Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Analog 56k Modem - kun opptattsignal!


Anbefalte innlegg

Har gjort en full reinstallasjon av bærbar PC - Windows XP Home SP2 med alle oppdateringer. Alt fungerer tilsynelatende. Men:

 

Skal sette opp ny internettkopling via analogt modem (Smartlink 56k Voicemodem). Alt ser ut til å være korrekt koplet:Oppringningsnummer, brukernavn/passord osv., men modemet får kun opptattsignal. Modemet slår nummeret, pip-pip-pip-pip, men etter en stund kommer det bare opptattsignal (og tilsvarende feilmelding).

Noe som virker unormalt er at etter at modemet har slått nummeret, så fortsetter summetonen i et jevnt pip...inntil opptattsignal.

Tidligere har jeg da hørt disse 'typiske' modemlydene (ala ringe til en telefaks...), men dette høres ikke nå.

 

Noen ideer om hva som kan være feil? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du på en direktelinje ut (ikke behov for å slå en null først)?

Er modemet riktig satt opp (vent på summetone) slik at det ikke slår nummeret med en gang?

6385801[/snapback]

 

Er på direktelinje (hjemme). Modemet er satt opp for direktelinje.

 

Modemet venter på summetone før det ringer, så det tror jeg er OK.

Endret av Espen Holm
Lenke til kommentar

Hei.

 

Lenge siden jeg balte med analoge modem nå (Heldigvis), men har hatt et slikt problem.

Det som hadde skjedd var rett og slett at modemet ikke 'tok av røret' før det ringte. Blir akkurat det samme hvis du løfter av røret på en telefon og ikke gjør noe. Etter en tid blir det opptatt signal.

I mitt tilfelle var det en overspenning (Lyn eller lignende) som hadde ødelagt et rele på modemet (Internt PCI) slik at det ikke hadde kontakt med linjen. Så når det sendte ut de DTMF tonene som tilsvarte nummeret, så gikk ikke de ut på linjen.

 

Mulig det er noe lignende som har skjedd hos deg. Hvis det ikke er en instilling som er feil, er jeg redd for at modemet kan være defekt.

Kan prøve å låne et eksternt modem for å teste det i så fall.

 

Lykke til.

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Modemet venter på summetone før det ringer, så det tror jeg er OK.

6385934[/snapback]

Kan du oppgi modemets settinger?

6386599[/snapback]

Dette må jeg komme tilbake til. Det er kjærstens maskin, og hun drar på en ukes ferie i dag. Har derfor ikke tilgang til maskinen. Men hvilke setttinger er det jeg skal lete frem? (Er det et spes sted de kan hentes frem samlet?)

Har kjørt test av modemet (medfølgende program) uten at det ble funnet noe galt, men det konkluderte også med opptattsignal.

Takker uansett for innspill så langt!

Lenke til kommentar
Hei.

 

Lenge siden jeg balte med analoge modem nå (Heldigvis), men har hatt et slikt problem.

Det som hadde skjedd var rett og slett at modemet ikke 'tok av røret' før det ringte. Blir akkurat det samme hvis du løfter av røret på en telefon og ikke gjør noe. Etter en tid blir det opptatt signal.

I mitt tilfelle var det en overspenning (Lyn eller lignende) som hadde ødelagt et rele på modemet (Internt PCI) slik at det ikke hadde kontakt med linjen. Så når det sendte ut de DTMF tonene som tilsvarte nummeret, så gikk ikke de ut på linjen.

 

Mulig det er noe lignende som har skjedd hos deg. Hvis det ikke er en instilling som er feil, er jeg redd for at modemet kan være defekt.

Kan prøve å låne et eksternt modem for å teste det i så fall.

 

Lykke til.

 

Nettulf

6386547[/snapback]

Det som skjedde i utgangspunktet var at XP korrumperte slik at hele modulen med 'Ekstern tilkopling' ble utilgjengelig. Dvs. eksisterende ekstern oppkopling forsvant, og det var umulig å legge inn en ny. XP rapporterte om en manglende fil (husker ikke navnet).

Før dette inntraff fungerte oppkoplingen normalt.

Jeg kjørte derfor full reinstallasjon med PC fabrikantens (Packard Bell) gjenopprettingsdisk.

Av den grunnhar jeg fortsatt troen på at modemet ikke er defekt, men det kan jo også ha blitt ødelagt.

Men symptomene kan virke som det du beskriver, at DTMF tonene ikke går ut på linjen. Jeg skal derfor se om det er noen settings som kan påvirke dette. Eksternt modem har jeg ikke tilgang til med mindre det lar seg gjøre å ta ut et modem fra en annen stasjonær maskin og kople de til på en eller annen måte (altså mot en bærbar maskin)? Innspill?

Som sagt er maskinen utilgjengelig den første uken, så jeg får komme tilbake på dette! Takk uansett så langt.

Lenke til kommentar
Du kan jo teste modem med å bruke en terminalemulator (Hyperterminal) og bruke AT kommandoer direkte. Da vil du vite om det er modemet eller applikasjonen det er noe galt med.

http://support.microsoft.com/kb/q164659/

6386414[/snapback]

Hmmm.. takk - Dete skjønte jeg dessverre fint lite av...ihvertfall umiddelbart. Men la merke til at artikkelen ikke var anvendelig for Windows XP, men for en del andre Windows operativsystemutgaver.

Lenke til kommentar

Par tips her, lenge siden jeg har drevet med analoge modemer, men husker en del.

Hvis du får modemet til å ringe mobilen din, får du svar da?

Ett annet problem er at de fleste modemer var avhengig av at polariteten til linja, hvis noen har lagt opp ekstra kontakter og kobla selv er det 50% sjanse for at den er feil, telefoner virker men ikke modemer. Er det en ekstra kontakt kan det være en idee å prøve å bytte kablene inn. Men det er mulig at dette ikke er noe problem på nyere modem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
har vert bort i at det er windows sin egen driver som kødder.

 

Last ned ny driver fra nettet så ordner det seg som oftes.

 

Er et kjent problem

6391239[/snapback]

Dette skal jeg forsøke!

Takk for innspill.

6391248[/snapback]

Dessverre... Lastet ned ny driver, men ingen endringer.

Det virker som nummeret slås 'oppå' (!) summetonen, dvs. når nummeret slås er summetonen i bakgrunn hele tiden...

Har kjørt modem test, ingen feil foruten at modemet melder 'opptatt'.

Kan det være en port-feil? Modemet er koplet mot COM3.

Iflg. hjelp-funksjonen i WinXP skal porter (COM og LPT) finnes under system/maskinvare/enhetsbehandling i kontrollpanelet, men jeg finner ikke disse der (slik at jeg evt kan teste porten).

Lenke til kommentar

Antar det er snakk om et internt modem. Da er det ingen fysisk COM port, men selve modemet som kaller seg selv for COM3.

Det høres jo ut som du har kontakt med modemet, så det er vel lite trolig det er noen port-feil. Jeg har jo nevnt at du burde prøve HyperTerminal, det ville vise deg at porten fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...