Methlir Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Hei! JEg har et standard 300W kabinett, med Abit KT7a HK og T-Bird 1100. Innimellom blir systemet ustabilt, tilsynelatende med helt tilfeldige systemkrasjer. Når jeg tar på innsiden av kabinetten med en arm, og lar den andre røre en radiator er det åpenbart at det går strøm til fingrene mine. Dette skjer selv om Power Switchen på BAKSIDEN av kabinettet er av, men ikke om strømkabelen ikke er i nettverket. Er dette normalt? Har andre liknende erfaring? HK er satt rett i kabintett med strømførende skruer - er dette riktig? Eller er det transformatoren som er gåen? Er selv dreven i hardware-problematikk, men har aldri opplevd liknende. Paal Methlie Lenke til kommentar
IceC00| Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Det der miner mye om jordfeil. det er ikke nødvendigvis noe galt med maskina di... det kan være i hvilket som helst hus som får strøm fra samme trafoen. Er maskina di koblet til en jordet stikkontakt? Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Dette høres ut til å være en utladning fra en kondensator i poweret. Maskinen må derfor tilkoples en jordet stikkontakt. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Hvis du har tillgang til et voltmeter kan du jo måle mellom radiatoren og kabinettet. Hvis det er spenning der selv om psu er koblet til jord ville jeg ringt en elektriker. Skumle greier det der... Lenke til kommentar
sirius Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Et farlig ekspirement du utsatte deg for der. Hvis det hadde vært en skikkelig overledning kunne du blitt drept! Husk at de bare skal 10mA til for å drepe et menneske !! Det anbefales ikke andre å forsøke noe sånt. Nå var et heldigvis bare en liten, men merkbar strøm. En lekkasje/utladning fra en kondensator e.l. Denne maskinen må koples til en jordkontakt, ellers har utladningsstrømmene ingen vei å gå, noe som kan skape ustabilitet. Mitt råd. Få lagt opp jordkontakter der denne maskinen står. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Det siste er jo noe alle bør merke seg. Man bør aldri kjøre den type utstyr uten jording. Det er for ømtålig og dyrt til å bli frest av feil strøm på feil sted. Alle strømkabler som følger med PC-er er jordet, om du plugger dette i en ikke-jordet kontakt, ber du om trøbbel. Strøm er fint, men kan ødelegge, også deg i verste fall. -P- Lenke til kommentar
Methlir Skrevet 10. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2001 Takk for mange gode svar! Spenningen er neppe stor...hehe...dvs klar følbar, men IKKE vond - kun litt ubehagelig. Ca 12V? PC-en er ikke jordet. Jeg har idag demontert hele greien, og satt den sammen igjen. Kan ikke finne noen åpenbare feil som skulle gi overledning. Mitt spørsmål er da: Er det OK kun å sørge for jording, eller må problemet utredes videre?? Lenke til kommentar
Mercury Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Få koblet pc`n din til en jordet kontakt! Mål spenningen mellom jord/fase med et voltmeter, skal være rundt 127 Volt ikke 230 Volt eller 0 Volt. Hvis spenningen jord/fase er rundt 230V eller 0V er det en jordfeil på trafo kretsen du er tilsluttet, ikke nødvendigvis hos deg. Sett da E-verket på saken. Hilsen Mercury Lenke til kommentar
sirius Skrevet 11. desember 2001 Del Skrevet 11. desember 2001 Spenningen er nok høyere enn 12v. En må opp i 50v og derover om en idet hele tatt skal kjenne det. Spenningen kan komme fra strømforsyningen, men også gjennom andre periferienheter tilkoplet maskinen og nettet. Utladninger fra f.eks skjerm kan føres til kabinettet via kabelen. Du trenger neppe å utrede dette videre, det er en vanlig feil som utbedres med jordkontakter. Jordfeilen som Mercury nevner har ingen innvirkning på feilen du har. Lenke til kommentar
Methlir Skrevet 11. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2001 Takk for svar og hjelp! Glimrende forum dette her! Jeg skal straks yte tilbake med mine erfaringer/kompetanse! Ha en fortreffelig aften! - Paal Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 11. desember 2001 Del Skrevet 11. desember 2001 Ang jordet stikkontakt. Er det ikke slik at det ikke vanligvis er installert jordet stikkontakter i norske rom annet enn på kjøkken og bad? I tilfelle vil jo dette bli dyrt og problematisk å gjøre noe med. Du kan evnt kjøpe et slikt nettfilter fra norsk datautstyr el noe i den rettning. Koster ca 1000,- og beskytter mot overledniger spennings spikes osv. Dette fungerer også best i jordet stikkontakt forøvrig, men jeg tror det skal kunne brukes i ujordet også. Pål PS jeg ville egentlig satt stor pris på om noen kunne utdype/oppklare dette. Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 11. desember 2001 Del Skrevet 11. desember 2001 I dette rommet var det jo radiatorer, og da er man utsatt for samtidig berøring av ledende anleggsdel (chassi) og jord. Det er en situasjon hvor jordete stikkontakter er påkrevet. Både for mennesklig sikkerhet og for strømavledning. Nettfiltere må tilkoples jordkontakt ellers har spikes o.l. ingen vei å bli ledet bort. Det er forøvrig en beskyttelse mot overspenninger og forstyrrelser på nettet, ikke fra maskinutstyret. Det var jo det som er problemet her. Forskriftene gir lov til å montere en jordstikkontakt i et rom hvor det ellers en ujordete kontakter. Den må da være merket "bare for data" Dette gjøres da for å gjøre det mulig å avlede strømmer, ikke som sikkerhetsforanstaltning. Stol på meg , jeg er aut innstallatør og har jobbet mye med dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå