Gå til innhold

Microsoft dropper WinFS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er egentlig litt glad til, hadde ikke sett frem til dette. frykter at det ville ført til unødvendig mye rot for min del. men man vet jo ikke før man har prøvd da. :)

6388226[/snapback]

Er jo bare å beholde den strukturen man liker bra før, er jo helt fantastisk bra for film og musikk feks, eller alle typer filer med metadata- Spesielt om det er spredd utover flere volum.

AtW

Lenke til kommentar
Jaja... Hva var så nytt i Vista igjen? Gjennomsiktige dialogbokser?        *glede seg* (ironi).

6386969[/snapback]

Ja, det eneste som er nytt i Vista er gjennomsiktige dialogbokser :roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista...pdated_features

6388384[/snapback]

Poenget er at det er lite igjen av de spennde funksjonene man ble forespeielt i starten, nesten det eneste som er viktig(?) som er igjen er økt fokus sikkerhet, nå er dette langt fra noen småting, men funksjonsmessig er det ikke så mye å skryte av, store deler av lista er jo oppgraderinger av innebygde programmer som man lett kan erstatte uansett, det er jo selve OSet som er spennde.

AtW

Lenke til kommentar
Mye kritikk av Vista her,men jeg vedder skjorta på at 90% av dere har dette innen 6 mnd etter lansering eller i det minste er grønne av missunnelse på dem som har fått det  :p

6388183[/snapback]

Kommer neppe til å installere det greiene der før minimum SP1 er ute. :)

Lenke til kommentar
Jaja... Hva var så nytt i Vista igjen? Gjennomsiktige dialogbokser?        *glede seg* (ironi).

6386969[/snapback]

Ja, det eneste som er nytt i Vista er gjennomsiktige dialogbokser :roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista...pdated_features

6388384[/snapback]

Det meste som er opplistet der bedre medfølgende programvare og fancy effekter. For mange er det lite aktuellt, siden det finnes mange bedre alternativ.

Det meste som står igjen er "forbedret" sikkerhet. Systemet skal være mindre sårbart, men det blir også mye DRM.

Lenke til kommentar

Dere må husket at store deler av NT-kjernen, som XP baserer seg på, er kastet i søppelkurven. Dermed må mye kodes på nytt, og forhåpentlig vil kodearbeidet bli gjort bedre nå enn tidligere. Altså vil Vista omtrent være XP med (forhåpentligvis) færre feil, Windows Sidebar, User Account Control (UAC), nye 3D-effekter og DirectX 10-støtte. Det summerer vel det meste. ^^

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Det meste som står igjen er "forbedret" sikkerhet. Systemet skal være mindre sårbart, men det blir også mye DRM.

6389184[/snapback]

Forhåpentligvis greier de å implementere User Access Control (UAC?) på en noenlunde fornuftig mate. Ellers vil vel de fleste slå det av, og da er vi tilbake der vi startet (Gud og hvermann med Administrator-konto).

Dette begynner forøvrig å bli litt latterlig. WinFS var en av "showcasene" i Longhorn, og nå fisler det ut i ingenting (så å si). I tillegg er produktet forsinket ad nauseum. Sykt, og det forteller at MS ikke greier å untytte de utrolig dyktige ingeniørene de tross alt har.

Lenke til kommentar
Fantastisk! Nå fikk jeg plutselig mye mer lyst på Vista igjen. De virtuelle mappene og alt det drittet der er bare fjas for folk som er tette i pappen uansett. Dette var en skikkelig godnyhet!

6390380[/snapback]

Det er jo bare å la være å bruke det? Ellers kan jeg nesten ikke forstå hvorfor folk er negative til et database-basert system. Det har jo et utall fordeler.

AtW

Lenke til kommentar

jepp, ikke noe er som å ha noen mapper sittende på skrivebordet som automatisk fylles opp med filer som har visse kriterier ;)

med mindre AUC har blitt kraftig endret nylig så blir det mer mas den nyttig, noe som fører til, ja nettopp, at folk holder seg til admin-kontoen...

hmm, lurer på hvor mye av det som skal være forkastet av gammel kjernekode er bakoverkompatiblitetskode. en av de siste store sikkerhetshullene i windows var jo i biblioteket for bildevisning. ett bibliotek som tillot kjørbar kode å gjemme seg i bildefilene. noe som kansje var smart rundt window 3.x. det jeg sitter igjen med er ett spørsmål om hva kode fra noe såpass "gammel" fortsatt har å gjøre i ett os...

Lenke til kommentar
Mye kritikk av Vista her,men jeg vedder skjorta på at 90% av dere har dette innen 6 mnd etter lansering eller i det minste er grønne av missunnelse på dem som har fått det  :p

6388183[/snapback]

Kommer neppe til å installere det greiene der før minimum SP1 er ute. :)

6388779[/snapback]

Jeg skal innrømme det motsatte, dvs at jeg vil få det så snart som mulig. Nå ser ikke jeg tapet av WinFS som det helt store(og det har vel vært kjent en stund at det ikke kom i Vista), men så er det mulig at jeg ikke helt har forstått poenget med det heller da.

Ellers er det vel heller størrelsen på Windows Vista som bekymrer meg, 16GB er veldig mye, forhåpentligvis er dette max størrelsen, men at det er mulig å kutte ned til f.eks 8 GB ved å ta bort endel unødige elementer.

På veldig mange ser det ut til at Windows Vista vil bli ett mer fullstendig OS, dvs mindre behov for tredjepartsprogrammer. Det er klart at dette vil ramme noen programvareprodusenter, men det vil i stor grad gjøre livet enklere for de fleste brukere. Pessimisten ville sef si at dette gjør oss enda mer avhengige av MS :)

Lenke til kommentar
jepp, ikke noe er som å ha noen mapper sittende på skrivebordet som automatisk fylles opp med filer som har visse kriterier ;)

med mindre AUC har blitt kraftig endret nylig så blir det mer mas den nyttig, noe som fører til,  ja nettopp, at folk holder seg til admin-kontoen...

hmm, lurer på hvor mye av det som skal være forkastet av gammel kjernekode er bakoverkompatiblitetskode. en av de siste store sikkerhetshullene i windows var jo i biblioteket for bildevisning. ett bibliotek som tillot kjørbar kode å gjemme seg i bildefilene. noe som kansje var smart rundt window 3.x. det jeg sitter igjen med er ett spørsmål om hva kode fra noe såpass "gammel" fortsatt har å gjøre i ett os...

6391060[/snapback]

WinFS hadde vel litt større ambinsjoner enn det, virtuell mappae-systemet var jo et annet opplleg (som også ble øksa nesten totalt), se for deg en stor musikksamling, er det virkelig ikke nyttig å kunne velge "sorter etter artist", "sorter etter album", "sorter etter genre"? Nesten alle programmmer der man har større mengder informasjon har jo slike muligheter Er det noe folk ikke bruker?

AtW

Lenke til kommentar

Ok, vista ser foreløpig slik ut i mine øyne i forhold til XP : Forbedret grafikk(dilldall med gjennomsiktige vinduer), ny iexplorer. ny DX.

Har jeg glemt noe? Åja, ny og forbedret DRM policy (BLÆH)

Dette er muligens noe av grunnen til at jeg satt med win2k i langt over ett år etter at XP var sluppet. og nei, jeg tror ikke jeg kommer til å bli så veldig misunnelig på de som har Vista, pga at jeg sannysnligvis kommer til å få dette både gratis, og lovlig som med alle andre MS versjoner.

Lenke til kommentar
Ok, vista ser foreløpig slik ut i mine øyne i forhold til XP : Forbedret grafikk(dilldall med gjennomsiktige vinduer), ny iexplorer. ny DX.

Dersom det visuelle er det viktige her så, men det er etter min meningen det minst viktige med ett nytt OS. Hadde det vært viktigst hadde jeg aldri gått fra Win95->Win98->NT4->Win2000 som alle mer eller mindre så prikk like ut.

Lenke til kommentar

Dette var ikke nyheter da. De som har fulgt med litt på technet visste dette da Vista kom i beta1.

WinFS er en zero admin relasjonsdatabase hack til NTFS filservere som kan knaes på diverse metoder. Jeg var på TechEd i Boston tidligere i måneden og så to forskjellige sesjoner om WinFS. Både sjefsutviklerne fra Microsoft og flere av de eksterne folka snakket om at WinFS skal leveres som en opsjon til Longhorn og Vista.

Det var en av Breakoutsesjonene (DAT202) om WinFS som var ganske stilig; Quentin Clark på dev-teamet til WinFS kjørte en demo av et simulert eiendomsfirma hvor WinFS lå i bunnen på et såkalt WinFS Store og alle brukerne la ut dokumenter som var kryssrelatert mellom kontakter, eposter, eiendommer og bilder. Dette gjorde at man kunne vise kundeinformasjon over en tidsakse og kunne panne ut og inn, scrolle i thumbnails i flere layers og hadde muligheten for ekstensiv gruppering. Brukerne lager selv SQL-querys gjennom Vistas søkemotor og får dermed opp egne framvisninger av filene sine.

Han presiserte flere ganger at teknologien ikke var moden og at abstraksjonen de bruker i WinFS krever mer fra brukerne og at search-funksjonene som kommer i Vista er mer eller mindre påkrevd for at systemet skal være oversiktlig. Han mumlet også noe om at offline filer og shadowcopies laget en del morsomme effekter når man hadde vært borte fra jobben en stund. :)

Begge foredragene jeg var på, snakket de hele tiden om tung integrasjon mot Office2007 og andre fremtidige applikasjoner. Jeg snakket med en av de andre utviklerne etter ovennevnte sesjon, og fikk bekreftet at dette ikke lar seg implementere i eksisterende filhierarkier eller på annet enn NTFS filsystemer. Vi bruker stort sett unix på lagring med samba filsharing på jobb, så WinFS er uaktuelt for oss. Dersom det skal implementeres, trenger vi en(da en) ny filserver med longhorn, winfs-overlay og sannsynligvis sharepoint. Når det er satt opp, får brukerne man gir tilgang til winfs opp en WinFS Store-mappe opp ved pålogging tilsvarende WebDAV-løsningen slik den er i dag. SQL-kverna som holder WinFS oppe ble også omtalt som en "resource hog" av de samme utviklerne, så det var mer skryt av konseptet mer enn reklame for produktet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...