Gå til innhold

Canon 30D vs Nikon D200


Anbefalte innlegg

Det er noe jeg ikke forstår....

 

Ja, det blir masse diskusjon Canon vs. Nikon osv, likevel mener jeg at det går an å svare på spørsmål som trådstarter spør om eller enkelt og greit ikke skrive noe.

 

6389245[/snapback]

 

Synes strengt tatt trådstarter bør ta litt selvkritikk han lager stadig nye tråder hvor han spør om hvilket som er best av Canon og Nikon kameraene i samme klasse. Det er faktisk umulig å svare på særlig da trådstarter i de fleste trådene spør veldig generelt. Svaret er jo ganske enkelt å greit at alle merkene er bra nok (ikke bare Canon og Nikon, men også Pentax, Olympus og Sony), alle vil fungere godt til alle typer fotografering. Så det avgjørende vil være hva trådstarter faller for rent personlig, dette virker det ikke som om trådstarter vil godta, og da er det vel egentlig ikke så overaskende at trådene utvikler seg til å bli rene usaklige diskusjoner.

6389425[/snapback]

 

Ok, mulig det er sant, men hva gjør egentlig det meg, deg eller noen andre?

 

Som sagt kan man godt se av overskriften hva en tråd handler om og er man lei av en slik diskusjon så må man huske at denne tråden kun opptar en linje i trådoversikten... det er faktisk så lite at man kan overse det meget lett. Likevel må absolutt flere klikke seg inn å kommentere.

 

Gjett hva som hadde skjedd hvis ingen kommenterte slike tråder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en del andre foraer er det vanlig å overse slike gjentagende emner. Det har vi stort sett høflighet til å ikke gjøre her. Synes likevel alle nye deltakere bør skjønne at det blir litt mye for oss som har tilbrakt måneder (og år) på dette forumet. Det finnes grenser for hvor mange ganger folk ønsker å gjenta seg selv, men man kan heller ikke overlate det til nybegynnere å villede andre nybegynnere. The blind leading the naked, for å si det slik. Derfor må vi legge inn noen svar, hvis ikke blir forumet snart overtatt av lojale fanboyister. Det er ikke helt riktig det heller.

Lenke til kommentar
På en del andre foraer er det vanlig å overse slike gjentagende emner. Det har vi stort sett høflighet til å ikke gjøre her. Synes likevel alle nye deltakere bør skjønne at det blir litt mye for oss som har tilbrakt måneder (og år) på dette forumet. Det finnes grenser for hvor mange ganger folk ønsker å gjenta seg selv, men man kan heller ikke overlate det til nybegynnere å villede andre nybegynnere. The blind leading the naked, for å si det slik. Derfor må vi legge inn noen svar, hvis ikke blir forumet snart overtatt av lojale fanboyister. Det er ikke helt riktig det heller.

6389590[/snapback]

 

Vel, langt fra alle disse kommentarene som er høflige her...

 

"The blind leading the naked"... du sikter vel til meg her skjønner jeg :blush:

 

Å anbefale ett produkt jeg selv har og er strålende fornøyd skjønner jeg ærlig talt ikke er villeding.

 

Min første kommentar til tråden "Førstegangskjøper av speilrefleks" var:

 

Uten erfaring med Olympus vil jeg si Nikon D50, "helt klart"

 

Her sier jeg klart at jeg ikke har erfaring med olympus og tar ikke trådstarter hensyn til dette i min konklusjon er vel ikke det min feil. Å villede noen er vel å lede de heeelt på feil veg så jeg synes egentlig at dine antydninger er litt "frekk" for å si det på en mild måte. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det blir villedende når du ikke har nok erfaring til å kunne gi råd som passer spesifikt til den personen. De mer erfarner forsøker å sette seg litt over det man har selv, når vi forsøker å gi råd. Det som fungerer for meg, fungerer ikke nødvendigvis for deg. Man må ha en viss erfaring for å kunne sette seg inn i andres behov. Det er det som er hensikten med å spørre om råd på et forum, at noen med lengre erfaring kan forsøke å gi et balansert og veloverveid råd til en med liten erfaring. Du har jo veldig kort erfaring med slr, og ingen erfaring med alternative løsninger. Du kan da ikke på alvor mene at du kan gi andre råd, enn de som kun er basert på din erfaring med D50 (over en kort periode)?

Lenke til kommentar
Det finnes grenser for hvor mange ganger folk ønsker å gjenta seg selv, men man kan heller ikke overlate det til nybegynnere å villede andre nybegynnere. The blind leading the naked, for å si det slik. Derfor må vi legge inn noen svar, hvis ikke blir forumet snart overtatt av lojale fanboyister. Det er ikke helt riktig det heller.

6389590[/snapback]

 

Dette er jeg helt enig i!!

 

I denne tråden vet jeg ikke helt om formålet er å få informasjon om Nikon vs Canon, eller rett og slett bare starte en ny diskusjon.

Men det er andre i villrede som spør om det samme, som står på trappene for å kjøpe dslr og legger frem sine problemstillinger på forumet.

Når det postes feilaktige svar! Er det ikke da naturlig at denne feilinnformasjon klubbes ned? Hvis man bare skal overse uriktige opplysninger vil det også være meningsløst å legge ut spørsmål på forumet.

 

Det er jo et poeng at informasjon som kommer tilbake til trådstarter, samt alle de som leser trådene er riktig.

Lenke til kommentar
Det blir villedende når du ikke har nok erfaring til å kunne gi råd som passer spesifikt til den personen. De mer erfarner forsøker å sette seg litt over det man har selv, når vi forsøker å gi råd. Det som fungerer for meg, fungerer ikke nødvendigvis for deg. Man må ha en viss erfaring for å kunne sette seg inn i andres behov. Det er det som er hensikten med å spørre om råd på et forum, at noen med lengre erfaring kan forsøke å gi et balansert og veloverveid råd til en med liten erfaring. Du har jo veldig kort erfaring med slr, og ingen erfaring med alternative løsninger. Du kan da ikke på alvor mene at du kan gi andre råd, enn de som kun er basert på din erfaring med D50 (over en kort periode)?

6389827[/snapback]

 

Vel, du snakker om å villede......

Sier ikke selv så mye om kamera men refererer for det meste til tester som overbeviste ihvertfall meg. Etter min mening sitter det meget kompetente prsoner og tester ut dette utstyret.

 

Siden trådstarter selv ofte ikke spesifiserer det som er viktig for han kan vel ikke dere heller si så mye om hva som er fordelen for han. Selv kommer du ikke med en anbefaling men bare billigste løsning.... referer da til tråden "Førstegangskjøpe av speilrefleks"

 

Når du senere skal kommentere fordelen olympus e-500 har vs. nikon d50 så kommenterer du her fargemetningen med smell i fargene som heller forringer bildekvaliteten enn å forbedre den. Når jeg kommenterer det så begynner du å snakke om fargedybde som er en heelt annen ting.

 

Vet ikke hvem som faktisk villeder mest i den tråden ihvertfall....

 

Ikke så mye jeg vet om speilrefleksutstyr men ikke anta jeg er nybegynner på alt fordi.

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Når det postes feilaktige svar! Er det ikke da naturlig at denne feilinnformasjon klubbes ned? Hvis man bare skal overse uriktige opplysninger vil det også være meningsløst å legge ut spørsmål på forumet.

 

 

Kom gjerne med ett konkret eksempel på ett feilaktig svar, enten fra meg eller noen andre... jeg finner faktisk ingen svar som er direkte feil, da utenom PMnormal sitt innlegg om fargemetning og fargedybde, ihvertfall ikke utenom at de nevner at de ikke er helt sikker på svaret sitt :no:

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Jeg hadde tenkt på å lage en tråd som kunne være sticky, med henhold til anbefalinger eller slike ting, hvilke kamera som passet for hvem  og lignende.

Altså slik at vi slipper alle disse like trådene!

6390024[/snapback]

 

Kunne sikkert vært fint, kanskje med samarbeid fra vår meget kompetente brukermoderator...

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke delta i diskusjonen om Nikon eller Canon er best!

Jeg har gjort mitt valg og kjøpte Nikon D70. Dette er jeg strålende fornøyd med, det passer perfekt i mine store hender.

 

Da jeg aldri har verken brukt eller tatt i et Canon dslr, kan jeg ikke si at jeg føler meg kompetent til å gi noen anbefaling av hverken det ene eller det andre.

 

Jeg kjøpte Nikon, og det vil være like riktig for andre å kjøpe Canon. Canon eiere vil være like fornøyd med sitt kamra som jeg er med mitt. De som kjenner begge typene sier man må prøve kamraene og kjenne hva som føles best. Dette er nok den beste anbefalingen.

 

Noe må man finne ut selv også.

Lenke til kommentar
Hvis det er noen personer som har ett av disse kameraene og er meget fornøyd med det så har han/hun all grunn til å anbefale dette kameraet så lenge diskusjonen holder seg på ett saklig nivå uten å bli kalt en "fanboy" (og verre ting) av den grunn. Noen her vet sikkert hva jeg snakker om...  :thumbdown:

Tingen er at de fleste slike unyanserte uttalelser er ganske unyttige siden ingen nåværende dSLR er direkte dårlige, og samme hva det er snakk om så vil det finnes fornøyde kjøpere.

 

Dere sier Nikon er bedre på en del ting og Canon på noe annet og SummaSumarum kommer de "likt" ut. Kanskje det heller går an oppsummere litt istede hva de forskjellige kameraene er gode/mindre gode på i forhold til den andre istedefor å gi trådstarter ett totalt verdiløst svar.

Hvis man leser dpreview-testene jeg refererte til så er kameraene plukket ganske solid fra hverandre der, samt flere fine tabeller med sammenligninger av specs og testbilder. Seriøse testsider har gjerne en bedre forutsetning for å kunne uttale seg fornuftig om eventuelle forskjeller og nyanser mellom konkurrentene, siden de fleste her inne har begrenset praktisk erfaring med mer enn ett merke. Hadde jeg brukt 30D en periode kunne jeg selv ha uttalt meg mer spesifikt, men ingen er tjent med at jeg gulper opp min oppfatning av testene jeg har lest. Da er det bedre å henvise til kilden og la vedkommende gjøre opp sin egen mening.

 

“The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt” -Bertrand Russell

Lenke til kommentar
Når det postes feilaktige svar! Er det ikke da naturlig at denne feilinnformasjon klubbes ned? Hvis man bare skal overse uriktige opplysninger vil det også være meningsløst å legge ut spørsmål på forumet.

 

 

Kom gjerne med ett konkret eksempel på ett feilaktig svar, enten fra meg eller noen andre... jeg finner faktisk ingen svar som er direkte feil, da utenom PMnormal sitt innlegg om fargemetning og fargedybde, ihvertfall ikke utenom at de nevner at de ikke er helt sikker på svaret sitt :no:

6390016[/snapback]

 

Nei huff! Nå logger jeg ut!!

Lenke til kommentar

Vel, ser ut for meg at dette IKKE er ett diskusjonsforum men en plass for "vet best"-folkene.

 

Vi som er veldig fornøyde med det utstyret vi har men ikke kan alt om alt er det ikke plass til ser det ut for.

 

Vil takke for gode svar i min søken etter mer informasjon i andre tråder men tror nok jeg forlater forumet her for en stund.... dette blir for slitsomt :no:

Lenke til kommentar
Vel, ser ut for meg at dette IKKE er ett diskusjonsforum men en plass for "vet best"-folkene.

 

Vi som er veldig fornøyde med det utstyret vi har men ikke kan alt om alt er det ikke plass til ser det ut for.

 

Vil takke for gode svar i min søken etter mer informasjon i andre tråder men tror nok jeg forlater forumet her for en stund....  dette blir for slitsomt  :no:

6390209[/snapback]

 

Takk!

Lenke til kommentar

Vi har kanskje vært litt harde med Kameragutten i det siste, men det skyldes forskjellige årsaker. Vi blir vel litt irritert over å ha samme debattene om og om igjen. Kameragutten har bidratt godt til det i den senere tid, og har vel også hisset på seg noen med bastante uttalelser selv. Det er bare slik av vi er føler at forumet etter hvert er blitt et åpent sted for alle merkeleirer, og at det er litt unødvendig for forumet å gå gjennom dette igjen. Jeg tror jeg repressenter alle når jeg vil unnskylde oss gamle, hvis denne politikken vi har her skremmer bort nykommere. Det er ikke meningen. Samtidig må du nok ta litt av ansvaret for situasjonen selv, i og med at du har blandet deg inn i alle trådene med den unyansert Nikon-propagandaen din.

Håper du fortsetter blant oss, for vi trenger altid nytt blod her. Vi ønsker ikke minst konkrete spørsmål om tekniske problemer du sliter med. Jeg tror også det er mer matnyttig for deg, enn å fortsette de evindelige merkekranglene.

Lenke til kommentar
Kameragutten har bidratt godt til det i den senere tid, og har vel også hisset på seg noen med bastante uttalelser selv.

 

Har sett igjennom mine innlegg men ser ikke med mine egne øyne at noen av dem har vært veldig bastante... er ofte veldig klar i mine valg men det må jo være lov. Er aldri bastant i innlegg om ting jeg ikke vet...

 

 

Samtidig må du nok ta litt av ansvaret for situasjonen selv, i og med at du har blandet deg inn i alle trådene med den unyansert Nikon-propagandaen din.

 

Unyansiert... kanskje, propaganda... nei, er ikke enig i det. Alle må vel få si sin mening når en tråd dukker opp uten at man blander seg inn, dette er jo ett diskusjonsforum.... alle som deltar blander seg inn, glemmer dere det i farten?

 

 

Håper du fortsetter blant oss, for vi trenger altid nytt blod her. Vi ønsker ikke minst konkrete spørsmål om tekniske problemer du sliter med. Jeg tror også det er mer matnyttig for deg, enn å fortsette de evindelige merkekranglene.

 

Enig der, kommer vel til å holde meg unna forumet "Speilrefleks (digitale)" for en stund for det er vel der disse diskusjonene dukker opp.

 

Jeg tror jeg repressenter alle når jeg vil unnskylde oss gamle, hvis denne politikken vi har her skremmer bort nykommere.

 

Godtatt :)

 

 

Vel, nå er det ikke slik at dere har skremt meg bort men ble bare så veldig sliten. Se bare på mitt innlegg angående s3 IS å se hvor mye jeg prøver å si ting opp og opp igjen men alltid noen som aldri vil høre. Vil igjen si at jeg tror dere tolker mine D50 innlegg litt mye den ene veien. Her er ett innlegg i tråden "Sony DSLR-A100 kjøpe nå eller vente":

 

Det er bare å gratulere... vurderte Sony`en selv men bestemte meg for Nikon D50 og angrer ikke på det. Hadde klart mest lyst på Sony`n men er jo som kjent ikke ett tolmodig menneske.

Vær så snill å kom med tilbakemeldinger både med hensyn på praktisk bruk og "bildekvalitet".... er jo litt nysgjerrig

 

Her er ett annet fra en annen tråd:

 

Nikon D70 er "gammelt" mens ett Sony`en er så ny at den ennå ikke er kommet... etter spesifikasjonene å dømme er Sony ett meget bra kamera for pengene.

Venter i spenning med tanke på støyen som ble oppdaget på testkameraene til Sony, kanskje litt over det vi kan forvente eller rettere sagt, vi forventer.

 

 

Slike innlegg fra meg ser det ut som om dere overser helt.... :hmm:

 

Uansett... vi snakkes i andre kategorier om objektiv, fotografering osv...

Lenke til kommentar
Vel, ser ut for meg at dette IKKE er ett diskusjonsforum men en plass for "vet best"-folkene.

 

Vi som er veldig fornøyde med det utstyret vi har men ikke kan alt om alt er det ikke plass til ser det ut for.

 

Vil takke for gode svar i min søken etter mer informasjon i andre tråder men tror nok jeg forlater forumet her for en stund....  dette blir for slitsomt  :no:

6390209[/snapback]

 

Takk!

6390326[/snapback]

 

Åsså er det slike ting da..... her blir folk personlig. Etter å ha sett en del på forum på QXL ser jeg at en del personer har blitt direkte såret av visse kommentarer, derfor er en del av forumet nå stengt på QXL. Vi er tross alt i ett forum der vi diskuterer kameraer. Dette er grunnlag for utkastelse mener jeg.... likeså ett innlegg av en viss person i en annen tråd.

 

Når det kommer ett slikt innlegg synes jeg dere andre i forumet bør ta affære å markere for alle at slikt ikke blir godtatt rett og slett.

Lenke til kommentar

Jeg får vel begrunne hvorfor jeg sa "takk" da Kameragutten sa at han planla å forlate forumet en stund.

 

For det første har debatten rast her inne i det siste ang. hvilket speilreflekskamera som er best. Leser en Kameraguttens innlegg om Nikon D50 vil en fort merke at de ikke akkurat bidrar til at debatten stilner, da de mer erfarne har sin "fulle hyre" med å dempe den opphausede omtalen av D50. Hvis en leser en del av trådene og innleggene her tror jeg ikke det er så vanskelig å skjønne hva jeg mener. Det er uheldig at noen gjennom sine uttalelser villeder eventuelle uerfarne kamerakjøpere på denne måten. Uansett, det jeg mente med "takk" var som i "nå vil ting forhåpentligvis roe seg litt", og ikke som i et personangrep. Jeg burde vel beskrevet dette nærmere da ett ord kan tolkes i forskjellige retninger.

 

For det andre har sikkert en del her fått med seg Kameraguttens "slakt" av Canon PowerShot S3 IS. Og ja, jeg skal være den første til å innrømme at jeg har kameraet selv - signaturen og avataren min skulle avsløre det for de fleste. Akkurat dette punktet hører hjemme under kompaktkamerakategorien, så skyt meg hvis det blir for mye at jeg nevner det i denne sammenhengen. Skal prøve å fatte meg i korthet. Men iallfall, mine erfaringer med S3 IS er stikk motsatt av Kameraguttens. Igjen risikerer han å villede uerfarne kamerakjøpere med flengende kritikk av flere av funksjonene/mulighetene til en S3 IS, som DPReview, DCResource, Steve's Digicams, Dinside, jeg + diverse andre har fått til å fungere som de skal, uten problemer, noe Kameragutten tydeligvis har bommet til dels kraftig på. Kameragutten har i flere andre tråder enn de han opprinnelig opprettet for å beskrive S3 IS, omtalt kameraet i negative ordlag, uten å nevne muligheten for at det var fabrikasjonsfeil på kameraet. Han åpnet riktignok muligheten for det i de opprinnelige trådene, men en kan ikke forvente at alle uerfarne har interesse eller tid nok til å lese alle trådene på forumet før kamerakjøp. I mange tilfeller leser de nok kun sin egen som de oppretter for å få veiledning. I slike tilfeller blir uttalelsene til Kameragutten igjen villedende, men nå i urealistisk negativ retning. Igjen blir det behov for å korrigere disse.

 

Det virker nesten som Kameragutten burde lære seg betydningen av "den gylne middelvei", da det virker som ting fortoner seg litt vel sort/hvitt i hans innlegg. Enten er det meste negativt, eller så er alt urealistisk positivt. Og da er det heller ikke merkelig at erfarne brukere føler behovet for å korrigere på hans innlegg, når ens egne erfaringer i visse tilfeller er stikk motsatte, samt at uerfarne brukere kan bli villedet.

 

Igjen - det jeg la i "takk" i innlegget mitt var et håp om at "tilstandene" ville roe seg en tanke eller to, og altså ikke et personangrep. Hadde jeg visst at det ville blitt tolket slik ville jeg spesifisert nærmere hva jeg mente, da det etter min erfaring minst må et skjellsord til for at noen skal bli fornærmet av ett enkelt ord.

Lenke til kommentar
Jeg får vel begrunne hvorfor jeg sa "takk" da Kameragutten sa at han planla å forlate forumet en stund.

 

For det første har debatten rast her inne i det siste ang. hvilket speilreflekskamera som er best. Leser en Kameraguttens innlegg om Nikon D50 vil en fort merke at de ikke akkurat bidrar til at debatten stilner, da de mer erfarne har sin "fulle hyre" med å dempe den opphausede omtalen av D50. Hvis en leser en del av trådene og innleggene her tror jeg ikke det er så vanskelig å skjønne hva jeg mener. Det er uheldig at noen gjennom sine uttalelser villeder eventuelle uerfarne kamerakjøpere på denne måten. Uansett, det jeg mente med "takk" var som i "nå vil ting forhåpentligvis roe seg litt", og ikke som i et personangrep. Jeg burde vel beskrevet dette nærmere da ett ord kan tolkes i forskjellige retninger.

 

For det andre har sikkert en del her fått med seg Kameraguttens "slakt" av Canon PowerShot S3 IS. Og ja, jeg skal være den første til å innrømme at jeg har kameraet selv - signaturen og avataren min skulle avsløre det for de fleste. Akkurat dette punktet hører hjemme under kompaktkamerakategorien, så skyt meg hvis det blir for mye at jeg nevner det i denne sammenhengen. Skal prøve å fatte meg i korthet. Men iallfall, mine erfaringer med S3 IS er stikk motsatt av Kameraguttens. Igjen risikerer han å villede uerfarne kamerakjøpere med flengende kritikk av flere av funksjonene/mulighetene til en S3 IS, som DPReview, DCResource, Steve's Digicams, Dinside, jeg + diverse andre har fått til å fungere som de skal, uten problemer, noe Kameragutten tydeligvis har bommet til dels kraftig på. Kameragutten har i flere andre tråder enn de han opprinnelig opprettet for å beskrive S3 IS, omtalt kameraet i negative ordlag, uten å nevne muligheten for at det var fabrikasjonsfeil på kameraet. Han åpnet riktignok muligheten for det i de opprinnelige trådene, men en kan ikke forvente at alle uerfarne har interesse eller tid nok til å lese alle trådene på forumet før kamerakjøp. I mange tilfeller leser de nok kun sin egen som de oppretter for å få veiledning. I slike tilfeller blir uttalelsene til Kameragutten igjen villedende, men nå i urealistisk negativ retning. Igjen blir det behov for å korrigere disse.

 

Det virker nesten som Kameragutten burde lære seg betydningen av "den gylne middelvei", da det virker som ting fortoner seg litt vel sort/hvitt i hans innlegg. Enten er det meste negativt, eller så er alt urealistisk positivt. Og da er det heller ikke merkelig at erfarne brukere føler behovet for å korrigere på hans innlegg, når ens egne erfaringer i visse tilfeller er stikk motsatte, samt at uerfarne brukere kan bli villedet.

 

Igjen - det jeg la i "takk" i innlegget mitt var et håp om at "tilstandene" ville roe seg en tanke eller to, og altså ikke et personangrep. Hadde jeg visst at det ville blitt tolket slik ville jeg spesifisert nærmere hva jeg mente, da det etter min erfaring minst må et skjellsord til for at noen skal bli fornærmet av ett enkelt ord.

6390725[/snapback]

 

- Å anbefale Nikon D50 og henvise til tester, er det villedning?

- Ang. s3 IS, i hovedtråden spurte jeg om dette kunne være ett mandagsprodukt, trenger jeg å ta opp det i alle mine svar for at slike som deg skal få det med

- Ang. s3 IS. samme motiv, samme belysning, samme tid, samme fotograf forskjellig kamera, begge med full automatikk. Kun ett med dårlige bilder, er det da fotografen?

 

Så må jeg si at deres iver i å motbevise og overbevise meg om det motsatte hele tiden er kanskje like ille om ikke verre. Husk mine innlegg er svar på deres....

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...