DoNotWant Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Hei! Jeg tenkte jeg skulle bruke litt tid på å lære meg noter og også å spille piano i sommer. Jeg spiller gitar, vet hvor tonene sitter, og jeg kan for så vidt litt noter, men må øve opp lesingen av noter. Musikkteori består vel strengt tatt ikke bare av noter, så ta med det dere synes er relevant. Gjerne paralleller mellom gitar og piano som kan gjøre ting lettere for meg. Kort fortalt vil jeg lære noter bedre, og øve opp lesingen av noter, og jeg vil spille piano (ok, keyboard, da). Det jeg er ute etter er noen notehefter som kan passe for en nybegynner på piano, samt en bok som gir en innføring i pianospilling. Tar gjerne også med noe som kan passe for gitar, og da gjerne på et litt høyere nivå, siden jeg er ganske mye bedre på gitar enn på piano. Bor for øvrig i Oslo hvis det har noe å si mtp. butikker og sånt. Skal innom biblioteket å sjekke i løpet av uka, men tar gjerne i mot tips før jeg drar dit. -Eirik Lenke til kommentar
monodonk Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Hei har ingen bok anbefalinger men hvis du vil vite mer om basic musikkteori bør du kikke her http://www.musikkordboken.no/index.html og litt her http://www.teoria.com/index.html og kanskje litt her http://www.torvund.net/gitar/ Endret 26. juni 2006 av monodonk Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Jeg vet om en ypperlig bok, skal se om jeg ikke finner den nå straks. Den tar for seg musikkteorien på en veldig grei måte. Hvor du lærer de enkleste tingene, som du selvfølgelig kan, til mer vanskelig ting, som du kanksje ikke kan. Men selv har jeg lært litt av boken og kanskje vil du også gjøre det. Anngående dette å spille piano har jo jeg gjort dette en del år nå og når du skal lære deg å spille piano er det et par regler som gjelder. Begynn alltid med noe lett. Det er bedre å kunne spille noe lett feilfritt enn å ikke få noe vanskelig skikkelig til. Som på gitar er det lurt å spille mye skalaer. Øv ofte på disse da disse vil hjelpe deg når du skal spille melodier. Varier mellom å spille skalaen i venstre og høyre ånd. Og lær deg fingersetningene for skalaspilling. Akkorder på piano er svært mye enklere på piano enn på gitar. Lærer du deg notetrinnene i noteteorien kan du alle akkordene som det. Begynn også lett når du skal lære deg notelesning. Om du vil lære deg å spille rett av notene anbefales det også å begynne lett. Vil du bli skikkelig god, gå til en privat pianolærer. Edit: Fant boken jeg snakket om. Den heter "Aktiv Musikklære" og er utgitt av Gyldendal. Forfatter er Roger Jeffs. Utmerket bok som brukes på grunnkurs på Musikk Dans og Drama-linjer. Er ikke sikkert at alt er like relevant. Men du finner nå en del om foreskjellige tonelære der. Koster noen kroner og femti øre. Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Skal se etter boken på biblioteket (evt. kjøpe den om pappa gir meg penger til det ). Skulle gjerne tatt pianotimer, men tar allerede gitartimer, så det blir nok litt i dyreste laget for mamma og pappa. Men kommunal musikkskole bør kanskje gå an? Det var ikke så dyrt, mener jeg å huske, men gitarstilen som ble undervist var ikke helt min greie. Foreløpig tror jeg at jeg kommer langt med å vende meg til å bruke fingrene på et keyboard med skalaer, så takk for tipsene, orresnei. Takk for linkene, monodonk. Fikk ikke sett på noe annet enn musikkordboken, men den så i alle fall super ut, spesielt med eksempelbildene som var pianotangenter . Sjekker de andre senere. Nå gleder jeg meg skikkelig til å begynne . Synd at jeg ikke har ordentlig piano, men det bør gå fint likevel. Takk igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå