Gå til innhold

Problemer med hvitbalanse på Nikon D50

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt et Nikon D50 en stund, og opplever svært "røde" bilder i kunstig belysning (f.eks. nattfotografering av opplyste bygninger og annet). Hadde med kameraet til Hellas og fotograferte i en dryppsteinshule med opplysning, og bildene bli helt røde. Prøvde med alle hvitbalanseinnstillingene (inkl. auto), men forskjellen var minimal - like røde alle sammen. Jeg har tidligere prøvd forhåndsinnstilt hvitbalanse, og dette har bedret problemet litt, men det ble langtfra perfekt da heller. I dryppsteinshula hadde jeg ikke hvitt ark eller tøy tilgjengelig, så jeg fikk ikke tatt prøve dessverre. Likevel synes jeg det er rart at kameraet ikke takler dette, da det har både "lyspære" og "lysstoffør" - innstilling. Disse burde jo kunne brukes? Flere som har samme problem eller erfaringer med dette?

PS: Et par franskmenn gitt sammen med oss inne i dryppsteinshula og tok bilder med et vanlig kompakt digitalkamera (så ikke hvilket kamera det var), men hvitbalansen så ut til å være perfekt på playback på skjermen... Irriterende!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke får bra hvitbalanse når du bruker hvitt ark el gråplate på stedet, så må kameraet kalibreres el repareres. Såvidt jeg veit, er hvitbalanse ikke noe kjent problem på D50, min funker perfekt i så henseende. Men Auto-innstillingene må jo gjette, så de kan alltid bomme.

Lenke til kommentar

Autoinnstillingen er etter hva jeg har lest på de fleste kameraer litt dårlig i kunstig lys. Da er det mye bedre å sette hvitbalansen manuellt til enten "lyspære" eller "lysstoffrør". Du kan jo gjerne legge ut et bilde tatt med det en skulle anta var rett innstilling (lyspære om rommet var opplyst av lyspære osv.). Hvis kameraet bommer sterkt da kan det, som capricorny sier, være et problem med kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...