jeg gjør det hvis jeg bruker en input-form (dvs. at man ikke kan velge fra en meny, men at man må skrive inn et valg selv).

Er det noen som kan hjelpe meg? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

koden din er feil, <select> skal ligge inne i <form>, ikke omvendt. dessuten har du aldri avsluttet <form>. Sånn ville jeg gjort det om formen er så enkel som du viser til over:

<html>
<body>
<form action="dyr.kjøpt.php"> <!-- vurder å rename denne til dyr_kjopt.php -->
<select name="dropdown" onchange="this.form.submit()"> <!-- <select> er vel ganske ubrukelig uten et navn? -->
<option value="1">1</option> <!-- Må ha value="" attributtet -->
<option value="2">2</option>
<option value="3">3</option>
<option value="4">4</option>
<option value="5">5</option>
<option value="6">6</option>
</select>
</form>
</body>
</html>

siden vil nå submittes når du velger noe, det er det onclick="" gjør. Ellers kan du lage submit-knapp slik: (legg til rett etter </select>)

<input type="submit" name="SubmitButton" value="Hva teksten på knappen skal vise" />

Det gjøres på akkurat samme måte som når du bruker input felt. Dessuten er dette (x)html, ikke php

EDIT: og det er meget dumt av deg å ha "velg et tall" inne i select boksen, siden du vel ikke ønsker at brukeren skal kunne submitte denne verdien?

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg har nok slurvet litt :blush: Men grunnen til at jeg skrev det under php er fordi jeg kanskje skal komme med noen flere spørsmål etterpå som har mer å gjøre med php. Men i alle fall: Takk :) Nå har jeg lært mye nytt :)

Lenke til kommentar

Her er et nytt spørsmål. Jeg har grublet over det en stund, men finner ikke ut hvordan jeg skal gjøre det.

Det jeg vil nå er å sette inn if og elseif i php. Jeg vil gjøre slik at vært av tallene som man kan velge "representerer en side". Slik at hvis jeg trykker på 1 kommer jeg til en spesiell side. Noen som vet hvordan jeg gjør dette?

Lenke til kommentar

Skjønte ikke det du skrev helt... Tror du at du kan skrive det inn i kildekoden så jeg kan se hvordan det blir da?

<html>
<body>
<select>
<form action="dyr.kjøpt.php">
<option>1</option>
<option>2</option>
<option>3</option>
<option>4</option>
<option>5</option>
<option>6</option>
</select>
</body>
</html>

Lenke til kommentar

Oi! Sorry :blush: Jeg glemte meg og bare kopierte det jeg hadde skrevet i den første posten :blush: Her er den riktige koden:

<html>
<body>
<form action="dyr.kjopt.php">
<select name="dropdown" onchange="this.form.submit()">
<option value="1">1</option>
<option value="2">2</option>
<option value="3">3</option>
<option value="4">4</option>
<option value="5">5</option>
<option value="6">6</option>
</select>
</form>
</body>
</html>

Lenke til kommentar

Trodde du prøvde å lære Python jeg, chipmann. Igjen viser du ditt store pågangsmot og din alt for store tålmodighet! Jeg er helt imponert!

Jeg har sagt det tidligere da jeg var rimelig sur, og nå sier jeg det igjen: programmering er ikke noe for deg, og det beviser du her. Etter om lag en måned orker du ikke mer, og prøver deg på et nytt språk. Hvis du gir opp så lett, kommer du ingen vei. Lykke til :)

Og ja, du er fortsatt min helt!

Lenke til kommentar

Jippi! Jeg er en helt :hrm: Neida, jeg tenkte jeg skulle ta en liten pause fra python, men jeg leser fortsatt diverse tutorials innimellom ;) Jeg vet du synes det er rimelig dumt, men stjernetegnet mitt viser at jeg er en "livlig gutt som andre bør være glade for å kjenne" og at jeg er "en rastløs sjel med mange ideer og klarer ofte ikke å holde seg på et spor." Hehe :!: Det der sto i både et engelsk ukeblad en gang jeg var i England og i et eller annet uleblad i Norge og i den engelske læreboken min :!:

Jeg vet at jeg har problemer med å "holde meg på et spor", men jeg synes det fungerer bra :)

Igjen: Det føles herlig å være en helt :!:

Lenke til kommentar
Sorry, jeg var sur i går... Men jeg mener det fortsatt: du må holde deg til ett språk i alle fall.

Ikke gi opp programmering altså, var bare jeg som ikke klarte å ... uttrykke meg.

6407587[/snapback]

Slapp av :!: Det går så bra så :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...