Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor´s SpeedTouch 510i & Access Point

Anbefalte innlegg

hei.....

har liten problem med AccessPoint mot SpeedTouch 510i (Telenor ADSL)......

når jeg satt opp AccessPoint første gang, funket alt sammen. når laptop blir slått av og kanskje slått på neste dagen, virker AccessPoint men det ser ut som at SpeedTouch virker ikke. nesten som den har loget seg ut av nettet. det skjer samme med kabel..... får rett og slett ikke IP fra SpeedTouch. eneste utvei, restart.

for meg ser det ut sånn at når SpeedTouch er ikke aktiv lengre tid, kobler seg ut av nettet. er det noen instillinger i SpeedTouch 510i som kan konfigureres for å sette SpeedTouch "allways online" eller lignende ?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en trådløs router du bruker som accesspoint? I så fall er det mye bedre å sette opp SpeedTouchen i brigdemodus og la routeren ta seg av det som skal skje på innsiden. Da vil routeren passe på å holde Internett linjen/Speedtouchen åpen samtidig som den alltid er tilgjengelig for maskinene på innsiden...

Lenke til kommentar
Er det en trådløs router du bruker som accesspoint? I så fall er det mye bedre å sette opp SpeedTouchen i brigdemodus og la routeren ta seg av det som skal skje på innsiden. Da vil routeren passe på å holde Internett linjen/Speedtouchen åpen samtidig som den alltid er tilgjengelig for maskinene på innsiden...

6388520[/snapback]

nope, det er AccessPoint (ikke router). hadde en AccessPoint liggende og en jeg kjenner hadde ikke WLAN, så satt opp for han. men det hjelper ikke når SpeedTouch vil ikke. sjekket litt i konfigurasjon til SpeedTouch, men finner ikke den funksjon som jeg nevnte tidligere. tror, det blir en liten telefon til Telenor.....

Lenke til kommentar
Tror ikke Telenor deler ut mer enn 1 IP-adresse heller, så en router er nok løsningen. Satte akkurat opp et slikt nettverk i dag med samme Thomson modem og det funker som en drøm!

6388585[/snapback]

:hmm: alt virker normalt, så lenge an av PC står på. det er også mulig å koble seg med flere maskiner samtidig, så det er ikke problem. bare når du slår av alle maskiner og prøver på nytt eksempelvis etter noen timer, får ingen maskin tildelt IP fra SpeedTouch, nesten som den loget seg ut av net.....

så det må vare mulighet at SpeedTouch er online, selv om han ikke bruker den mange timer. som sagt, så ser det sånn at det er noen time out eller lignende når SpeedTouch er ikke aktivt lengre tid.....

Lenke til kommentar
Tror ikke Telenor deler ut mer enn 1 IP-adresse heller, så en router er nok løsningen. Satte akkurat opp et slikt nettverk i dag med samme Thomson modem og det funker som en drøm!

6388585[/snapback]

Har selv 510i fra Telenor, og bruker en switch, så det at modemet ikke deler ut mer enn en IP stemmer nok ikke.

Kommer du på nettet hvis du kobler pcen rett inn i modemet med kabel? Hvis ikke så kan det jo være problemer med linja/modemet.

Regner med at du har routermodem og ikke bridgemodem? Du har routermodem hvis du har serienummer som begynner me MBTN624MQ eller MBTN624PA. Hvis modemer begynner med noe annet har du nok bridgemodem, og da må du ha en router i tillegg.

Lenke til kommentar

6388585[/snapback]

Har selv 510i fra Telenor, og bruker en switch, så det at modemet ikke deler ut mer enn en IP stemmer nok ikke.

Kommer du på nettet hvis du kobler pcen rett inn i modemet med kabel? Hvis ikke så kan det jo være problemer med linja/modemet.

Regner med at du har routermodem og ikke bridgemodem? Du har routermodem hvis du har serienummer som begynner me MBTN624MQ eller MBTN624PA. Hvis modemer begynner med noe annet har du nok bridgemodem, og da må du ha en router i tillegg.

6388652[/snapback]

selv bruker jeg NextGenTel, så vet ikke mye om den router fra Telenor. sjekket ikke om det var MBTN624MQ eller MBTN624PA og det tror jeg blir bra start..... kanskje du har rett i det at det er bare modem, uten router funksjon.....

det med linja, skal jeg sjekke også..... men tviler at problem ligger der.....

Endret av no_viking_no
Lenke til kommentar

Stemmer sikkert når du sier det jo-kris! (Har ikke mye erfaring med Telenor).

Sjekk i denne veiledningen http://www.online.no/kundeservice/veiledni...thomsen510.html

...om modemet er satt opp med "Routed PPPoE"... På det systemet jeg satte opp i dag var jeg nødt til å avinnstallere noe "Online Connect" programvare på den ene maskinen som var den eneste oppkoblede tidligere og sette opp modemet på nytt.

Edit: Vel og merke om modemet er et med router selvsagt ;)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Da skal den stå i routed PPPoE så lenge du bare har et accesspunkt ja. Var samme modellen jeg satte opp i dag! :)

Edit: Ikke glem å avinstallere ev. gammel programvare ala Telenor Connect eller hva det nå heter!

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Da skal den stå i routed PPPoE så lenge du bare har et accesspunkt ja. Var samme modellen jeg satte opp i dag! :)

6389268[/snapback]

det vil jeg også tro at den skal stå i routed PPPoE. vet ikke hva den står i nå, ettersom den er ikke min modem og har ikke sjekket dette heller før. skal sjekke dette, og kommer tilbake med mer info.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...