TheHead Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Har i lengre tid vært på jakt etter en viftestyring hvor jeg slipper å montere sensorer. Hvorfor? Jo, jeg har for det første ikke et hovedkort som er i stand til å styre viftene mine, derfor er SpeedFan utelukket for min del. Alle andre viftestyringsenheter jeg har sett, er avhengige av å montere ekstra sensorer for måling av temperaturer. Etter det jeg har forstått, kan dette gi en del feilmarginer i målingene, siden denne må monteres ved siden av GPU, CPU osv. Finnes det overhodet ingen viftestyringsenheter som klarer å lese av de integrerte sensorene og justere viftehastighetene ut i fra det? Når Speedfan klarer å lese dette, så må jo dette være mulig? Noen synspunkter eller tips her? Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Hvis du, som du sier, har integrerte følere, hvorfor kan du da ikke styre hastighetene via hovedkortet? Hvilket hovedkort har du? Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Jeg har dette hovedkortet. Jeg har ikke fått til å styre viftene verken ved hjelp av SpeedFan eller BIOS.... Men jeg klarer å lese av temp på både CPU, GPU osv... Slik jeg har forstått d, så ligger det integrerte sensorer i prosessorene? Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Stemmer ikke helt. Hvis du tar ut prosessoren, ser du sensoren. Den ligger under prosessoren, på hovedkortet. Har du sjekket om MSI leverer programmer for viftestyring? Blir ikke overrasket om det ligger på siden deres. Når du sier du ikke får styre de i BIOS, mener du at muligheten ligger der, men er låst? Eller at du ikke har den? Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Stemmer ikke helt. Hvis du tar ut prosessoren, ser du sensoren. Den ligger under prosessoren, på hovedkortet. Har du sjekket om MSI leverer programmer for viftestyring? Blir ikke overrasket om det ligger på siden deres. Når du sier du ikke får styre de i BIOS, mener du at muligheten ligger der, men er låst? Eller at du ikke har den? 6389282[/snapback] Jeg har ikke funnet noen programmer hos MSI for styring av viftene... I BIOS kan jeg se hastigheten på CPU vifta, men ikke noe mer. Det jeg da stusser på, er hvorfor jeg ikke kan styre viftehastighetene med SpeedFan? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Er det vanleg å kunne regulere hastigheten i BIOS, evnt. SpeedFan? Aldri vært borti det før. Men er du så avhengig av å ha ei styring som automatisk regulerer etter temperatur? Normalt blir ikkje temperaturen meir enn 5-10 grader høgare i load, og om du fyrer opp vifta med eit par hundre, eventuelt tusen rpm vil det uansett ikkje ha den alt for store betydningen. Eg ville satsa på manuell styring så du sjølv kan regulere den til eit bra forhold mellom temperatur og støynivå. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Eg ville satsa på manuell styring så du sjølv kan regulere den til eit bra forhold mellom temperatur og støynivå. 6395623[/snapback] Er grunnen til at det ikke finnes viftestyring som benytter sensorer som allerede er på hovedkort, skjermkort o.l. at man faktisk ikke har bruk for det? Viftestyring er litt ukjent for meg, som dere sikkert skjønner Tanken min her, er at jeg har en laptop hvor viftene styres etter temperatur/belastning... vil gjerne ha det i min stasjonære PC også Lenke til kommentar
7r Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Jeg er også ute etter noe lignende som deg; temperaturstyrt prosessorkjøler. Ser ut til at det er vanskelig å finne. Jeg sjekket ut sidene til Artic Cooling pluss et par andre fabrikanter. Men microplex har noen alternativer. Ellers så har du denne. Dersom du har vifter med 3 ledninger (hastighetsregulering), skulle det vel være brukbart. Jeg vet ikke noe særlig om sensorene. Endret 17. juli 2006 av 7r Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg er også ute etter noe lignende som deg; temperaturstyrt prosessorkjøler. Ser ut til at det er vanskelig å finne. Jeg sjekket ut sidene til Artic Cooling pluss et par andre fabrikanter. Men microplex har noen alternativer. Ellers så har du denne. Dersom du har vifter med 3 ledninger (hastighetsregulering), skulle det vel være brukbart. Jeg vet ikke noe særlig om sensorene. 6507694[/snapback] Denne viftestyringen du nevner her, krever også montering av temperatursensorer... Hvis du ser på produsentens hjemmesider, så ser du at spesifikasjonene sier 3 temperature sensors. Lenke til kommentar
7r Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Denne viftestyringen du nevner her, krever også montering av temperatursensorer... Hvis du ser på produsentens hjemmesider, så ser du at spesifikasjonene sier 3 temperature sensors. Men da er det jo ikke noe problem; hvis temp.sensorene står i spesifikasjonene. Er det ikke bare å montere dem, da? Endret 22. juli 2006 av 7r Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Jo, men du må bruke temperaturstyring, ikkje manuell. Kva kriterier dei går etter veit eg ikkje, men eg ser ikkje behovet for temperaturstyrt styring når du kan regulere manuelt og kontrollere tempen etter det. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Jo, men du må bruke temperaturstyring, ikkje manuell. Kva kriterier dei går etter veit eg ikkje, men eg ser ikkje behovet for temperaturstyrt styring når du kan regulere manuelt og kontrollere tempen etter det. 6512731[/snapback] Poenget her er å slippe å passe på temperaturene, i tillegg til lavest mulig støynivå under "normal bruk". Dette funker bra på laptoper, så hvorfor ikke på en stasjonær PC? Lenke til kommentar
7r Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Tror det skal følge med temp.sensorer med viftestyringen jeg viste deg. Men du må ha tilkoblet vifter med tre ledninger hver, der den gule gir puls-signaler til viftestyringen. Endret 22. juli 2006 av 7r Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Jo, men du må bruke temperaturstyring, ikkje manuell. Kva kriterier dei går etter veit eg ikkje, men eg ser ikkje behovet for temperaturstyrt styring når du kan regulere manuelt og kontrollere tempen etter det. 6512731[/snapback] Poenget her er å slippe å passe på temperaturene, i tillegg til lavest mulig støynivå under "normal bruk". Dette funker bra på laptoper, så hvorfor ikke på en stasjonær PC? 6519517[/snapback] Er jo det eg meiner, du må ikkje passe på temperaturen heile tida då. Når eg kjøpte min PC (4-5 år sidan) tok eg med ein viftestyring utan noko som helst temperatursensor og ein CPU-vifte med manuell regulering. Det eg gjorde var å montere alt, regulere viftene til eit akseptabelt støynivå og sjekke temperaturen i CPU og generelt. Dei låg fint på 40-50 grader og etter dette har eg ikkje så mykje som rørt CPU-vifta, har derimot stilt kabinettviftene enda lengre ned utan at det gav nevneverdige forskjellar. Har du først funnet ein hastighet på viftene som er behagelig for deg og der temperaturane held seg på eit greit nivå er det ikkje behov for å gjere noko meir med dei. Endret 22. juli 2006 av zeph Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 Tror det skal følge med temp.sensorer med viftestyringen jeg viste deg. Men du må ha tilkoblet vifter med tre ledninger hver, der den gule gir puls-signaler til viftestyringen. 6535422[/snapback] Takker for engasjementet, men jeg må desverre påpeke at hele poenget mitt med denne tråden er å prøve å finne ut hvorfor alle temperaturstyringsenheter må ha montert temperatursensorer, som jeg spurte om i min første post: Finnes det overhodet ingen viftestyringsenheter som klarer å lese av de integrerte sensorene og justere viftehastighetene ut i fra det? Når Speedfan klarer å lese dette, så må jo dette være mulig? Kanskje det er på tide å nevne at jeg faktisk har en viftestyring, men som jeg sliter med å lese av riktige temperaturer med... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Eg har aldri hatt ei vifte eller ein Rheobus (viftestyring) som krevde at eg monterte temperatursensorane, men den som vart linka til tidlegare i tråden sto det jo klart at ikkje hadde manuell regulering, i så tilfelle må du montere temperatursensorane. Du skriver i første post at du vil ha ein som leser av temperaturane til dei integrerte sensorane og regulerer etter dei. Dette har eg aldri sett før, men finnes kanskje. Då må i så fall viftestyringa koplast til PCen ein stad der den kan lese av desse temperaturane, noko eg ikkje har sett. Men poenget mitt er at du ikkje har behov for å regulere viftene etter temperatur då den er ganske jevn uansett på ein PC. Frå idle til load er det kanskje 5-10 graders forskjell, har du i utgangspunktet ein låg temperatur vil ikkje dette ha noko betydning for CPU\GPU og du vil sikkert ikkje senke temperaturen med meir enn eit par grader uansett. Lenke til kommentar
7r Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 (endret) Finnes det overhodet ingen viftestyringsenheter som klarer å lese av de integrerte sensorene og justere viftehastighetene ut i fra det? Når Speedfan klarer å lese dette, så må jo dette være mulig? Er det viftestyringsenheter, eller programmer for å styre vifta du er ute etter?? En utvendig enhet må få data fra prosessoren for å kunne bruke informasjonen som de integrerte sensorene gir. Da er det like greit å få tak i en software som gjør dette. I noen BIOS'er, f.eks. på mitt HK (Abit IC7-MAX3) , kan jeg justere ned viftene, konstante hastigheter. Videre er det en alarm/et varsel dersom CPU-temperaturen skulle bli for høy. Fordelen med å ha temperaturstyrt regulering er, etter min mening, at man stort sett kan holde støynivået lavt og få en variasjon i støyen etter CPU-belastning slik at lyden ikke blir monoton. Endret 25. juli 2006 av 7r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå