Gå til innhold

Nå kan du snart gi bort bildene dine?

Anbefalte innlegg

Det er kunden som bestemmer. Om en kunde velger å bruke middelmådige bilder, får det bli deres sak. Men husk at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom det å være amatør og det å ta middelmådige bilder.

Forøvrig er det et godt poeng som ble nevnt lengre oppe i tråden, nemlig at det har blitt vesentlig mye billigere å ta bilder. Man kan ta 200 bilder, plukke ut ett som ble bra, og selge det, uten at det koster mer enn om man hadde tatt ett enkelt bilde.

I gamle dager ville man måtte bruke en god del ruller med film for å ta de 200 bildene, og dermed var det naturlig at bildene også kostet mer. Mye av grunnen til at proffe bilder er så dyre, er ikke bare at de er så mye bedre enn bilder tatt av hobbyfotografer. Hovedgrunnen er at fotografen skal leve av å ta bilder, og må derfor ha såpass betalt for å klare det.

Yrker kommer og går, og den kunstig høye prisen som hittil har vært på bilder, vil senkes ganske kraftig, enten man liker det eller ikke. Det er grunnleggende tilbud og etterspørsel mekanismer.

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men husk at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom det å være amatør og det å ta middelmådige bilder.

6402676[/snapback]

Helt enig, og som jeg også skriver er det mange dyktige amatører som selger bilder. Men de tar betalt for det.

Den andre gruppen amatører (som ikke er så dyktige) må nok ta til takke med de nye byråene, da arbeidene deres er altfor dårlige til å bli tatt i betraktning hos et seriøst byrå.

Lenke til kommentar

Det slår meg i hu at de største 'taperne' her i tillegg til profesjonelle fotografer faktisk er de som selger bildene sine billig. Og da snakker jeg ikke primært om økonomi.

Det er greit nok å plukke ut noen høydepunkter fra arkivet sitt - det krever nødvendigvsi ikke så mye mer innsats. Men de litt ivrige som begynner å bruke titalls timer i uka for å ta bilder som selges for en slikk og ingenting (som han som det skrives om i artikkelen) ender for det første opp med en latterlig timelønn og 'ødelegger' kanskje i tillegg hele gleden av å ta bilder. Stakkars folk.

Edit: Å bruke masse tid for å tjene en tusenlapp ekstra i måneden er jo helt latterlig. Da er det jammen bedre å ta et kveldsskift eller to på den lokale Rimi-butikken og bruke fritiden til å ta bilder man har *lyst* til å ta, og ikke ting man tar bare for å fylle en eller annen selvpålagt kvote.

Og de får jo sjelden gleden av å se bildene blir brukt noe sted; det er vel ikke noe system som rapporterer tilbake til fotografen. Og kreditering tror jeg også glatt utelates ofte - i beste fall krediteres kun bildebyrået.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Det slår meg i hu at de største 'taperne' her i tillegg til profesjonelle fotografer faktisk er de som selger bildene sine billig. Og da snakker jeg ikke primært om økonomi.

Det er greit nok å plukke ut noen høydepunkter fra arkivet sitt - det krever nødvendigvsi ikke så mye mer innsats. Men de litt ivrige som begynner å bruke titalls timer i uka for å ta bilder som selges for en slikk og ingenting (som han som det skrives om i artikkelen) ender for det første opp med en latterlig timelønn og 'ødelegger' kanskje i tillegg  hele gleden av å ta bilder. Stakkars folk.

6402812[/snapback]

Støttes.

I tillegg så gir de i praksis fra seg alle rettigheter til bildene den dagen de lastes opp, og mest sannsynlig vil de heller aldri få betalt noe heller, da det etterhvert vil bli millioner på millioner av bilder fra håpefulle amatører med altfor dyrt utstyr som skal tjene penger...

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig synd at "amatører" selger bilder og rettighetene så billig, det ødelegger markedet og gjør de rike firmaene som bruker denne tjenesten enda rikere.

Som det stod i artikelen så hadde blant annet Nokia og Coca Cola brukt bilder fra denne tjenesten, disse firmaene har jaggu råd til å betale mer enn 20kr for et bilde som kanskje vil øke salget deres med noen %.

Hva hvis Ikea begynte å kjøpe bilder fra disse tjenestene og solgte disse i varehusene over hele verden?

Personlig ville jeg følt meg snytt hvis jeg så et bilde jeg hadde tatt, tilsalgs hos Ikea for et par lapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...