Major Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 jeg tenkte jeg skulle begynne og bruke linux.. men som sakkt så jeg aldri brukt linux før så jeg vet ikke oss jeg skal laste ned for gaming +++ som ikke er så vanskelig og instalere og bruke!! takk på forhånd Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Skal du spille (spill laget for Windows) bruker du Windows. Lenke til kommentar
Major Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 jeg skal bare spille wc3 og jeg har hørt at det går ann og spille det på linux ... så vil jeg lære linux så derfor Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 WC3 skal funke greit i Wine. Ubuntu er en grei distro å begynne med. Lenke til kommentar
............... Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 kan bare instalere linux på en egen paritsjon da, og prøve ut litt først.. Lenke til kommentar
Major Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 smart det hadde jeg ikke tenkt på takker for tipset Lenke til kommentar
Major Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 det er så lenge siden jeg har dellt opp hardisken:( så jeg har glømmt det heilt noen som kan hjelpe meg igang Lenke til kommentar
............... Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 når du skal installere distroen, så kan du vel gjøre det samtidig, inne i installen.. Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Jepp, men det du bør gjøre først er å sette av litt upartisjonert plass av harddisken din. Dette gjør du med f. eks Partition Magic. Det er et helt greit program å bruke til den jobben. (Du får nemmelig ikke til å redigere størrelsene på eksisterende partisjoner under installasjon av Linux, uten å slette en partisjon). Når du så har satt av litt plass av harddisken din lar du Linux installasjonen ta seg av partisjoneringen for deg. Dette gjør det enkelt for deg som er nybegynner. Når installasjonen har partisjonert disken for deg, begynner du å installere Linux. Jeg husker ærligtalt ikke hvordan det var under installasjonen av Ubuntu, men ting skal gå ganske så rett fram, og du blir rettleda helt fram til du er ferdig med installasjonen. Vet ikke helt hvilken som er best å begynne med men, det er liksom disse som kommer best ut til nybegynnere da: Ubuntu Fedora OpenSuse Hvis installasjonen til Ubuntu blir litt kjip, så kan du prøve OpenSuse sin istede. Den skal iallefall være sånn rett fram installasjon. Og i OpenSUSE så skal det meste fungere Out Of Box, Ut av boksen. Dvs. At det meste av maskinvaren din er støtta. Det er ingen Linux som er bedre på spill enn, en annen Linux. Du legger inn Wine og med det programmet kan du kjøre NOEN av Windows spillene. Hvilke spill du kan kjøre må du ikke spørre meg om, for jeg spiller ikke. Her finner du forresten linker til der du kan laste ned DVD Imagene til Ubuntu, Fedora og OpenSuse: OpenSuse: http://download.opensuse.org/distribution/...GM-DVD-i386.iso Fedora: ftp://ftp.slackware.no/linux/Fedora/core/...-5-i386-DVD.iso Ubuntu: http://mirror.trivini.no/ubuntu-iso/6.06/u...esktop-i386.iso Alle linkene fungerer så det er bare å prøve å laste ned. Merk at de 2 første er DVD Image, sånn at du må ha DVD Brenner for å brenne dem ut. Hvis du bruker Nero til å brenne ut Linux. Brenner du bare fila som Image. Du pakker IKKE ut ISO fila først. Du brenner den som Image. Dette gjør at cd/dvd`en blir bootbar etterpå. Lykke til. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Er det spill som kun er utviklet med DirectX i tankene så bør man vel kanskje holde seg til Windows (eventuelt Wine), men har spillet mulighet for openGL så er det ikke noe problem å spille det på linux, så fremt noen har laga en linux installer til det. Frankie Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Hvor mange spill kommer nå til Linux? Jeg tenker da på store spill slike som Doom 3, Counter Strike etc... Er vel bare 1% av spillene som slippes ut som kommer for Linux i tillegg. Heroes of Might and Magic 3 var utgitt for Linux en tid tilbake Noen som kan liste opp noen andre? Endret 27. juni 2006 av DJViking Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 De "store" som lager spill for Linux er følgende: - ID (Quake/Doom) - Epic (UT) - Bioware (NWN) Ellers finnes det noen små som gir ut til Linux også. F.eks Introversion (Darwinia). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Skal du spille (spill laget for Windows) bruker du Windows. 6385687[/snapback] Greitnok, men ved hjelp av Cedega så funker nå veldig mange spill under GNU/Linux. Nå er ikke jeg en såkalt gamer, men har testa noen spill i Cedega - Battlefield 2, World of Warcraft, Steam (HL2, CS:S), Warcraft 3 og GTA Vice City fungerer utmerket. Finner også en komplett liste over spill som fungerer under Cedega på transgaming.org Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Skal du spille (spill laget for Windows) bruker du Windows. 6385687[/snapback] Greitnok, men ved hjelp av Cedega så funker nå veldig mange spill under GNU/Linux. Mulig det, men alt Cedega gjør er å hindre utviklingen av spill til Linux. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Men det blir likevel sånn at man ikke kan gå i butikken å kjøpe seg et Windows-spill, og forvente at det fungerer med Cedega. Mine erfaringer med cedega er varierende, for å si det pent. Lenke til kommentar
TorbjørnK Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 funker ikke så godt som alt blizzard har laget fint med wine da? (WoW, WC3 ft osv.) wowen min kjører minst like bra som med windows. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Cedega funker ibeste fall middelmådig på de fleste spill, det funker riktignok rimelig greit nok på noen få spill, særlig de som støtter OpenGL-rendering. Endret 28. juni 2006 av bK_Coder Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Er ikke hele poenget med Cedega at den støtter DirectX? OpenGL går jo knirkefritt med vanlig WINE. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Har eg sjangs til å spele spel "laga for windows" vis eg ikkje får installert Ati drivaren til Linux? Slit noko forferdleg med å få vekk Mesa drivaren... Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Nei, ikke så lenge spillet utnytter noen som helst form for 3D-rendering, f. eks. DirectX eller OpenGL Endret 29. juni 2006 av bK_Coder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå