OnetroM Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Kankje denne desktop-prototypen er noe Vista kan implementere: http://bloggen.itavisen.no/index.php?optio...d=131&Itemid=25 Helt klart litt OT, men man skal ha det litt moro også. Den drar i alle fall full nytte av 3d og fysikk. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Registeret er egentlig bare rot og burde vært avskaffet etter min mening også. 6388174[/snapback] Det er sikkert en del som ønsker å forsvare bruken av registeret. Jeg selv synes det ihvertfall fra brukers ståsted er en litt merkelig "oppfinnelse". Jeg har også sett mange programmer som er programmert på en slik måte at de fungerer uten noen register "bruk". Programmerere har tydeligvis valgfrihet hva gjelder benyttelse av registeret. Lenke til kommentar
texaco Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Registeret er egentlig bare rot og burde vært avskaffet etter min mening også. 6388174[/snapback] Det er sikkert en del som ønsker å forsvare bruken av registeret. Jeg selv synes det ihvertfall fra brukers ståsted er en litt merkelig "oppfinnelse". Jeg har også sett mange programmer som er programmert på en slik måte at de fungerer uten noen register "bruk". Programmerere har tydeligvis valgfrihet hva gjelder benyttelse av registeret. 6392811[/snapback] Har jobbet mye med programmering og slik registeret blir brukt idag er helt på trynet, har sett programmer lagrer hele filer i registeret. Det at programmer har en felles plass å lagre f.eks programvarestier er greit (blir enkelt og greit for andre programmer å finne innstallerte programmer, f.eks noe så enkelt som en patch) men det finnes grenser. Som du sier, det er 100% mulig å lage programvare uten å røre registeret. Endret 27. juni 2006 av texaco Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Fantastisk! Nå fikk jeg plutselig mye mer lyst på Vista igjen. De virtuelle mappene og alt det drittet der er bare fjas for folk som er tette i pappen uansett. Dette var en skikkelig godnyhet! 6390380[/snapback] Det er jo bare å la være å bruke det? Ellers kan jeg nesten ikke forstå hvorfor folk er negative til et database-basert system. Det har jo et utall fordeler. AtW 6391037[/snapback] Hvis det er modulerbart nok til at vanlige brukere kan bruke hva de vil av det, så hadde det vært greit, men slik lignende systemer har blitt implementert i f.eks. OSX har jeg absolutt ingen sans for. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Ellers er det vel heller størrelsen på Windows Vista som bekymrer meg, 16GB er veldig mye, forhåpentligvis er dette max størrelsen, men at det er mulig å kutte ned til f.eks 8 GB ved å ta bort endel unødige elementer. 6391081[/snapback] vel slik jeg har forstått det så skal både tablet og media station systemene bli brettet inn i standard-pakka... men jeg synes selv 8GB er drøyt for å standard installasjon. dette da med tanke på at windows ikke kommer med noe særlig av tyngre brukerprogrammer sammenlignet med en gjennomsnitts linux distro (som jo ofte får plass på en selv-startende cd selv med en officepakke på plass). jeg lurer virkelig på hva det er som gjemmer seg inni alle gigabytene... Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Gjennomsiktige vinduer Unnskyld, en særs dårlig spøk. Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Haha, den tengte jeg ikke på Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 må i så fall være noen høyst massive vinduer Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Men igjen, windows bør gå i motsatt retning: mindre, kompakt, lettere å tilpasse samt for all del kvitte seg med all den dritten som på død og liv må innstalleres i windows mappa. Registeret bør også snart møte sin grav. 6388096[/snapback] Var på et TG foredrag om Vista, og mesteparten av de tingene jeg var imponert av ved Vista var nettopp det de hadde tatt fra åpen kildekode OS og programvare som var blant annet Admin passordet(den funksjonen som sikkert har gitt mange av dere hodebry når dere skal fjerne snarveier i beta versjonen, synd Microsoft ikke kan gjøre ting riktig når de kopierer engang...) og at dem har fjerna registeret! det er borte men de har selfølgelig lagt igjen et register emulator også som lagrer register strenger til filer så de ikke mister kompitabilitet med gamle spill/programmer. annet dem har stjelt fra resten av åpen kildekode verden og MAC er f.eks den nye søkemotoren, 3d Desktop og tabs i Explorer (husker han som holdt foredraget var så stolt av denne nye funksjonen ) Jeg vil ikke si at Vista kommer med noe nyt. MAC og Linux har FLERE av disse "nye" funksjonene og et par av dem fungerer bedre enn Vista's implentasjon. Men jeg kommer mest sannsynelig til å gå over til Vista med en gang det kommer, det er den økte sikkerheten og DX10 som frister meg. Vista kommer seff ikke til å erstatte hoved OS'et mitt Fedora ... Men jeg må jo spille jeg å Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Jaja, er bare å vente på nyheten om at DX10 (og dermed Aero) blir først tilgjengelig i SP1 eller SP2 til Vista i 2009 Men å bruke 6 år på å utvikle igjennomsiktige vinduer.. Får håpe de har gjort mere enn bare det, og at det ikke er like mye NT-kode i Vista. Endret 2. juli 2006 av skag1 Lenke til kommentar
iMono Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Her er det mange som kun har prøvd Beta 2 merker jeg. Det er mye som ligger under panseret på Vista. En av de mest interessante teknologiene i Vista, er uten tvil Superfetch. Avalon er ikke DX10, bare for å ha det sagt. Avalon heter nå WPF og skal fortsatt være med i Vista. Dette vil gjøre det lettere å lage deilige programmer til Vista. Dere som sier at glass-effekter er det eneste nye. Det er feil, dere glemmer at Aero-temaet kan erstattes i mye større grad enn det Luna kan på XP. Det ligger mange STORE forbedringer i Vista, noe som understrekes av firmaer som Stardock. De har sagt at de holder på å utvikle noe som vil kunne gi brukeren full nytte av det grafiske brukergrensesnittet som er kraftig forbedret i Vista. Aero bruker ikke alt av effekter som er tilgjengelig i DWM. Det er mye som er nytt, og mye av dette vil dere ikke merke før RTM når tredjepartsprogrammer utnytter seg av nye muligheter i Vista. Endret 2. juli 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Her er det mange som kun har prøvd Beta 2 merker jeg. Det er mye som ligger under panseret på Vista. En av de mest interessante teknologiene i Vista, er uten tvil Superfetch. Avalon er ikke DX10, bare for å ha det sagt. Avalon heter nå WPF og skal fortsatt være med i Vista. Dette vil gjøre det lettere å lage deilige programmer til Vista. Dere som sier at glass-effekter er det eneste nye. Det er feil, dere glemmer at Aero-temaet kan erstattes i mye større grad enn det Luna kan på XP. Det ligger mange STORE forbedringer i Vista, noe som understrekes av firmaer som Stardock. De har sagt at de holder på å utvikle noe som vil kunne gi brukeren full nytte av det grafiske brukergrensesnittet som er kraftig forbedret i Vista. Aero bruker ikke alt av effekter som er tilgjengelig i DWM. Det er mye som er nytt, og mye av dette vil dere ikke merke før RTM når tredjepartsprogrammer utnytter seg av nye muligheter i Vista. 6421432[/snapback] Vista har ikke mye nytt i forhold til hva som ble "lovt" i starten, det har ei heller spesielt mye nytt tatt i betraktrning at det har tatt 6 år (og mange forsinkelser) å få det ut. Jeg er langt ifra imponert over hva et så stort selskap som MS har fått til på så lang tid. AtW Lenke til kommentar
iMono Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Det som er gått ut er WinFS sin grunnidé. Mye har blitt implementert i Searchindexer. Hvilke funksjoner tenker du på som utgjør en så stor forskjell fra XP? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Det som er gått ut er WinFS sin grunnidé. Mye har blitt implementert i Searchindexer. Hvilke funksjoner tenker du på som utgjør en så stor forskjell fra XP? 6421603[/snapback] Som ikke er med i Vista allikevel tenkte du på? AtW Lenke til kommentar
iMono Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Hvilke store planer for Vista er det du tenker på? Hva har MS lovet deg som forbruker? Endret 2. juli 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Hvilke store planer for Vista er det du tenker på? Hva har MS lovet deg som forbruker? 6421661[/snapback] WinFS (som i starten skulle være et helt nytt filsystem, og ikke bare en ting oppå NTFS kunne vært en revolusjonerde ting, men har blitt droppet totalt. Virtuelle foldere o.l har blitt såpass mye redusert at det i praksis antakelig neppe blir brukt noe særlige i OSet. Den nye sidebaren som aldri kom kunne vært interessant,native støtte for RAW-bilder ble lovt om jeg ikke husker feil. Monad kunne vært spennende. Synes ikke den nye mediasenterversjonen virker som noe annet enn en tilbakegang (med forbehold om at jeg ikke har prøvd det veldig mye), UAC er forløpig litt halveis, men forhåpentligvis blir det ordnet. I praksis er det omtrent bare 3 interessante ting i Vista igjen i mine øyne, Økt sikkerhet (som ikke har så mye å si for den normale bruken av OSet for meg, GPUakselererte grafikk (ditto), og widgets i OSet). Det er for slapt i løpet av 6 år. De har ikke engang klart å få inn SI-systemet, eller fjerne den totlat dustete grensen på 255 characters i en path. (som riktignok ikke er store ting, men jeg synes det er beskrivende at de ikke engang har klart å fjerne slike småting) AtW Endret 2. juli 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
iMono Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Du har jo ikke blitt lovet noe av dette. Dette er planer fra MS sin side. Planer som på grunn av flere lag i utviklingen ikke kunne gjennomføres, nå. Superfetch og ReadyBoost blir for meg interessant å se i fremtiden. Harddiskene som er kommet nå er fortsatt ikke helt ferdig, men om et år tenker jeg man kan se et operativsystem starte på 5 sekunder fra en kaldstart. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Du har jo ikke blitt lovet noe av dette. Dette er planer fra MS sin side. Planer som på grunn av flere lag i utviklingen ikke kunne gjennomføres, nå. Hva mener du? De har sagt det kommer i OSet, listet det opp under "features" til det nye OSet, det er å love at det kommer i mine øyne. Om man er usikker på om det kommer, så si det, istedet for å late som det er en feature som kommer. AtW Lenke til kommentar
iMono Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Det er feil. Det du tenker på er PDC 2003 hvor MS viste hvilke veier Vista (da Longhorn) kunne ta. Det er ikke å love. Jeg vil gjerne se hvor MS har lovet f.eks Monad og de andre tingene du nevner. Vista har en offisiell side, der har det aldri stått noe om dette. Jeg er vel vitende om at Vista har blitt nedskjært, men forandringene fra det de hadde planer om til det man får med Vista er ikke så stor. Jeg spør etter store funksjoner de har LOVET men helt har valgt å legge vekk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Det er feil. Det du tenker på er PDC 2003 hvor MS viste hvilke veier Vista (da Longhorn) kunne ta. Det er ikke å love. Jeg vil gjerne se hvor MS har lovet f.eks Monad og de andre tingene du nevner. Vista har en offisiell side, der har det aldri stått noe om dette. Jeg er vel vitende om at Vista har blitt nedskjært, men forandringene fra det de hadde planer om til det man får med Vista er ikke så stor. Jeg spør etter store funksjoner de har LOVET men helt har valgt å legge vekk. 6421833[/snapback] Når gates sier at winFS er en "holy grail" for vista, og snakker masse om det på longhorn keynoten sin, så synes jeg det er et løfte i praksis. At det ikke står konkret et sted "vi lover at winFS kommer i Vista" endrer ikke det faktaet at mer eller mindre alt de har sagt (i starten) indikerer at det kommer i Vista. (http://www.microsoft.com/billgates/speeches/2003/10-27PDC2003.asp) AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå