Gå til innhold

JPEG-feil oppdaget i Opera


Anbefalte innlegg

BrynjarN: Først av alt så er vel denne JPEG-feilen i Opera såvidt det er kjent mulig å utnytte. Du tenker på <a href>-problemet som viste seg å bare være en vanlig krasjer.

Nei, jeg tenker på begge to. I Opera-forumet har det blitt forklart at ingen av disse er sikkerhetshull, men at begge er vanlige krasj-bugs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde f.eks Linux hatt den markedsandelen Windows har i dag på verdensbasis, ville vi nok sett like mange virus til Linux som det er til Windows.

Helt sikkert, men Linux hadde ikke fått flere sikkerhetshull bare fordi flere brukte det.

 

Edit: Nå som Firefox hele tiden stjeler andeler fra Internet Explorer, regner jeg med vi får se flere sikkerhetsfeil i Firefox fordi flere bruker Firefox. Og dermed blir Firefox et mer lukrativt program for virusmakere.

6386365[/snapback]

Igjen, et program får ikke flere sikkerhetshull bare fordi det får flere brukere. Det får bare flere virusmakere som ønsker å utnytte de hullene som finnes.

6386826[/snapback]

Har du leste hele tråden egentlig?

Jeg tror det rett og slett er fordi også færre bruker Opera. Desto flere brukere av programvare, desto flere feil blir kjent.

Dette var det første jeg sa i tråden. At "feil blir kjent" betyr ikke at "feil blir til" slik som du vil ha det til.

Det jeg mente med min første uttalselse er omtrent det samme som din siste setning; feilene blir kjent, og såklart folk vil uttnytte de. Ellers hadde vel ikke ondsinnet kode eksistert.

Lenke til kommentar
Hadde f.eks Linux hatt den markedsandelen Windows har i dag på verdensbasis, ville vi nok sett like mange virus til Linux som det er til Windows.

 

Nei.

 

Linux er så fundamentalt annerledes oppbygd at mye av grunnlaget for virusspredning slik vi ser på windows rett og slett ikke eksisterer.

 

Glem forresten ikke at det er segmenter der M$ IKKE er størst. Jeg tenker da på servere. Apache er den desidert mest utbredte webserveren, og uten å ha tallene foran meg vil jeg tro av majoriteten av disse kjører i et linux/unix miljø. Virus og trojanere har ikke forårsaket like store problemer der.

 

Argumentet med markedsandel er dessuten litt hult, og slår rett og slett tilbake på M$ selv. Med en slik enorm markedsandel på desktop burde de ha en tilsvarende stor base for forskning på utbredelse og spredning av virus i programvaren sin, og moral og samvittighet nok til å reparerere denne før kundene får problemer. Tross kostnadene forbundet med dette.

 

Det rare er at selv små aktører (små og små...) som Opera og Firefox er MYE raskere ute med patcher enn M$. For ikke å snakke om når det blir funnet feil i sentrale komponenter i Linux - da tør jeg påstå at det kun er timer før en patch er tilgjengelig.

Når det gjelder windows/explorer virker det som benektelse og fortrengning er første stadie i bugfixing, for så å slippe en patch når det passer M$ selv - gjerne i en månedlig fix. Eller første

og beste service pack.

 

Les mer om windows vs. linux vs. sikkerhet her : http://www.theregister.co.uk/security/secu...ndows_vs_linux/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...