JPTvete Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Jeg har blitt utvalgt av en venn til å fotografere i hans bryllup og trenger derfor noen tips. Jeg har aldri tatt bryllupsbilder før men vil gjerne lære alt som er å lære om dette. Jeg skal ta bilder inne i kirken og også ute etter vielse om været er ok. Hva slags objektiv er å anbefale? Jeg kjøper om jeg ikke har optimalt! Har innkjøpt bowens studioblits og har 1år på meg til å lære meg det, kan noen i grove trekk gi noen tips ang. studiobelysning.? Håper på noen gode råd!! Ståle Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Har selv tatt bilder (uoffisielle) i bryllup og lignende. I kirka brukte jeg da en 10D + 28-70 2.8 + 17-35 2.8 + 550 EX Når jeg ser på det i ettertid er det flere ting jeg ville gjort annerledes: - Brukt 2 kamerahus uten tvil!. Objektivbytte blir for tungvindt og det går for mye tid. - Dessuten ville jeg hatt kamera som gjorde det helt OK med ISO 800-1600 - Byttet ut hvertfall en av zoomen med 1.4/1.8 optikk. 2.8 er ikke tilstrekkelig uten å dra opp ISO mye. - Brukt M-modus (hvertfall for en stor del) - Størst mulig grad unngå blits - Få gode sitteplasser med uforstyrret utsyn - Gjerne ha en person som kan hjelpe med å håndtere utstyr. Her skal du få en utstyrsanbefaling: - Kjøp en 20D (gjerne brukt). - Du trenger en lyssterk moderat tele. EF 85 1.8 er fantastisk og duger også til portrett. Dette kan stå på 20D (tilsvarer 136mm på FF) og du har en killer til ting som skjer når paret har kommet frem til presten + portertter. - Din 5D kan du sette på ditt glimrende 35 1.4L for større utsnitt/oversiktsbilder. Evt blits som fill-in. Til festen ville jeg hatt 35 1.4 og 85 1.8 på 20D og hatt 24-105 fast på 5D. 70-200 4L blir for lyssvakt og det samme gjelder vel også macroen. Lenke til kommentar
modin Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 - Kjøp en 20D (gjerne brukt). Et annet alternativ er jo å plukke opp en 350D da man kommer til å få den svært billig hvis Canon kommer med et nytt entry hus til høsten, og begge har jo like egenskaper når det kommer til bildekvalitet. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 - Kjøp en 20D (gjerne brukt). Et annet alternativ er jo å plukke opp en 350D da man kommer til å få den svært billig hvis Canon kommer med et nytt entry hus til høsten, og begge har jo like egenskaper når det kommer til bildekvalitet. 6385448[/snapback] Jeg kjøpte meg en 85mm f/1,8 idag og har to stk 350D i tillegg til 5D'en, er ikke helt fortrolig med 350 (likte mitt gamle 20D bedre).. Men får ha med 350D som et ekstrakamera. Hvor høy ISO må jeg regne med å måtte bruke inne i kirken? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) ISO i kirka kommer jo litt an på vær og belysning generellt, men lyssterk optikk sammen med ISO 800 holder nok lenge. Muligens 1600. Begge er jo fullt akseptable med 20D og for ikke å snakke om 5D. Prøv å holde lukkertiden over 1/100s for å best mulig fryse bevegelser og unngå ødeleggende blur (folk er for det meste mer eller mindre i bevegelse) Endret 26. juni 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Kirker kan være veldig forskjellige ja. Moderne kirker er ofte lyse og fine. Jeg fotograferte i et bryllup i Herøy kirke nå i helgen, og der var ISO 400 mer enn nok på f 2.8 uten blitz. I fjor fotograferte jeg i en gammel trekirke på jæren og der fikk jeg ikke nok lys nesten uansett hva jeg gjorde. Hvis du får mulighet til å sitte på første rad kan det være lurt å rigge seg opp med et diskret men stødig stativ. Jeg pleier også å utstyre en annen person med et kamera på andre siden av midtgangen slik at jeg slipper å måtte bevege meg fram og tilbake under seremonien. Ellers kan jeg anbefale forumet for bryllupsfoto på www.fredmiranda.com. Jeg har lært mye bra der. E. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå