catzy123 Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Dette er kanskje et dumt spørsmål, men er det sort/hvit-funksjon på Nikon D50 eller D70? Eller må man innom et redigeringsprogram å fjerne fargene etterpå? Lenke til kommentar
joostein Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Jeg har kun erfaring med D70 og den har ikke mulighet for sort/hvitt i kamera. Tror det samme gjelder for D50, men er ikke sikker. Det er uansett en smal sak å ta i etterbehandlingen av bildet. Lenke til kommentar
catzy123 Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Det var det jeg trodde. Men hvordan fjerner man fargene, er det denne funksjonen man skal bruke: convert to greyscale? Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Det var det jeg trodde. Men hvordan fjerner man fargene, er det denne funksjonen man skal bruke: convert to greyscale? 6385487[/snapback] Har du photoshop så gå på Image>Mode>Grayscale. Juster også med f.eks Image>Adjustments>Brightness / Contrast. Du har så mange muligheter med PS. Du kan også bruke f.eks dette gratis filteret til PS http://www.optikvervelabs.com/samples.asp Endret 26. juni 2006 av paalwa Lenke til kommentar
catzy123 Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Takk for råd og link! Jeg får meg Photoshop Elements denne uka, skal prøve det Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Ellers har jeg fått tips om Picasa: http://picasa.google.com/ Leker meg med det nå. Det er enkelt gratis bra Lenke til kommentar
joostein Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Den beste måten å konvertere til S/H på er i selve raw-konverteringen. Her får du stor kontroll over resultatet (du kan justere på hvitbalanse og andre parametre som påvirker tonespekteret i bildet) og du får også god kvalitet på den endelige filen. Konverterer du kun ved å gjøre bildet om til grayscale får du liten kontroll over resultatet i og med at du forkaster all fargeinformasjon i bildet. Tonene blir også ofte litt kjedelige. Channel mixer i PS er også et godt alternativ, her stiller du bare saturation helt ned og kan manipulere med de andre fargekanalene for å få det toneomfanget du ønsker, men denne metoden kan innføre en del støy i bildet (i forhold til raw-konvertering). En annen måte å gjøre det på i PS er å skifte bildemodus til LAB-color, gå til channels paletten og velge "brightness-kanalen", da blir bildet sort/hvitt. Med denne valgt konverterer du til grayscale. Denne metoden gir ofte veldig fine toner i bildet (bedre enn kun "convert to grayscale"), men her har du ingen måter til å manipulere toneomfanget på siden du forkaster fargeinformasjon i konverteringen til grayscale. Dette er tatt fritt etter hukommelsen fra en sort/hvitt-spesial av bladet Practical Photography fra 2006 og fra egen erfaring. Er ikke sikker på hvilke av disse metodene som funker i Elements da jeg ikke har brukt det. Endret 26. juni 2006 av joostein Lenke til kommentar
catzy123 Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Tusen takk for tips dere! Kanskje jeg skal prøve picasa fram til jeg får Elements Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå