NightWolfie Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Heisann! Jeg har i det siste funnet ut at prosessoren i systemet mitt er flaskehalsen. Etter å ha søkt meg rundt på forumet, både i guider og i egne poster så synes jeg at det bare har vært rot og jeg har ikke fått noe særlig hjelp ut av det. Derfor lurer jeg på om noen kan vise meg hvordan jeg overklokker min prosessor? Jeg har lastet ned Intel Desktop Control Center der jeg har trykket på "burn-in" og så valgt HOST & I/O MODE og satt den på + 4.0% (det gikk ikke an å velge mer!). Jeg rebootet og fikk da en økning fra 2.9 ghz til 3.1 ghz, men etter det jeg har lest rundt omkring her på forumet så er intel meget gode klokkere og da burde vel min greie mer enn dette?! Btw, har en meget god kjøler til cpu'n, ikke den boxed tingen for all del, er ikke helt tett! Ellers i systemet er det så mange vifter som det er plass til, med andre ord veldig god kjøling. Har kikket innom i BIOS og der trykket jeg litt her og der til systemet mitt ikke ville starte, jeg resetta CHMOS (eller hva det heter) og da funket alt fint igjen. Så...: Kan noen forklare meg hvordan jeg kan klokke min cpu og forklare det trinnvis da jeg er vesentlig ny i dette? Bilder er vedlagt for mer info om min cpu, mitt hovedkort, minne etc. ( noe er sikkert irrelevant, men jeg er på den sikre siden ) Systemet mitt er sånn midt på treet (se profil) og tenker at jeg da kan kline til med en skikkelig "klokk" av det før jeg kliner til med helt ny pc da DirectX 10/Windows Graphics Foundation 2.0 dukker opp! Setter meget stor pris på hjelpende svar! ( ikke slike som "les i guiden", for det har jeg allerede gjort og ikke fått noe hjelp av!) Ikke tro at jeg krenker guidene, de er sikkert meget hjelpsomme, men ikke i mitt tilfelle Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Hups, dobbelpost. Endret 26. juni 2006 av Spetsnaz Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Jeg ville tatt meg en tur i bios, der åpenbarer det seg langt større muligheter, sett at du ikke har en trangsynt bios da. Hvis du absolutt vil bruke et program til å klokke, såkalt softklokk, så er det mange andre og bedre program det går ann å bruke. Ta deg en titt på guiden under "overklokking av prosessor" arkfanen. Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Vel, kan noen gi meg en link til et slikt softmod program da? Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) FFS? Er det ingen som veit om et softklokk program? EDIT: I BIOS er det ikke stort jeg kan gjøre... Endret 27. juni 2006 av NightWolfie Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Ka slags merke er det på hovedkortet ditt? Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Ka slags merke er det på hovedkortet ditt? 6394315[/snapback] Som det står i profilen, Board= Intel D865PERL Lenke til kommentar
Mats J. Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Det sier bare hvilket chipset du har på hovedkortet. Vist du ikke finner navnet på hovedkortet ditt ved hjelp av et program kan du sjekke om navnet står på hovedkortet, kan stå mellom PCI slottene f.eks. Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 ICS 952618... Kan det være dette? Lenke til kommentar
Mats J. Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Nei, er nåkk ikke det. Finner du ingen plass det står noe sånt som ASUS, Abit, MSI osv.? Altså navn på produsenter som lager hk osv.? Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Det står vel på ei kjøleribbe på chipsette vel? Det gjer det i vertfall på ASUS HKet påmitt Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Det står vel på ei kjøleribbe på chipsette vel? Det gjer det i vertfall på ASUS HKet påmitt 6397683[/snapback] Er intel som har laga mitt. Endret 28. juni 2006 av NightWolfie Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Intel D865PERL er et av deres hovedkort ja. Så det er Intel selv som har laget kortet hans, som han sier selv. Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Great, nå, hvilke program/måter kan jeg overklokke på med en BIOS som ikke lar meg gjøre en dritt? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Du kan jo prøve deg på ClockGen. Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Du kan jo prøve deg på ClockGen. 6399432[/snapback] har allerede gjort det, systemet henger seg etter 1 min, bare ved å ha klokka 50 mhz... :S Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Gjesp... Ingen som kan svare? Lenke til kommentar
treant Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Du må sette opp volten...........CPUen trenger mer strøm nå som du har clocka den litt Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Om han ikke har mulighet for det i BIOS, er det jo litt vanskelig. Lenke til kommentar
treant Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Men da er det veldig lurt å overklokke vet jeg.....Men de fleste klokke programmer har da muligheten for å skru opp volten? Og artiklen om overklokking/bios som er lagt ut på HW er da ikke noe vanskelig å skjønne, brukte den da jeg overklokket for første gang... Endret 28. juni 2006 av vjhn90 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå