Pey'J Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Innen kategorien "sider-med-gratis-programmer" kan jeg anbefale: No-Nags File Hippo Edit: Klarte å skrive begge adressene feil Endret 30. juni 2006 av HappyRay Lenke til kommentar
iMono Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Fin samling dette her. Endret 2. juli 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Jeg synes egentlig at denne tråden har levd overraskende lenge, med tanke på at det er en sticky om akkurat det samme. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=380032 Men gratisprogrammer får jeg aldri nok av. Utrolig kjekt av folk å lage gode programmer uten at man må betale skjorta for dem. Redigert: Jeg mener altså at anbefalinger godt kan komme i den andre tråden, slik at det blir en totaloversikt over alle gode programmer der. Man må jo gjerne diskutere artikkelens programmer i denne tråden. Endret 2. juli 2006 av Vandalen Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) edit: ser jeg uttalte meg for tidlig... Endret 2. juli 2006 av hobgoblin Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Slettet. Se post under istedet Endret 4. juli 2006 av Joffer Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Speedswitch XP 3DMark 06 / PCMark Unlocker SafeXP Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Enkelte gratisprogrammer kan nemlig inneholde mer enn du setter pris på. Slike programmer kan nemlig komme med spionprogrammer.Som om ikke proprietær betalvare kan inneholde spionprogrammer? Alle EA spill jeg har vært borti har for eksempel bedt meg om å installere GameSpy!! - Som er et av de aller værste spyware programmene der ute. Jeg synes du skal være forsiktig med å trekke alle disse programmene under en kam. GPL programmer kommer ALDRI med spyware. Og GPL er ikke alltid gratis. Du burde lære deg forskjellen på gratis, fri, åpen, free software og freeware Freeware kan ofte inneholde spyware. Jeg begynner ærlig talt å bli lei av å se disse misvisende artiklene overalt. Til dere som har lest så langt i tråden og vil ha en forklaring på forskjellen mellom disse begrepene: Gratis: Et program du ikke må betale for i noen sammenheng. Freeware: Et program som du får bruke gratis, men har lukket kildekode og kommer ofte med spyware. Det er heller ikke alltid du får bruke freeware gratis i en kommersiel sammenheng eller dersom du bruker det som ansatt i en bedrift eller en organisasjon. Fri: Programvare som kommer under lisensen GPL eller LGPL eller en tilsvarende lisens. En konsekvens av disse lisensene er at du kan bruke programmet gratis i en ikke-komersiell sammenheng. Disse lisensene gir deg muligheten til å bruke kildekoden som du vil, uten å betale for det så lenge du utgir eventuelle endringer under samme lisens. Men programmet er ikke gratis dersom du vil bruke det komersiellt. Dersom lisensutgiveren ikke vil gi deg en særskilt lisens, kan du heller ikke bruke programmet til å lage andre programmer du vil selge under en annen lisens enn GPL. Åpen: Programvare hvor kildekoden er tilgjengelig fra utgiveren. Hverken mer eller mindre. Trenger hverken å være gratis eller gi deg rett til å endre eller bruke koden. Free software: Det samme som det norske begrepet fri programvare, altså GPL programvare. - Det har ingenting med oversettelsen free -> gratis å gjøre, kun free <-> fri. - Som i fri og tilgjengelig. Endret 8. desember 2006 av HavarN Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg synes du skal være forsiktig med å trekke alle disse programmene under en kam. 7452713[/snapback] Det gjør han da ikke, han sier da enkelte gratisprogrammer, ikke alle. Enkelte gratisprogrammer kan nemlig inneholde mer enn du setter pris på. Slike programmer kan nemlig komme med spionprogrammer. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Men du får allikevel inntrykk av at han mener du burde være forsiktig med å installere det han kaller gratis programmer. Ja, du må være forsiktig med å installere freeware. Men GPL programvare er det ingen grunn til å være skeptisk til. (se i min forrige post for forskjellen på disse) Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Fins det noe gode gratis programmer for redigering av filmer? Noe som ligner litt på pinnacle studio? Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Her har Arsæll Benediktsson listet opp 100 nyttige og unyttige programmer som de fleste kjenner til. Jeg savner lesestoffet. Kan godt forstå at det kan være vanskelig å skrive utdypende om så mange programmer, men da kunne det vel kanskje vært bedre med 20 programmer og grundigere beskrivelse? Lenke til kommentar
abene Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Her har Arsæll Benediktsson listet opp 100 nyttige og unyttige programmer som de fleste kjenner til. Jeg savner lesestoffet. Kan godt forstå at det kan være vanskelig å skrive utdypende om så mange programmer, men da kunne det vel kanskje vært bedre med 20 programmer og grundigere beskrivelse? Vi har en egen kategori for slikt, nemlig programtips Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Se og lær: http://www.techsupportalert.com/best_46_free_utilities.htm Lenke til kommentar
asad Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Artig at denne artikkelen kom idag, like etter jeg begynnte å se etter en grats antivirus. Jeg har lasta ned et par nå, og må inrømme de så ganska jalla ut. Avast har jeg ikke prøvd ennå, men har hørt den ikke er så bra.. Noen som bruker den og er fornøyd? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Alle EA spill jeg har vært borti har for eksempel bedt meg om å installere GameSpy!! - Som er et av de aller værste spyware programmene der ute. Jeg synes du skal være forsiktig med å trekke alle disse programmene under en kam. GPL programmer kommer ALDRI med spyware. Og GPL er ikke alltid gratis. Du burde lære deg forskjellen på gratis, fri, åpen, free software og freeware Alle EA spill suger så mye at de som tar seg bryet med å installere de kan bare ha det så godt! (det samme gjelder WoW.) var det ikke slik at tidligere utgaver av azureus hadde spyware? er ikke azureus gitt ut under GPL? Lenke til kommentar
Exentler Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Noen som har erfaringer med Jetico Personal Firewall? jeg likte ikke det når jeg prøvde... Netveda sfatyNet er den enkleste og beste firewallen som er er . kommer opp en liten firkant i hjørnet der du tar block/allow og once og always... Netveda.com Noen Sikkerhetsprogrammer til x64 bør også nevnes Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Savnet litt på backup-fronten, synkronisering m.m. Lenke til kommentar
nogen Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Jeg kan ikke se at noen har nevnt foobar2000. Et must for de som liker musikkavspillere med lav footprint. Ser kanskje enkel ut i basisversjonen, men kan tilpasses i det uendelige. Når det gjelder media player classic er jeg enig at denne burde vært med på listen. Den er forsåvidt det ettersom den kommer sammen med Quicktime Alternate. Endret 20. november 2007 av nogen Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg synes egentlig at denne tråden har levd overraskende lenge, med tanke på at det er en sticky om akkurat det samme. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=380032 Men gratisprogrammer får jeg aldri nok av. Utrolig kjekt av folk å lage gode programmer uten at man må betale skjorta for dem. Redigert: Jeg mener altså at anbefalinger godt kan komme i den andre tråden, slik at det blir en totaloversikt over alle gode programmer der. Man må jo gjerne diskutere artikkelens programmer i denne tråden. I second that! Må ærlig innrømme at jeg ikke har hatt tid til å oppdatere den tråden på en stund, men skal ta en fullstendig clean-up rimelig snart.. Kanskje allerede i morgen siden jeg har fri =P Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Savnet litt på backup-fronten, synkronisering m.m. combian backup vill jeg anbefale. Der kan du ta backup i ganske mange formater etc. Blant annet hvordan backup skal gå, om du skal ha til zipp etc Dette er faktisk ganske avansert og viss vi på jobb ikke hadde hatt backup roboter hadde vi tatt i bruk dette. Ellers er synctoy fra microsoft greit å ha Her synkroniserer du mapper, f.eks på en maskin, over smb etc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå