Alpine R12 Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg har sittet og fundert på vilken bil jeg skal kjøpe meg. Og tingen er den jeg har lyst på en A4, men jeg har også lyst på en bil med bakhjulsdrift. Og da har tanken på å "bygge" om en quattro til bare bakhjuls slått meg. Jeg vet det ikke har noen praktisk hensikt og hvorfor vil man ha en bil med bakhjulsdrift når man allerede har en med firehjulsdrift? Den som har prøvd å kjøre "feitskrens" med en firehjulstrekker på asfalt veit at det ikke er bare, bare . Derfor har jeg lyst på en bakhjulstrekker, og nei jeg har ikke lyst på en volvo eller en bmw. Jeg har ikke hørt om noen som har gjor dette på en A4 før, så jeg lurer på om det er en god grunn til dette eller? Jeg har hørt om folk med gamle firehjulstrekkere som har koblet ut bakhjulsdriften om sommeren for å spare bensin, men vet ikke om det blir helt det samme. Jeg har desvere ikke så mye kunskap om Audi sit quattro systemet, men det er det sikkert noen her som har det? Men tanken for å få dette til er egenlig veldig simpel, fjern akslingene til frem hjulene... Men som sakt, jeg vet ikke vilket prinsip Audi sitt "Quattro-system" er basert på og derfor ikke om det vil funke i praksis. Så jeg lurer da på om det er noen som har vert borti noe lignende og om det vil funke og om det er noen slitasje grunner til og ikke gjøre dette? Her er en link til en side som forklarer di forskjelige firhjuls-systemene Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Det vil kreve direkte inngrep i kassa for å få dette til. Du må trolig sveise senterdiffen i stein. Tar du bare bort drivakslene vil fordelinga legge all krafta på akslene som ikke har motstand. Lenke til kommentar
Alpine R12 Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 Det vil kreve direkte inngrep i kassa for å få dette til. Du må trolig sveise senterdiffen i stein. Tar du bare bort drivakslene vil fordelinga legge all krafta på akslene som ikke har motstand. 6384648[/snapback] Det var egentlig det jeg også trode Men for meg virker det som et idiotisk system, da hvis jeg har forstått det riktig Eks. hvis man kjører seg fast med begge forhjulene i gjørme, og begge forhjulen spinner, da hjelper det ikke mye med "Quattro"... Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Sånn var de gamle quattrobilene mye bedre. Der gikk det både å låse bakdiffen og senterdiffen Lenke til kommentar
voluz Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Eks. hvis man kjører seg fast med begge forhjulene i gjørme, og begge forhjulen spinner, da hjelper det ikke mye med "Quattro"... 6385730[/snapback] Jo? Da overføres jo all drift til bakhjulene som ikke spinner. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Quattro har en torsen senterdiff. Ubelastet er denne HELT åpen, altså, sperrer ikke mellom foran og bak. Løfter du opp framhjulene slik at de ikke berører noe, vil du trolig kunne kjøre bilen uten at den flytter seg. MEN, om du får belastning, vil senterdiffen begynne å sperre. På en jekk vil trolig momentet fra ren akselerasjon av de ubelastede hjlene være nok til at senterdiffen begynner å sperre og overfører kraft bakover. De gamle quattroene var helt åpne. Da kunne du stå fast med tre hjul på asfalt og et på is. Disse kom ofte med sperrer på grunn av dette. Nyere quattro er som sagt selvsperrende, men er avhengige av litt belastning. Endret 26. juni 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå