Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

A4 med bakhjulsdrift


Anbefalte innlegg

Jeg har sittet og fundert på vilken bil jeg skal kjøpe meg.

 

Og tingen er den jeg har lyst på en A4, men jeg har også lyst på en bil

med bakhjulsdrift. Og da har tanken på å "bygge" om en quattro til bare

bakhjuls slått meg. Jeg vet det ikke har noen praktisk hensikt og hvorfor

vil man ha en bil med bakhjulsdrift når man allerede har en med firehjulsdrift?

Den som har prøvd å kjøre "feitskrens" med en firehjulstrekker på asfalt veit at det ikke er bare, bare :blush: .

 

Derfor har jeg lyst på en bakhjulstrekker, og nei jeg har ikke lyst på en volvo eller en bmw. Jeg har ikke hørt om noen som har gjor dette på en A4 før, så jeg lurer på om det er en god grunn til dette eller? Jeg har hørt om folk med gamle firehjulstrekkere som har koblet ut bakhjulsdriften om sommeren for å spare bensin, men vet ikke om det blir helt det samme. Jeg har desvere ikke så mye kunskap om Audi sit quattro systemet, men det er det sikkert noen her som har det?:thumbup:

 

Men tanken for å få dette til er egenlig veldig simpel, fjern akslingene til frem hjulene...

Men som sakt, jeg vet ikke vilket prinsip Audi sitt "Quattro-system" er basert på og derfor ikke om det vil funke i praksis.

 

Så jeg lurer da på om det er noen som har vert borti noe lignende og om det vil funke og om det er noen slitasje grunner til og ikke gjøre dette?

Her er en link til en side som forklarer di forskjelige firhjuls-systemene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vil kreve direkte inngrep i kassa for å få dette til. Du må trolig sveise senterdiffen i stein. Tar du bare bort drivakslene vil fordelinga legge all krafta på akslene som ikke har motstand.

6384648[/snapback]

 

Det var egentlig det jeg også trode :hrm:

 

Men for meg virker det som et idiotisk system, da hvis jeg har forstått det riktig :hmm:

Eks. hvis man kjører seg fast med begge forhjulene i gjørme,

og begge forhjulen spinner, da hjelper det ikke mye med "Quattro"...:no:

Lenke til kommentar

Quattro har en torsen senterdiff. Ubelastet er denne HELT åpen, altså, sperrer ikke mellom foran og bak. Løfter du opp framhjulene slik at de ikke berører noe, vil du trolig kunne kjøre bilen uten at den flytter seg. MEN, om du får belastning, vil senterdiffen begynne å sperre. På en jekk vil trolig momentet fra ren akselerasjon av de ubelastede hjlene være nok til at senterdiffen begynner å sperre og overfører kraft bakover.

 

De gamle quattroene var helt åpne. Da kunne du stå fast med tre hjul på asfalt og et på is. Disse kom ofte med sperrer på grunn av dette. Nyere quattro er som sagt selvsperrende, men er avhengige av litt belastning.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...