Gå til innhold

Overklokking av min P4 3.0 ghz

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har i det siste funnet ut at prosessoren i systemet mitt er flaskehalsen.

Etter å ha søkt meg rundt på forumet, både i guider og i egne poster så synes jeg at det bare har vært rot og jeg har ikke fått noe særlig hjelp ut av det.

Derfor lurer jeg på om noen kan vise meg hvordan jeg overklokker min prosessor? Jeg har lastet ned Intel Desktop Control Center der jeg har trykket på "burn-in" og så valgt HOST & I/O MODE og satt den på + 4.0% (det gikk ikke an å velge mer!).

Jeg rebootet og fikk da en økning fra 2.9 ghz til 3.1 ghz, men etter det jeg har lest rundt omkring her på forumet så er intel meget gode klokkere og da burde vel min greie mer enn dette?! Btw, har en meget god kjøler til cpu'n, ikke den boxed tingen for all del, er ikke helt tett! :p Ellers i systemet er det så mange vifter som det er plass til, med andre ord veldig god kjøling.

Har kikket innom i BIOS og der trykket jeg litt her og der til systemet mitt ikke ville starte, jeg resetta CHMOS (eller hva det heter) og da funket alt fint igjen.

Så...:

Kan noen forklare meg hvordan jeg kan klokke min cpu og forklare det trinnvis da jeg er vesentlig ny i dette?

Bilder er vedlagt for mer info om min cpu, mitt hovedkort, minne etc. ( noe er sikkert irrelevant, men jeg er på den sikre siden ;) )

Systemet mitt er sånn midt på treet (se profil) og tenker at jeg da kan kline til med en skikkelig "klokk" av det før jeg kliner til med helt ny pc da DirectX 10/Windows Graphics Foundation 2.0 dukker opp!

Setter meget stor pris på hjelpende svar! ( ikke slike som "les i guiden", for det har jeg allerede gjort og ikke fått noe hjelp av!) Ikke tro at jeg krenker guidene, de er sikkert meget hjelpsomme, men ikke i mitt tilfelle ;)

post-52622-1151285334_thumb.jpg

post-52622-1151285349_thumb.jpg

post-52622-1151285354_thumb.jpg

post-52622-1151285383_thumb.jpg

post-52622-1151285394_thumb.jpg

post-52622-1151285401_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tatt meg en tur i bios, der åpenbarer det seg langt større muligheter, sett at du ikke har en trangsynt bios da. Hvis du absolutt vil bruke et program til å klokke, såkalt softklokk, så er det mange andre og bedre program det går ann å bruke. Ta deg en titt på guiden under "overklokking av prosessor" arkfanen.

Lenke til kommentar

Men da er det veldig lurt å overklokke vet jeg.....Men de fleste klokke programmer har da muligheten for å skru opp volten? Og artiklen om overklokking/bios som er lagt ut på HW er da ikke noe vanskelig å skjønne, brukte den da jeg overklokket for første gang...

Endret av vjhn90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...