Gå til innhold

Mye støy fra vifter - ønsker nye

Mojo Pin

Anbefalte innlegg

Hei. Har en Dell Dimension 8300. Bruker viftene som fulgte originalt med.

Damaskinen bråker no forferdelig, så jeg skal kjøpe nye.

Hvilke vifter bør jeg skifte ut? Alle?

Hvilke nye vifter bør jeg sette inn?

Her er hardware spesifikasjoner om det er interessant:

Dell D. 8300 - Intel P4 3,0 Ghz - 1536 mb ram (2x256 Kingston + 2x512 TwinMos) - NVidia Geforce FX5200 - Integrert Lydkort - HD1: 70GB, HD2: 200GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er egentlig interessert å opprettholde samme kjøling, men reduserere støynivået. Det finnes vel vifter som lager mindre lyd enn andre vel?

6392628[/snapback]

Mist viftene på Miocroplex er ganske stille, det følger også med viftestyring/rheostat med hver vifte (Unntatt de billigste, men de er ganske stille originalt).

Andre merker som er kjent for å ha stille vifter er f.eks SilenX, Antec, ADDA, Delta, Nexus, Papst osv..

Det du bør se etter om de skal være stille er RPM/Turtall og CFM/Luftmengde, en kombinasjon av lavest mulig RPM/Turtall og høyest mulig CFM/Luftmengde er å foretrekke siden viften da er stille samtidig som de flytter luft.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med samme problemet. Har hatt pc'en i ca 3 år.

Har skiftet viften på CPU'en for litt over et år siden, så tror ikke det er det som er problemet.

Fulgte med en del vifter i kabinettet mitt. Litt sånn små "jall" som har lys i osv.

Er vel muligens den viften under strømforsyningen som bråker værst.

Har nettopp kjøpt ny LCD'skjerm, så hadde helst sett at viften(e) er billigst mulig...hehe.

Det gjør ikke noe om de bråker litt, for verre en det gjør nå tror ikke jeg det kan bli.

Anyone? :)

Lenke til kommentar

Send den tilbake. Hvis du føler deg overrasket over støyen er det villedende markedsføring. Det er på tide at PC produsenter lærer at alle ikke liker støy (forstyrrende når det blir stille og følsomt i en film eller spill). Alle kan overklokke en CPU og bruke dårlige komponenter i en PSU men da blir det mye varme.

Støy er subjektivt men forstår jeg kjøpsloven rett skal ikke det bli kundenes problem; bevisbyrden er hos selger.

Det er ikke lett å gjøre en PC stille. Jeg kjøpte en Mist SilentTwin til en kamerat som ville ha en stille kjøler men den var ikke stille. Stillhet er subjektivt, men det er andre ting som kan bråke i en PC; harddisk kan gi fra seg en hvinelyd etter noen måneders bruk som ikke kommer fram i tester. Sørg for å få en harddisk med fluid dynamic bearing.

God luftgjennomstrømning fra bunnen, nederst i front og venstre side og store kjølere gjør underverker.

Lenke til kommentar
Så på denne viften. Det står at den skal være stillegående. Vil det si at stillen i seg selv er mer stillegående, eller at den kjøler dårligere enn vifter som bråker mer?

6398214[/snapback]

Sjølv om viftene er stillere så kan dei allikevel kjøle like bra, om ikkje bedre. :)

Lenke til kommentar
Okei. Er det CPU vifta som mest sannsynlig bråker eller?

6394428[/snapback]

Har P4 på 478 socket, med 2,8 GHz prosessor. Hovedkortet, Abit IC7-MAX3, har 3 vifter(!) og av disse er det prosessorvifta som bråker. Tror også det kan være litt kjøleribbene sin skyld, også, for det kan ha noe med hvordan luften treffer dem. Her er kjøleribbene helt rette :ohmy:

Lenke til kommentar

Har kun en vifte i datamaskinen min (foruten den i strømforsyningen) :p. Den kjøler visst både CPU og resten av maskinen. Derfor er jeg litt skeptisk til å skifte den ut, da jeg ikke veit hvor mye den kjøler. Kjipt hvis jeg kjøper Denne Viften og cpu brenner opp p.g.a for lite kjøling :no:

Fant dette som sto på viften, hvis det kan være til noe hjelp :

W0101

NMB 7

MODEL

3615 KL - 04 W - B86

12 V = DC 2,10 A

DC BRUSHLESS FAN MOTOR

MINEBEA CO.,LTD

-----

VS3|

-----

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes noe program for å beregne luftforflytning, siden det ikke finnes sensorer i kortet til dette. Men for all del: boxed-vifter er ikke supermaskiner. Du kan nesten regne med at hvis du kjøper en liknende en, så vil den kjøle opmtrent like bra. Dessuten tar det lang tid før CPU brenner opp hvis kjøleribba er riktig plassert. Last ned Speedfan eller Motherboard Monitor, så ser du lett om CPU brenner opp. Husk å sjekke temp. under last, og ikke bare når PC'en står og idler.

Kjøp vifta. den er ikke så dyr. Så får du heller bytte tilbake om den ikke kjølte bra nok under last. Jeg kan garantere deg at CPU ikke brenner opp under oppstart eller idling i windows.

Lenke til kommentar
Okei. Trenger jeg temperaturmåler i hovedkortet / CPU for å sjekke temperatur med f.eks Speedfan, eller ligger dette alt inne ?

6430623[/snapback]

Dette ligger inne i de fleste hovedkort.. Sjekk med speedfan, så får du opp dei temperaturene som er tilgjengelig.. mellom anna harddisk etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...