Gå til innhold

Windows XP 32 eller 64bit

Anbefalte innlegg

Har nå til slutt bestemt meg at jeg skasl kjøpe Windows XP for første gangen ...

Hva skal jeg velge? 32bit eller 64bit? Har hør at noen spill har problemer med 64bit versonen ... Har nå 32bit

Og hva er den store forskjellen mellom XP pro og home ?

Eller skal jeg vente på vista?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpe meg XP PRO for noen måneder siden, og kjøpte XP Home til dama for litt siden. Begge 32bit. Anbefaler deg XP PRO 32bit om du skal handle nå. Grunnen er at det ikke finnes så mange drivere til XP 64bit som det er til 32bit, og plus at f.eks Norton Internet Security 2006 ikke funker på XP 64bit (og andre slike sikkerhetspakker).

Men Vista kommer ved juletider da... Jeg skal kjøpe det også, men venter nok til SP1 kommer for det. Innen den tid har det kommet bedre drivere og oppdatert programvare for Vista også.

Gå for XP PRO 32bit du :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei. Du må kjøpe en Norsk Windows XP for at du skal få Norsk XP ja. Det finnes ikke noen språkpakker for Windows såvidt jeg vet.

Kjøp 32 bit du. Det er greiest å bruke i disse dager, og du vil egentlig ikke merke noe særlig forskjell på 32 og 64 bit XP. Som andre her sier så kan det være litt trøbbel med Drivere til Windows XP 64 bit, men dette har begynt å bli bedre det også. NVIDIA har blant annet kommet med 64bit drivers. Det har også ATi og Creative gjort. Så normalt skal det no gå greit da. Selv kjører jeg Windows 2000 Pro Eng+Sp4 (Som er 32 bit) og Windows XP Pro Eng+Sp2 (som også er 32 bit) i Dualboot på maskina mi som har en AMD64 3500+ CPU. Det fungerer fint det.

Lenke til kommentar

Nå stod det hverken i Profilen din og du sa heller ikke at du skulle kjøpe nytt system. Du spurte bare om hvilken versjon av Windows XP du skulle kjøpe.

I Specen din står at du har en AMD Duron 1400 og den takler bare 32 bit Windows.

Lenke til kommentar
Hei. Du må kjøpe en Norsk Windows XP for at du skal få Norsk XP ja. Det finnes ikke noen språkpakker for Windows såvidt jeg vet.

Joda, det gjør det. Men den er bare tilgjengelig for VLK (de som kjøper MANGE lisenser) kunder.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom Home og Professional er ikke allverdens, og hvis du ikke vet hva som er forskjellen, vil du trolig ikke ha særlig behov for å vite det heller (kunnskap er jo aldri dårlig å vite, men viktig er det ikke).

De største forskjellene mellom Home og Prossional er trolig nettverksdelen, og dette får en vanlig hjemmebruker aldri bruk for.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg har bruk WinXP64 ei god stund, og jeg merket umiddelbart bedre ytelse i Windows. Selv 32bits programvare går raskere, siden kernelen og DLL-filene er i 64bit. Driverproblemene er så godt som borte. Det er få program som ikke fungérer, som regel noen sikkerhetsprogrammer og en del eldre programvare (Win95). Jeg synest du absolutt bør gå for 64bit, jeg har ikke angret.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

da går ihvertfall jeg for 64bit windows når jeg nå skal kjøpe pc om et par uker :D

Vet ikke hvor mange her som faktisk har prøvd XP x64 på heltid, men min erfaring er at XP x64 er et steg opp fra XP Pro på stabilitetsfronten. Jeg har i allfall opplevd færre generelle irritasjoner med XP x64. Dette er jo ikke så enkelt å kvantifisere, så det blir en litt subjektiv observasjon, men jeg vil i allfall ikke installere XP Pro igjen på min hoved PC.

6691141[/snapback]

Da blei jeg enda mere sikker på at jeg kjøper med 64bit windows.

Hørets veldig bra ut. :thumbup:

Endret av exin89
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange her som faktisk har prøvd XP x64 på heltid, men min erfaring er at XP x64 er et steg opp fra XP Pro på stabilitetsfronten. Jeg har i allfall opplevd færre generelle irritasjoner med XP x64. Dette er jo ikke så enkelt å kvantifisere, så det blir en litt subjektiv observasjon, men jeg vil i allfall ikke installere XP Pro igjen på min hoved PC.

Lenke til kommentar

Jeg har nettop innstalert 64-bit Windows Xp.

Synes ikke det er noe særlig forskjell i det hele tatt når det kommer til ytelsen sammenlignet med den gamle 32-bit windowsen.

Personlig har jeg ikke hat noen problemer med innstalasjon av drivere.

Jeg har funnet de jeg trenger iallefall.

Til nå er det kun en ting jeg ikke får til pga 64-bit og det er den nyeste Itunes som jeg klarer meg egentlig fint uten.

(forresten den gamle versjonen av itunes fungerer merkelig nok)

Om jeg har betalt for min 64-bit windows er ikke relevant men hadde jeg vært deg ville jeg ventet til ny året og brukt penger på Vista istedenfor og gjerne gjøre ting på "ulovlig" vis frem til det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...